Pech op de snelweg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 01:04 #1082284
door V700 register
Pech op de snelweg is gemaakt door V700 register
Ja hoor, ik rijd op de snelweg tussen Hilversum en Maartensdijk zie ik plotseling het lambda lampje branden, temperatuurmeter helemaal naar rechts, en stoom welke tussen de naden van de motorkap uitspuit.K*t nee he... snel de vluchtstrook op en motor uit, als ik de motorkap open, zit alles onder met blauwe plakkerige koelvloeistof. De stoom komt bij de aansluiting van slang en radiateur aan de bestuurderskant vandaan. Kan niet echt goed zien of nu de slang gescheurd is of dat de radiateur stuk is. En volgens mij is alle koelvloeistof echt weg.Nou... vrouw gebeld, instructies gegeven over waar de koelvloeistof en het gereedschap staat en dan wachten maar. Na een half uurtje zie ik gelukkig het bekende blikje aankomen. Alles heeft ze meegenomen de schat, eerst maar even de slangklem er af en de slang inspecteren, niets aan te zien dus. Ik vrees het ergste maar kan niets zien aan de radiateur, bijvullen dus maar. Eerst de jerrycan met goedkope vloeistof er in mikken, na zo'n 4 liter wordt het wel duidelijk, de kvs gutst er uit bij de slangaansluiting, er zit een scheur in van 10 cm. lang.Niet echt vrolijk berg ik alles weer op, zet de Volvo op het alarm en spring bij mijn vrouw in de auto, snel naar huis, op marktplaats kijken en Wytze bellen. Thuis snel m'n ouwe goed aangetrokken en Wytze gebeld (ik hoop dat hij al terug is van vakantie). Gelukkig... er wordt opgenomen, hij was nu in de sportschool en pas om 20.00 terug, maar volgens hem had hij net nieuwe spullen binnen gekregen waaronder 2 stuks radiateur voor een turbo met automaat, gelukkig... dat is dan weer mazzel.Snel wat gegeten en met de auto van mijn vrouw terug naar de snelweg en de Volvo om vast de radiateur uit te bouwen, was in een half uur klaar en is eigenlijk een klusje van niets. Wel wat kvs en tranny olie geknoeid maar ja. Gereedschap weer opgeborgen en met het blikje naar Hilversum waar Wytze als het goed is staat te wachten (19.45 uur inmiddels), dat loopt dus aardig synchroon.En ja, in sportieve outfit en nat van het zweet (goed bezig, nu ik nog), staat Wytze met een mooie grote nieuwe doos mij op te wachten, een originele Nyssen radiateur o.i.d. Uhhh ik heb alleen geen geld bij me Wytze, maar dat gaf niet, hij weet waar mijn huisje woont ;-)Nu snel terug (eerst mijn zoon opgepikt kan hij het blikje mee terug nemen). De nieuwe radiateur zit er ook weer binnen een half uurtje in, bijvullen met kvs. starten en lopen... hoera ik kan weer rijden.De rit terug naar Loosdrecht "mak an" gedaan want ik had nog maar 5 liter kvs en dat was te weinig natuurlijk, tevens is de automaatolie niet meer op peil. Lambda lampje brand nog continu dus straks eerst de ECU maar resetten.Mijn grote angst is nu eigenlijk dat mijn cylinderkop een "opdonder" heeft gehad en in het ergste geval misschien wel krom is. Even afwachten dus maar, de motor loopt gewoon netjes verder, geen tikkende kleppen of ander lawaai. Even de kvs consumptie afwachten nu. dat is dan een indicatie denk ik.Dit was mijn woensdagavond, en m'n middelste dochter is nog wel jarig, snik.Weet iemand overigens wat de kans is op een kromme cylinderkop met zo'n "akkefietje"?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 01:14 #1284531
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Gefeliciteerd! Met je
Gefeliciteerd! Met je dochter! En, met je snelle actie! Mooi werk toch!?
Ik zou maar even rustig afwachten, zal vast wel meevallen. Oersterke motoren, toch?
Ik zou maar even rustig afwachten, zal vast wel meevallen. Oersterke motoren, toch?
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 08:19 #1284533
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spoed!
dat is wel één van de snellere radiator-reparatie acties denk ik
. Wel super dat het zo snel opgelost is en dat je weer kan cruisen.
Volgens mij ben je er vrij snel bij geweest toen de alarmbellen gingen rinkelen en stomen, dat scheelt al heel veel mbt eventuele schade lijkt me. Je motor heeft zeer kort zonder/met weinig kvs gelopen en je olie heeft ook een beetje een koelende functie, kort welliswaar maar hopelijk lang genoeg om geen schade te krijgen.
Goed je vloeistoffen in de gaten houden en evt damp/rook uit de uitlaat.
Volgens mij ben je er vrij snel bij geweest toen de alarmbellen gingen rinkelen en stomen, dat scheelt al heel veel mbt eventuele schade lijkt me. Je motor heeft zeer kort zonder/met weinig kvs gelopen en je olie heeft ook een beetje een koelende functie, kort welliswaar maar hopelijk lang genoeg om geen schade te krijgen.
Goed je vloeistoffen in de gaten houden en evt damp/rook uit de uitlaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 08:29 #1284535
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat leest goed weg ...

Goed verhaal over een snelle reparatieaktie. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de kop, de verhitting kan ie vast wel even aan en de motor was vast al afgekoeld toen je de nieuwe koelvloeistof er in deed..
Houd ons op de hoogte! Groet Rudiger
Goed verhaal over een snelle reparatieaktie. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de kop, de verhitting kan ie vast wel even aan en de motor was vast al afgekoeld toen je de nieuwe koelvloeistof er in deed..
Houd ons op de hoogte! Groet Rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 13:02 #1284552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check
Check ff hoe hard je waterslang is na nachtje stil staan,is er dan restdruk?
Verder kunnen ze best wat hebben.
Kop is echt niet zo maar krom.

Groet chris
Verder kunnen ze best wat hebben.
Kop is echt niet zo maar krom.

Groet chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 16:11 #1284569
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank allen voor de bemoedigende woorden, ik heb vanmorgen alle "sappen" afgetopt en de ECU "hard" gereset. Auto loopt verder prima dus alles lijkt o.k., nu nog dat gestotter oplossen (was al van voor de radiateurbreuk).Even afwachten maar, de auto en ik roken niet of zo, dus dat lijkt gunstig.
Moderators: Jerry Stam