Sloper importeren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 15:31 #1066282 door V700 register
Sloper importeren is gemaakt door V700 register
Met enige regelmaat worden er mooie slopers aangeboden op ebay, kennelijk voor weinig.
Weet iemand hoe je zo'n machine ophaalt om daadwerkelijk te slopen? Wat doet de douane, RDW enz?
En wat als je een jaar later de sloper toch op de wegt wilt brengen, kan dat dan nog?
Lees jullie opmerkingen en ervaringen,
JP
- die nu gaat proberen zijn onderschrift aan te passen omdat ook de 720.000 km zijn gepasseerd. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 15:40 #1207505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen ervaringen...
maar het lijkt me (met name voor jongere, dure auto's) handig om m zonder kenteken (dus in buitenland al gesloopt) hier te importeren. misschien kun je door "oud ijzer" te importeren voorkomen dat je BPM moet betalen (ontduiken klinkt zo negatief). misschien moet je invoerrechten betalen over de waarde (die als sloper natuurlijk een stuk lager ligt). wanneer een sloper een sloper is, durf ik ook niet te zeggen. is een vrijwaringsbewijs voldoende, of moet het chassisnummer verwijderd zijn (op de weg brengen niet meer mogelijk) of mag rijden ook niet meer mogelijk zijn (motor demonteren en apart vervoeren??)

dan weer op de weg brengen is denk ik lastig, waasrschijnlijk zal je m moeten laten keuren (kost geld) en mogelijk ook weer bpm moeten betalen.  misschien kan het ook wel helemaal niet. dat durf ik je niet te zeggen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 16:06 #1207512 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Een pond
Hallo JohnPeter
Ik heb er ook al aan gedacht (maar ik ben beter in het uitdenken dan in het uitvoeren). Eigenlijk ben ik allergisch tegen het slopen van een nog goeie auto. Dus dan zou je voor een auto met schade moeten kiezen. Die krijg je waarschijnlijk niet op eigen kracht hier, maar dat overtuigt de douane misschien iets eerder van het feit dat je hem wilt slopen. De heren van Top Gear hebben wel eens een baksteen gekocht voor één Engelse Pond. Da's nog geen anderhalve euro. Maar of dat vaker lukt is natuurlijk de vraag.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 22:41 #1207577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weinig
Volgens mij hoef je weinig te doen,
uit GB is het wat lastig maar vanaf het vaste land vanuit europa is het goed te doen om een sloper naar huis te brengen zonder langs de douane te hoeven gaan.
Hoe de sloperijen er mee omgaan als je vraagt of zij het "restant" opruimen weet ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2008 10:02 #1207612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen problemen
Als je 'n auto (op 'n auto-ambulance of oprijwagen, of rijdend, met het originele kenteken en een tijdelijke Nederlandse verzekering (uit bijvoorbeeld Frankrijk), of uit bv. Duitsland met een zgn. Ausführkenzeichen en bijbehorende Duitse verzekering) uit 't buitenland haalt (of 'ie nou in nieuwstaat is of 'n wrak) heb je nog geen Nederlands kenteken. En aangezien je dat Nederlandse kenteken ook (in eerste instantie in ieder geval) niet gaat willen, hoef je (zolang de auto na de thuisreis niet op de openbare weg komt) niet langs de douane om BPM te betalen, én niet langs de RDW voor 'n kenteken- en / of APK-keuring. Ook wegenbelasting en verzekering is geen issue, dus.
Nogmaals: dit geldt alléén als de auto niet op de openbare weg komt. Dus bv. parkeren in 'n parkeervak in de wijk zou ik niet doen. Boetes geven bij 'n auto zonder kenteken wordt namelijk lastig, dus ik neem aan dat ze 'm zonder veel omhaal weg zullen slepen, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Voor wat betreft het afvoeren van het gestripte wrak: oud ijzer-handelaren helpen je graag en gratis van de kale carrosserie af.
Mocht je later alsnog besluiten om de auto niet te slopen, maar op Nederlands kenteken te zetten, dan kan dat, zolang je de originele buitenlandse papieren nog hebt. Dan is het een kwestie van APK-klaar maken, en 's morgens vroeg (écht om 06:30 of eerder!) bij een RDW-keuringsstation gaan staan wachten. Anders zijn er al zó veel mensen vóór je, dat je pas tegen de middag aan de beurt bent (of helemáál niet, omdat ze al vol zitten). Of 'n afspraak maken natuurlijk, maar tegenwoordig zit je vaak op een maand of meer wachttijd bij 'n afspraak.
Let op: sommige BPM-aangiftepunten (bv. die in hetzelfde gebouwtje als de RDW in Nieuwegein) hebben in principe de policy dat er alléén op afspraak gewerkt wordt. Als je 't vriendelijk vraagt, heb je kans dat je tussendoor geholpen kunt worden, maar helemaal zeker is dat uiteraard niet.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2008 12:29 #1207624 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verzekering?
Hallo Tijs
Waarom heb je een verzekering nodig, als je de auto op een aanhanger invoert?  Of lees ik het verkeerd?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2008 15:22 #1207642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps

Mathy schreef : Waarom heb je een verzekering nodig, als je de auto op een aanhanger invoert?  Of lees ik het verkeerd?

Hoi Mathy,
Ik blijk 't, nu ik 't zo terug lees, inderdaad nogal onduidelijk te hebben opgeschreven! Ik bedoel dat je alléén 'n (WA-)verzekering nodig hebt als je de betreffende auto rijdend naar huis brengt. Op 'n auto-ambulance of oprijwagen is dat uiteraard niet nodig.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC