Gestrand op l'Alpe d'Huez....
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2012 21:55 #1094162
door Mathy van Nisselroy
Gestrand op l'Alpe d'Huez.... is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hi, beste mensen,
Volvo 945, 1992, gas en haast 580.000 km.
Vandaag een bericht van onze dochter met vriend; gestrand op de hellingen van de L'Alpe d'Huez. Stomende motor en water onder het blok. Gelijk gestopt. Sneu natuurlijk,maar ik heb aangegeven ANWB Lyon te bellen. E.e.a.toch vlot geregeld met monteur, handen en voeten etc. Weer koelvloeistof gevuld en rustig terug naar de camping en het advies om niet te hoog en steil te gaan rijden... Interessante vraag blijft.... hoe kan dit. Wagen vlak voor de vakantie op en top nagekeken door onze garage. De lange hellingen op de heenreis ging prima. Er is wel rustig en in de juiste versnelling naar boven gereden.
Vragen: - wat doet de hellingshoek t.o.v. koelvloeistof en olie in het blok?
- speelt hoogte een rol? ijlere lucht?
- de hoge km-stand?
- en de fan, die het niet trekt? vaag....
Iemand van jullie suggesties? groet Jelle
Volvo 945, 1992, gas en haast 580.000 km.
Vandaag een bericht van onze dochter met vriend; gestrand op de hellingen van de L'Alpe d'Huez. Stomende motor en water onder het blok. Gelijk gestopt. Sneu natuurlijk,maar ik heb aangegeven ANWB Lyon te bellen. E.e.a.toch vlot geregeld met monteur, handen en voeten etc. Weer koelvloeistof gevuld en rustig terug naar de camping en het advies om niet te hoog en steil te gaan rijden... Interessante vraag blijft.... hoe kan dit. Wagen vlak voor de vakantie op en top nagekeken door onze garage. De lange hellingen op de heenreis ging prima. Er is wel rustig en in de juiste versnelling naar boven gereden.
Vragen: - wat doet de hellingshoek t.o.v. koelvloeistof en olie in het blok?
- speelt hoogte een rol? ijlere lucht?
- de hoge km-stand?
- en de fan, die het niet trekt? vaag....
Iemand van jullie suggesties? groet Jelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2012 22:01 #1366235
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Radiateur
Naarmate de radiateur ouder wordt, neemt het koelend vermogen af.
Helaas is dit alleen in de praktijk vast te stellen, maw als de auto voor de vakantie is nagekeken, kan je dat de monteur niet echt aan rekenen.
Helaas is dit alleen in de praktijk vast te stellen, maw als de auto voor de vakantie is nagekeken, kan je dat de monteur niet echt aan rekenen.
- Jelle Postma
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2012 22:18 #1366238
door Jelle Postma
Beantwoord door Jelle Postma in topic radiateur
Hi,Andre,dit is een goeie...Bedankt voor de tip!
gr.Jelle
gr.Jelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2012 15:11 #1366260
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoge / lage toeren
Quote : 'Rustig en in de juiste versnelling'
Rustig en dan in de hoogste versnelling, of rustig maar dan een lagere versnelling en dan misschien ook af en toe voor het gevoel aardig wat toeren ? ( dat klinkt dan minder rustig , maar is wel beter ....)
Rustig en dan in de hoogste versnelling, of rustig maar dan een lagere versnelling en dan misschien ook af en toe voor het gevoel aardig wat toeren ? ( dat klinkt dan minder rustig , maar is wel beter ....)
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2012 21:30 #1366285
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic op het 850 forum
wordt inderdaad wel eens de radiator als oorzaak gevonden. Door hoge km-standen heeft de radiator zoveel stof opgenomen dat hij niet meer goed kan koelen. In Nederland merk je dat niet maar op vakantie wel.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2012 16:12 #1366440
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controle op koelcapaciteit
Koel problemen kunnen vele oorzaken hebben.
Vergeet niet de funktie van de visco fan te controleren.
Een 92ér heeft geen electrische fan.
De viscofan moet versneld rond gaan draaien wanneer de temperatuur van de radiator boven de 50 graden komt. En op volle kracht draaien bij een temperatuur van 70 graden. Variatie gaat traploos.
Van de week nog zo'n geval op bezoek gehad. Een buurman was al 3 weken aan het modderen met anwb, wegslepen, diverse garages bezocht, termostaat vervangen, vele liters koelvloeistof erin. Het hield niet op.
De viscofan draait altijd keurig mee dus die werd over het hoofd gezien. Het betrof een Passaat diesel maar ook uitgerust met visco-fan. Probleem deed zich al voor op de heenweg naar Frankrijk bij de eerste hellingen van de Ardennen na Luik. Gelukkig zit er een akoustisch alarm op via een niveausensor in het vulvaatje. En de motor slaat af bij te hoge temperatuur. Dus die stond mooi stil op de snelweg.
Gisteren zelf met 38 graden plus met de lpt terug gereden uit Frankrijk. Mijn tempmetertje op de retour radiator gaf plus 70 graden aan. Mijn verklikkerlampje van de efan-lowspeed brandde de hele dag ook op de snelweg. Airco deed prima zijn werk. Het lampje ging pas uit toen de buitentemp onder de 31 graden zakte. Toen zakte de watertemp retour ook langzaam naar 65 graden. Vorig jaar is er een nieuwe radiateur ingezet, wegens lekkage van de oude.
In de diesel heb ik voor de vakantie een vergrote TD radiateur gezet, wel een gebruikte. Maar die heeft een grotere koelcapaciteit dan de standaard d24 radiateur. De temperatuur in de retourbuis is nu 10 graden lager.
Voor mij is een simpele huis-tuin-en-keuken buitentemperatuurmeter van 5 euro het beste instrument om enige controle te hebben over de koelcapaciteit. Helaas werkt dat ding maar tot 70 graden en ben je daar boven weer aan goden overgeleverd. Je weet dan in ieder geval dat je moet opletten met je gaspedaal. Ik ben nog op zoek naar een eenvoudige implementatie van een meter die ook hogere temperaturen aangeeft.
Vandaag rijdt mijn dochter met vriend van San Sebastian naar de Nievre met de d24.
Uitleg hoe te reageren op de temperatuur blijft lastig. Ik ben benieuwd.
Vergeet niet de funktie van de visco fan te controleren.
Een 92ér heeft geen electrische fan.
De viscofan moet versneld rond gaan draaien wanneer de temperatuur van de radiator boven de 50 graden komt. En op volle kracht draaien bij een temperatuur van 70 graden. Variatie gaat traploos.
Van de week nog zo'n geval op bezoek gehad. Een buurman was al 3 weken aan het modderen met anwb, wegslepen, diverse garages bezocht, termostaat vervangen, vele liters koelvloeistof erin. Het hield niet op.
De viscofan draait altijd keurig mee dus die werd over het hoofd gezien. Het betrof een Passaat diesel maar ook uitgerust met visco-fan. Probleem deed zich al voor op de heenweg naar Frankrijk bij de eerste hellingen van de Ardennen na Luik. Gelukkig zit er een akoustisch alarm op via een niveausensor in het vulvaatje. En de motor slaat af bij te hoge temperatuur. Dus die stond mooi stil op de snelweg.
Gisteren zelf met 38 graden plus met de lpt terug gereden uit Frankrijk. Mijn tempmetertje op de retour radiator gaf plus 70 graden aan. Mijn verklikkerlampje van de efan-lowspeed brandde de hele dag ook op de snelweg. Airco deed prima zijn werk. Het lampje ging pas uit toen de buitentemp onder de 31 graden zakte. Toen zakte de watertemp retour ook langzaam naar 65 graden. Vorig jaar is er een nieuwe radiateur ingezet, wegens lekkage van de oude.
In de diesel heb ik voor de vakantie een vergrote TD radiateur gezet, wel een gebruikte. Maar die heeft een grotere koelcapaciteit dan de standaard d24 radiateur. De temperatuur in de retourbuis is nu 10 graden lager.
Voor mij is een simpele huis-tuin-en-keuken buitentemperatuurmeter van 5 euro het beste instrument om enige controle te hebben over de koelcapaciteit. Helaas werkt dat ding maar tot 70 graden en ben je daar boven weer aan goden overgeleverd. Je weet dan in ieder geval dat je moet opletten met je gaspedaal. Ik ben nog op zoek naar een eenvoudige implementatie van een meter die ook hogere temperaturen aangeeft.
Vandaag rijdt mijn dochter met vriend van San Sebastian naar de Nievre met de d24.
Uitleg hoe te reageren op de temperatuur blijft lastig. Ik ben benieuwd.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2012 00:07 #1366488
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vreemd
Hallo Adrian
Wat stoppen ze toch een vreemde dingen in zo'n Passat...
groetjes
Mathy
Wat stoppen ze toch een vreemde dingen in zo'n Passat...
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 08:16 #1366567
door Adrian Maarleveld
Ineens zonder rem- en stuurbekrachtiging midden op de snelweg.
Hij schrok zich rot.
Mijn auto wordt er ook niet duidelijker op voor de gebruikers met extra toeters en bellen.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k 1997 ==> 610k nu
940 96 B230FK AW71L ecc 115k 2005 ===> 210k nu
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vreemd
Vooral dat volgens de buurman de motor stopt is vreemd.Mathy schreef : Wat stoppen ze toch een vreemde dingen in zo'n Passat...
Ineens zonder rem- en stuurbekrachtiging midden op de snelweg.
Hij schrok zich rot.
Mijn auto wordt er ook niet duidelijker op voor de gebruikers met extra toeters en bellen.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k 1997 ==> 610k nu
940 96 B230FK AW71L ecc 115k 2005 ===> 210k nu
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 23:50 #1366642
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hmm, ja...
Hallo Adrian
Ik geloof dat je niet helemaal door hebt waar ik op doelde. Lees de eerste zin na "Luik" nog eens. En bekijk dan vooral het laatste woord in die zin. Verklaart natuurlijk wel waarom VW van die ...auto's bouwt.
groetjes
Mathy
Ik geloof dat je niet helemaal door hebt waar ik op doelde. Lees de eerste zin na "Luik" nog eens. En bekijk dan vooral het laatste woord in die zin. Verklaart natuurlijk wel waarom VW van die ...auto's bouwt.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam