Peilstok mét, oliedop zonder mayonaise.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 16:10 #1064186 door V700 register
Peilstok mét, oliedop zonder mayonaise. is gemaakt door V700 register
Oeps, bij het peilen van de motorolie zat de witte smurrie er dik in; in het gat waar je de olie moet bijvullen was niets te zien.
Zo'n 190.000 km geleden is de koppakking er uit geblazen, heeft deze het dan maar 4 jaar of zo uitgehouden of is er iets anders loos. En hoever kan ik nog doorrijden? Opdrachtgever heeft niet betaald dus we bekijken de schatkist van de verkeerde kant van de bodem....
Kan ik er nog iets doen om de heftige reparatie te voorkomen?
Lees graag, maar met een bedroefd gemoed...
JP
op de drempel van 706 en 707.000
UPDATE: bij 708.078 is de olie plus het filter vervangen bij Profile voor 48 euro.. Duurder dan zelf doen, jazeker, maar ook veel sneller :(Wilde geen risico nemen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 16:54 #1193571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic altijd vervelend
zulke berichten. daar zit je niet op te wachten !

eerst eens olie verversen, oliekoeler schoonmaken, controleren en dan kijken hoe snel het terugkomt ? uiteraard wel goed in de gaten houden en niet pas na 20dkm weer kijken.  

als het terugkomt zou ik het niet weten. aan de ene kant denk ik bij koppakking meer aan overdruk op het koelsysteem. dus mogelijk oliekoeler, turbo oid ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 16:59 #1193573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
zal toch maar de goeroe moeten vragen om hulp. Het verbaasde me wel dat ik geen koelvloeistof hoefde bij te vullen; ook maar iets van 700 kilometer gereden, maar toch. Dit weekend komt er 1000 bij :( Hoop maar dat het goed gaat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 18:01 #1193575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe olie er in ja
Dat zou ik ook eerst doen en kijken wat er gebeurd. Wat je ook kunt doen is het kleppendeksel losnemen en kijken of de kopbouten kunnen worden nagetrokken met het juiste aanhaalmoment als de witte smurrie blijft. Misschien zijn het rekbouten en hebben ze de oude bouten teruggebruikt?
Robert
Ah nee, ik lees net dat de bouten moeten worden aangehaald met 90 graden.
1-e stap: 20Nm
2-e stap: 60Nm
3-e stap 90 graden.
Dit kun je natuurlijk even opnieuw doen, Als je merkt dat 1 van de bouten vrij "los" blijkt te zitten. Zet momentsleutel op 90Nm bijvoorbeeld en als je merkt dat hij losser zat, stel dan de boel opnieuw af. Heeft bij mij ook eens geholpen. Bouten hoeven niet helemaal los te worden gedraaid. Werk vanuit de middelste bouten kruislings naar buiten toe. 1-e stap betekent ook eerst alle bouten aanhalen met 20Nm enz
Ik zie niets vermeld over rekbouten, Volvo schrijft voor dat ze maximaal 5 maal kunnen worden herbruikt lees ik hier. Voor de diesels moeten ze worden vervangen maar deze worden ook ongelooflijk vast aangehaald... eerst tot 75Nm, daarna 180 graden(!), warm draaien en dan nog eens 90 graden....
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 19:52 #1193585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meer gaan rijden !
Op het <a href=" www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167...highlight=sludge+erg ">Citroen-forum staat iets (even gegoogled). Misschien kun je er je voordeel meedoen.
Maar het lijkt erop dat er sprake kan zijn van een lekke koppakking of je rijdt te weinig en korte afstanden. En dan kun je verversen en vervolgens een tank leegrijden om de aanslag te verminderen. 

• Jeroen Kok (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 11:52 #1193633 door Jeroen Kok (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kok (GAST) in topic prut aan de peilstok
Hoi,
Ik had het zelfde. Viezigheid aan de peilstok verder g.b.. Zolang er geen druk op het oliesysteem staat (peilstok eruit, vinger op het gaatje en gasgeven; wel of geen druk erop) dan zou ik de olie eens verversen en rijden maar. Niet al te druk over maken. Als er maar geen waterdruppeltjes aan je peilstok hangen zou ik zeggen. Ik rij veel korte afstanden en dat zou de oorzaak zijn. Heb in drie jaar rijden ook nog nooit olie ververst. Nu trouwens ook niet, wat erbij gegooid en klaar was kees.
 Groeten, Sebastiaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 12:01 #1193634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel korte stukjes de laatste tijd
Maar al gauw vijf of zes keer 10 kilometer, af en toe (veel) langere, de laatste tijd echter minder. Dus heel binnenkort de boel maar schoonmaken dus en dan maar hopen?
Wat gebeurt er als de koppakking er uit blaas? Alleen koppakking vervangen of meteen de motor in de revisie. En wat kost dat zo ongeveer? De vorige keer was ik bijna 1000 euro kwijt (750 voor het afvlakken van een kop, meer omdat ze de kop er af hadden liggen dan pure noodzaak)...
Bedankt voor het meedenken! 

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 17:30 #1193649 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Gesmeerd?

Sebastiaan schreef : Ik rij veel korte afstanden en dat zou de oorzaak zijn. Heb in drie jaar rijden ook nog nooit olie ververst. Nu trouwens ook niet, wat erbij gegooid en klaar was kees.

Hmm, ik denk niet dat ik jouw auto wil kopen .

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 19:38 #1193656 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ik ook niet...
Ik overdrijf wat en ververs minstens elke 5000 km mijn olie en filter. Ik denk dat sebastiaans filter ook niet veel meer doet als het er al 3 jaar in zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 14:58 #1193733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op zich
als je LPG rijdt en puur synthetische olie gebruikt word je olie niet zo snel smering. dan moet 3 jaar wel kunnen denk ik. uiteraard afhankelijk van kilometers en "visueel te beoordelen" toestand van de olie.

filterje zou ik wel elke 15K vervangen (bij kleppen stellen en vervangen van ring in olie vuldop) 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC