verlichting die niet uit wil!!!als het contact ook uit is..
- Ad Honcoop
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 20:07 #1082070
door Ad Honcoop
verlichting die niet uit wil!!!als het contact ook uit is.. is gemaakt door Ad Honcoop
hallo luitjes.
mijn verlichting van de auto wilde niet meer uit.
wat ik ook probeerde alleen als ik de schakelaar op stand O deed en dan het contact een paar keer aan en uit deed ging het uit.
en als ik hem op die stand laat staan heb ik geen problemen alleen mijn groot licht blijft niet aan staan.
mijn vraag kan het mischien ook aan de relais liggen.
en welke zijn dat dan?
is er iemand die daar ervaring mee heeft voor dat ik allemaal nieuwe ga kopen.
gr Ad
mijn verlichting van de auto wilde niet meer uit.
wat ik ook probeerde alleen als ik de schakelaar op stand O deed en dan het contact een paar keer aan en uit deed ging het uit.
en als ik hem op die stand laat staan heb ik geen problemen alleen mijn groot licht blijft niet aan staan.
mijn vraag kan het mischien ook aan de relais liggen.
en welke zijn dat dan?
is er iemand die daar ervaring mee heeft voor dat ik allemaal nieuwe ga kopen.
gr Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 20:29 #1283217
door V700 register
Voor de rest: Om welke auto (type, modeljaar) gaat het ? Hoe de verlichting aan/uit gezet kan worden is namelijk niet bij alle typen en modeljaren gelijk.
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Dat klopt gewoon hoor. Bij geen verlichting alleen seinen met grootlicht en bij dimlicht ook continu grootlicht. Hoort zo, is ook zo bij bijna alle andere auto's.ADVANPETRA schreef : en als ik hem op die stand laat staan heb ik geen problemen alleen mijn groot licht blijft niet aan staan.
Voor de rest: Om welke auto (type, modeljaar) gaat het ? Hoe de verlichting aan/uit gezet kan worden is namelijk niet bij alle typen en modeljaren gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ad Honcoop
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 21:59 #1283227
door Ad Honcoop
Beantwoord door Ad Honcoop in topic 940 hpt van 97 maar ik
940 hpt van 97 maar ik bedoelde als ik mijn contact uitzet en met mijn sleutel al naast de auto sta is mijn licht nog steeds aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-07-2010 00:33 #1283244
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hangrelais
Hallo Ad
Ik meen me uit oudere draadjes te herinneren, dat het inderdaad vaak aan het relais ligt, dat dan blijft hangen.
groetjes
Mathy
Ik meen me uit oudere draadjes te herinneren, dat het inderdaad vaak aan het relais ligt, dat dan blijft hangen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2010 12:44 #1283356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me ook ja...
Een hangend relais lijkt inderdaad het meest logische.
Zowel onze 740 als 940 geven geen licht met de lichtschakelaar op O, draaiende of niet, en zoals je zegt, als je een wagen hebt waarbij de lichten bij draaiende motor wel branden met de schakelaar op O (ik dacht dat dit gewoon met een zekering geregeld werd?), kun je de grootlichten niet vast zetten.
Wij laten dus bij allebei onze bakstenen gewoon de lichtschakelaar op de volledig-aan positie staan, waarbij de lichten netjes meegaan met het contact en de grootlichten normaal functioneren.
De enige stand waarbij er iets blijft branden met een uitgeschakeld contact, bij beide bakstenen, is de parkeerlicht stand (wat me ook logisch lijkt).
Hoogst waarschijnlijk zit er dus inderdaad een relais die aangestuurd is door de contactdraad in het circuit van de lichten, en blijft deze in uw wagen plakken.
Isabelle
Zowel onze 740 als 940 geven geen licht met de lichtschakelaar op O, draaiende of niet, en zoals je zegt, als je een wagen hebt waarbij de lichten bij draaiende motor wel branden met de schakelaar op O (ik dacht dat dit gewoon met een zekering geregeld werd?), kun je de grootlichten niet vast zetten.
Wij laten dus bij allebei onze bakstenen gewoon de lichtschakelaar op de volledig-aan positie staan, waarbij de lichten netjes meegaan met het contact en de grootlichten normaal functioneren.
De enige stand waarbij er iets blijft branden met een uitgeschakeld contact, bij beide bakstenen, is de parkeerlicht stand (wat me ook logisch lijkt).
Hoogst waarschijnlijk zit er dus inderdaad een relais die aangestuurd is door de contactdraad in het circuit van de lichten, en blijft deze in uw wagen plakken.
Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-08-2010 01:37 #1283583
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schakelaar, zekering of schroefje
Hallo Isabelle
Bij mijn 940 (modeljaar 1991) gaat het licht aan in stand II en ik meen ook al in stand I (ben net terug van een lang weekend met de computerclub, heb 1200 km extra op de teller gezet en de laatste nacht hadden ze in het zaaltje onder waar ik lag <strike>te slapen</strike> een feestje. Van zaterdagavond tot ze zondagmorgen rond 9.30 uur te vol waren om een nieuwe CD in de speler te stoppen. Ben dus niet meer helemaal fit.) van het contactslot. Ongeacht of de motor loopt. Bij de vroege 940's wordt deze funktie (waardeloos, want in stand 2 kun je hetzelfde en meer en in geen enkele stand gaat het licht helemaal uit) gerealiseerd door de schakelaar (moet die bij mij nog vervangen, zodat het licht ook echt uit kan). Er zijn modellen waarbij een zekering bepaald of het licht overdag altijd aan is. Als ik me niet vergis, heeft Volvo ook nog twee verschillende zekeringen gebruikt. En er schijnen modellen te zijn, waarbij je met een schroevendraaier deze funktie af kunt schakelen. Zoek maar eens op het forum, er is al veel over geschreven.
groetjes
Mathy
Bij mijn 940 (modeljaar 1991) gaat het licht aan in stand II en ik meen ook al in stand I (ben net terug van een lang weekend met de computerclub, heb 1200 km extra op de teller gezet en de laatste nacht hadden ze in het zaaltje onder waar ik lag <strike>te slapen</strike> een feestje. Van zaterdagavond tot ze zondagmorgen rond 9.30 uur te vol waren om een nieuwe CD in de speler te stoppen. Ben dus niet meer helemaal fit.) van het contactslot. Ongeacht of de motor loopt. Bij de vroege 940's wordt deze funktie (waardeloos, want in stand 2 kun je hetzelfde en meer en in geen enkele stand gaat het licht helemaal uit) gerealiseerd door de schakelaar (moet die bij mij nog vervangen, zodat het licht ook echt uit kan). Er zijn modellen waarbij een zekering bepaald of het licht overdag altijd aan is. Als ik me niet vergis, heeft Volvo ook nog twee verschillende zekeringen gebruikt. En er schijnen modellen te zijn, waarbij je met een schroevendraaier deze funktie af kunt schakelen. Zoek maar eens op het forum, er is al veel over geschreven.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam