Tips gevraagd voor spuit-verf en wat te doen als de paravant er af gaat.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 15:16 #1087368 door V700 register
En toen was ik het zat.
Mijn lief een week naar Sardinië, dus twee auto's ter beschikking, mijn motorkap en paravant zijn al maandenlang een irritatie aan mijn ogen, de zon schijnt, geen wind dus whoppa... roestplekken op de rand van de motorkap (op-)schuren, afplakken en in de primer. Voor mij al een bijzonder moment, in mijn eentje iets aan de BG doen en dan ook iets wat ik nooit echt eerder (goed) gedaan heb: spuiten.
En je raadt het al: het begon te waaien dus enig stof uit de schaduwbrengende bomen. Nu is het niet zo'n probleem, ik was van plan om te beginnen met een zwarte band en t.z.t., als ik blijk te kunnen spuiten, opnieuw schuren en dan in kleur spuiten. Met daarbij de hoop dat Bruin tegen die tijd een spuiter kan trekken, want Bruin is even op sterven na dood... :(
Maar het motto was: veel erger kan toch niet dus vooruit met die geit.
Ook wilde ik de roest van de ruitenwisserarm te lijf gaan, volgens Haynes een doodsimpel klusje. Volgens de JdB methode houdt dat in dat het razend moeilijk gaat en er minimaal een ding sneuvelt. En ja wel, het zal Jantje de Boer niet zijn; een van de beschermkapjes van de arm gaf minder mee dan ik dacht en nu zit de moer dus in weer en wind.
naar aanleiding van het voorgaande een paar vragen:
  1. Ik heb op de meeste plaatsen tot op het metaal geschuurd; toch zitten er nog plekken waar ik te weinig heb geschuurd (verkeerde inschatting) maar ook een paar plekken waar de oppervlakte kennelijk beschadigd is; soort motorkapwolf. Het schuren zou ik moeten kunnen, maar hoe kan ik die ruimte weer opvullen?
  2. Kan ik op de een of andere manier dat beschermkapje vervangen of moet ik ergens een complete arm gaan scoren? Indien het eerste, kan dat eenvoudig of moet ik maar een paar kapjes bestellen?
  3. Moet ik iets doen aan de ruitenwisinstallatie als de paravant er af gaat? (Klusdagklusje wellicht....)
  4. Hoe krijg ik dat roostertje vast in het paravant. Zat met een soort zwarte kauwgum maar ik ken alleen maar wit of roze kauwgum. Hoe heet dat spul en waar kan ik dat halen?
  5. Het plan is om Henk's donor paravant licht op te schuren, primer er op en dan de juiste kleur. Moet ik onder dak kunnen doen en mogelijk zelfs stofarm.Welk merk spuitbus-verk kan ik het best gebruiken? Keurcode 417-12
  6. de rubber afdekplaatjes die onder de wisserarmen komen zijn allebei aan vervanging toe; ze lijken gescheurd of hoort dat gewoon zo?
Hopelijk binnenkort ergens een sleutel of klusdag; BG moet wel blijven rijden.
Enfin, een ieder dank voor meelezen en meeleven en extra dank voor tips en hulp!
Fijn weekend
JohnPeter
Update:In andere draadjes las ik al:- kap kachelmotorhuis controleren en vastkitten- rooster vastmaken- inlaat schoonzuigen en voorkomen dat er troep in valt.
Over de wissers zie ik weinig. Valt daar niet iets te smeren?- massa-aansluiting wissermotor controleren/schoonmaken (is dat die aan de middelste bout van de paravant zit?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:04 #1319002 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic we waren al in gesprek dus
JP,
We waren al in gesprek maar ik heb zelf ook eens een paravent geschuurd, geplamuurd en met een spuitbus gelakt. Zie mijn opmerkingen in vet cursief
  1. Ik heb op de meeste plaatsen tot op het metaal geschuurd; toch zitten er nog plekken waar ik te weinig heb geschuurd (verkeerde inschatting) maar ook een paar plekken waar de oppervlakte kennelijk beschadigd is; soort motorkapwolf. Het schuren zou ik moeten kunnen, maar hoe kan ik die ruimte weer opvullen? Plamuren, schuren en dan primeren en weer schuren met korrel 1000, paravent opgehangen in de schuur aan een draadje met karton er achter en zeer gelijkmatig gelakt (vier dunne lagen gaven een prima resulaat wel even wachten tussen de lagen voor een betere hechting)
  2. Kan ik op de een of andere manier dat beschermkapje vervangen of moet ik ergens een complete arm gaan scoren? Indien het eerste, kan dat eenvoudig of moet ik maar een paar kapjes bestellen? Die kapjes kan je gewoon op de sloop halen misschien ook wel nieuw te bestellen.
  3. Moet ik iets doen aan de ruitenwisinstallatie als de paravant er af gaat? (Klusdagklusje wellicht....) Geen ervaring misschien smeren? In ieder geval de boel stofzuigen.
  4. Hoe krijg ik dat roostertje vast in het paravant. Zat met een soort zwarte kauwgum maar ik ken alleen maar wit of roze kauwgum. Hoe heet dat spul en waar kan ik dat halen? Ik heb gewoon kleine dotjes montagekit gebruikt gaat fantastisch!
  5. Het plan is om Henk's donor paravant licht op te schuren, primer er op en dan de juiste kleur. Moet ik onder dak kunnen doen en mogelijk zelfs stofarm.Welk merk spuitbus-verk kan ik het best gebruiken? Keurcode 417-12 Tja, ik heb een lakwinkel in de buurt die de lak op kleur kan leveren maar wil wel altijd de auto in daglicht zien en past de kleur aan op de werkelijkheid. 
  6. de rubber afdekplaatjes die onder de wisserarmen komen zijn allebei aan vervanging toe; ze lijken gescheurd of hoort dat gewoon zo? Gescheurd is niet goed, de rubbers zijn bij de dealert te krijgen maar ik zou voor een slopertje gaan. 
Succes!
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:07 #1319004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat rooster kun je vastmaken met een Sikaflex kit. Eentje die flexibel blijft en tegen hoge temperaturen kan. Oude kit verwijderen met wasbenzine, redelijke rol kit neerleggen en dan het rooster erop. Leg er wat gewicht op zodat het rooster aangedrukt is en druk eventueel met de hand op het rooster langs de randen zodat de kit door de ruitjes komt. Die kit kun je ook gebruiken voor die zwarte kap over de kachelmotor, onder de paravent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:32 #1319010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de eerste leermomenten

RVL schreef :

  1. Ik heb op de meeste plaatsen tot op het metaal geschuurd; toch zitten er nog plekken waar ik te weinig heb geschuurd (verkeerde inschatting) maar ook een paar plekken waar de oppervlakte kennelijk beschadigd is; soort motorkapwolf. Het schuren zou ik moeten kunnen, maar hoe kan ik die ruimte weer opvullen? Plamuren, schuren en dan primeren en weer schuren met korrel 1000, paravent opgehangen in de schuur aan een draadje met karton er achter en zeer gelijkmatig gelakt (vier dunne lagen gaven een prima resulaat wel even wachten tussen de lagen voor een betere hechting)

Mooie tip, was al zoiets van plan dus dat was tenminste een goede gedachte. Dat steunt de mens!Bij ons zit ook zo iemand, zal daar maar even gaan vragen en bestellen. Dan accepteer ik de spot over mijn zwarte balk maar gelaten.
Die sikaflex kit zal ik proberen te vinden
 
Inmiddels al de eerste leermomentjes door het balkje spuiten van de motorkap:
  • Afplakken is moeiljker dan je denkt...
  • Geduld is een schone zaak; verf moet je laten uitharden :(
  • Ik vraag me af of de verf die ik gebruikt heb wel ideaal is voor een motorkap. Zal wel niet maar voor 2 euro kun je ook niet veel verwachten. Naar de vakman dus.
Maar ik heb er wel wat van geleerd; weet nu waarschijnlijk waarom mijn paravant zo slecht aansloot bij de kap; niet helemaal zeker maar waar ik het middelste boutje verwachtte zag ik iets wat op een gat leek. De bouten aan de zijkant kon ik loskrijgen, alhoewel ik weer waanzinnig lang heb staan eikelen wat nu de los- en wat nu vastdraairichting is. Beetje schuld van de ratel maar grotendeels van mezelf. Dat is mijn grootste probleem bij DHZ: mijn a-technisch inzicht. Of beter mijn a-practisch inzet.
En stiekem vind ik het best stoer....
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar24-11-2010 over de 520.000 miles en over de 838.000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:52 #1319013 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Sikaflex
Prima hoor maar die zooi blijft flexibel en brokkelt op den duur toch af. Ben best tevreden met de montagekit want dat blijft lekker op zijn plek en met kleine dotjes zie er niets van. Van de paravent eerst de middelste schroef inderdaad met aarde als eerste vast zetten en daarna de linkse en rechtse bout.
Een motorkap spuiten met een spuitbus lijkt me geen goede optie maar ja dat is aan jou JP !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 18:43 #1319017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorkap
Ries,
helemaal met je eens dat je een motorkap niet met een spuitbus moet doen. Maar het ging hier over een streep van circa 5 centimeter die er niet meer uitzag. Het paravant moet eigenlijk goed gebeuren, van de kap wist ik van te voren dat het over zou moeten, zowel qua kleur als qua "vakmanschap". Maar zonder proberen leer ik helemaal niets.De bedoeling is tzt laten spuiten, maar ja, Bruin he.
Als ik vanavond de hoofdprijs win dan wordt BG zo onder handen genomen dat meneer Volvo huilend naar me toe komt en me zegt"Det är så vi skulle ha älskat att göra 945 från början på"
Tot die tijd is het sappelen en dingen gewoon proberen. Zoals spuiten. En opnieuw schuren, plamuren en zo voorts. Op zich wel leuk om te doen, zou een hobby moeten zijn....
Bedankt voor je reactie!JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2011 12:36 #1319068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha!

JP Elverding schreef : .....dat meneer Volvo huilend naar me toe komt en me zegt"Det är så vi skulle ha älskat att göra 945 från början på"

Ja, dat zou mooi zijn ja.....maar ja, ze hadden het nou eenmaal anders bedacht....
Denk dat ze over de kiometerstand meer onder de indruk zullen raken....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 00:33 #1319156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al doende leert men
Goed bezig JP! Even wat aanvullingen op voorgaande opmerkingen:

RVL schreef : Die kapjes kan je gewoon op de sloop halen misschien ook wel nieuw te bestellen.

Mocht je voor nieuw gaan: bestelnr. is 3538351

JP Elverding schreef : Hoe krijg ik dat roostertje vast in het paravant.


Bison Polymax, gewoon bij de bouwmarkt te halen. Is wat flexibeler en sterker dan gewone montagekit (ook duurder, trouwens). Zit bij mij alweer bijna twee jaar vast. Geen kleine dotjes trouwens, maar gewoon een stel flinke rupsen leggen en dan het rooster erin drukken. Als je nog nooit gekit hebt kan dit wel ontaarden in een flinke kliederboel (dat spul wil werkelijk overal aan vast plakken), dus in jouw geval is een waarschuwing misschien wel op zijn plaats . Ik heb altijd een potje zeepsop erbij om de verse kit met een natte wijsvinger af te werken. En o ja, je hebt dus ook een kitpistool nodig.

RVL schreef : de rubber afdekplaatjes die onder de wisserarmen komen zijn allebei aan vervanging toe; ze lijken gescheurd of hoort dat gewoon zo? Gescheurd is niet goed, de rubbers zijn bij de dealert te krijgen maar ik zou voor een slopertje gaan.

Ik heb twee jaar geleden nieuwe besteld en toen waren ze in het gewone Volvo magazijn al niet meer te vinden. Dankzij de connecties en inzet van de onderdelenman toch nog twee gevonden. Part no. 1258623, prijs € 5,12 p. st (incl. BTW, excl korting).

JP Elverding schreef : - massa-aansluiting wissermotor controleren/schoonmaken (is dat die aan de middelste bout van de paravant zit?)

Nee, de massa-aansluiting van de wissermotor zit onder de paravent, een zwart draadje dat vanaf de ruitenwissermotor loopt en met een oogje ergens aan de carrosserie vastgeschroefd zit. Aan het boutje dat jij bedoelt zit wel (vaak) een massadraad naar het kleppendeksel geschroefd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 16:25 #1319452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat bestelnummer klopte...
Maar niet meer leverbaar, ook niets in de magazijnen in Veendam en Delfzijl. Dat wordt zoeken naar gebruikte.
De verf heb ik laten aanmaken, in een zeldzaam moment van inzicht toch maar even gevraagd hoe het moest gebeuren. Die primer was dus niet nodig voor het paravant (ziet er mooi uit, geen roest). Een keer spuiten (wel goed natuurlijk) wachten (half uurtje maar..) en dan blanke lak er over. Dat verklaart misschien wel het succes van mijn zwarte motorkap neus.
Mooi klusje voor de komende dagen dus!
Mocht iemand IN DE BUURT VAN VEENDAM - WINSCHOTEN noch twee van die rubbertjes 1258623 hebben en/of het kapje over de ruitenwisserarm 3538351 (niet meer los leverbaar) dan hoor ik dat graag;.... 0650 65 35 38. Ik zou het liefst de ruitenwissers maar één keer los/vast maken; volgens mij is dat niet al te bevorderlijk voor de spietjes.
Alvast dank!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD