Koprevisie of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 22:04 #1096445 door V700 register
Koprevisie of niet? is gemaakt door V700 register
Beste Volvoliefhebbers,
Graag jullie mening over het volgende.
Ik heb vorige week de koppakking van mijn Volvo 940 LPT bjr '97 met b230fk motor op G3 (365.000km), lek gereden door te lang door te rijden met een gebroken V-snaar van de dynamo (zie forumitem "stom, stom'stom"), die de andere snaren eraf heeft gewerkt, waardoor de motor ging koken.
Nu heeft de monteur die 'm gaat repareren de dikte van de stelplaatjes bekeken om te beslissen of er een andere cilinderkop op moet, of dat deze nog een tijdje mee kan.
Daarbij kwam hij op de volgende waarden: bij de inlaatkleppen zaten plaatjes met een dikte van 3,65mm (1 uitzondering; die het dichtst bij de verdelerkap= de heetste was 3.3mm, maar hoefde niet gesteld en is al 2 1/2 jaar op deze dikte).
Bij de uilaatkleppen waren de dunste plaatjes 3,4mm.
Hij moet de hele kop er nog afhalen om te kijken of die verder goed is, maar de verwachting is dat dat verder geen probleem zou zijn. Wel moet ie natuurlijk gevlakt worden, voordat ie evt opnieuw geplaatst gaat worden.
Nu zijn er 3 opties:
1) Kop vlakken en opnieuw plaatsen. Nadeel: Nog 3x stellen (50 tot 70.000km rijden) en dan moet er alsnog een ander kop op. Zijn we wel zo'n 2 tot 3 jaar verder. Voordeel: Nu geen extra kosten.
2) Klepstelen inkorten. Plaatjes van 4 mm ertussen en hij kan nog minstens 150 tot 200.000km verder. Nadeel: Extra kosten van zo rond de 90 euro (bovenop de kosten van nu al zo'n 400 à 500 euro)
3) Revisiekop erop. Nadeel: Nog meer kosten. (hoeveel??????). Voordeel: Weer minstens 15 jaar verder. Probleem: Waar haal ik een goede, goedkope kop.
Weet of heeft iemand nog een?

Graag jullie reacties!!!!!!

Groet, Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 22:54 #1380414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo heeft toch plaatjes
Volvo heeft toch plaatjes tot 3,3 milimeter?

Andere merken gaan dunner.

Klepstellen inkorten tja hele diskussies over geweest, maar voor weinig geld kun je weer lang verder.

Goedkoopste optie in dit geval gewoon nog een paar keer klepstellen, klinkt mij nog niet eng in de oren.

Andere optie, niet te duur ruilblok er in leggen. Dan heb je helemaal niks meer te maken met evt schade door die koelings problemen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 22:54 #1380415 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic € 90,00 Extra
Ik zou voor optie twee gaan, voor die negen tientjes..................
Aan de andere kant; optie één, er kan nog veeeeeeel meer gebeuren in 3 jaar.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 22:55 #1380416 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Een reivisekop is niet eens nodig, voor een 100 - 200 euro kop je een goede kop die altijd op benzine heeft gelopen en dikke plaatjes heeft.
(Ohja, daar weet Arjan ook alles van :) )
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 23:00 #1380418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gebruikte kop
Voor 100 à 150 euro heb je een gebruikte nette kop met dikke plaatjes.

Voor 250 à 300 heb je een hele motor met die kop.

Maar inkorten klepsteeltjes voor 90 euro klinkt prima, als! Er geen schade is vanwege die koelings problemen.

Compressie meten of de kleppen nog goed sluiten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2013 18:00 #1380456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Optie 4 is er ook nog; je
Optie 4 is er ook nog; je eigen kop laten reviseren. Ook geen goedkope optie natuurlijk. Is wel de keuze die ik uiteindelijk gemaakt heb een paar maanden terug bij mijn B230FK. Eigenlijk zelfde situatie als jij (nou ja, niet de manier waarop hij lek gegaan is dan  ). Heb ook de 3 opties die jij noemt overwogen.
Optie 1 vond ik zonde van het geld, omdat ik deze auto nog wel langer wil houden dan die 50k tot 70k km en dan moet ik toch een keer een revisiekop of iets dergelijks
Optie 2 vind ik niet zo`n technisch mooie oplossing, maar dat is persoonlijk
Optie 3 ik heb de rekensom gemaakt en het kwam er op neer dat mijn eigen kop reviseren niet eens veel duurder was dan een revisiekop (nog geen 50 euro). Dat vond ik dus de mooiste optie. Zo`n revisiekop moet je ook weer ergens vandaan halen, moet je voor rijden, kost brandstof, etc.
Just my 50cents

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 14:31 #1380589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reparatie
Hallo Allemaal,
Inmiddels heb ik voor optie 2 gekozen. (klepstelen inkorten)
Mijn monteur had dit al vaker ook bij andere motoren toegepast en zag verder geen problemen. De kop zag er verder goed uit
Ik wat rondgesnuffeld op het forum en zag eigenlijk alleen maar negatieve dingen hierover door mensen die het bij voorbaat al niet zagen zitten.
Diegenen bij wie de klepstelen wel waren ingekort, waren eigenlijk alleen maar positief hierover.
Toen was de keuze voor mij snel gemaakt.
Ik verwacht de auto na dit weekend weer terug.
Iedereen bedankt voor zijn reactie.
Groet, Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 14:57 #1380591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ei gelegd
Mooi dat het ei gelegd is!
Hoop dat je je auto snel terug hebt, dan kun je deze pagina weer omslaan en lekker gaan genieten van je baksteen 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC