V90 stuk...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 09:56 #1063193
door Willem van Strik (GAST)
Gisteravond, onderweg naar huis, ineens een golf koude lucht uit de kachel. Even later een hikkende motor, en ik redde het nog een paar kilometer tot de eesrtvolgende afslag, maar toen was het toch echt gebeurd.
Achter het stuur al bedacht, dat de verdamper waarschijnlijk bevroren zou zijn. En inderdaad: verdamper en inlaatslang (waar het gasmengstuk in zit) waren spierwit uitgeslagen. En ik hoorde iets sissen...
Om kort te gaan: er is een koelwaterslang gesprongen. Ik wist dat degene bij de oliekoeler matig waren, maar ze waren dus nog veel slechter dan ik dacht. De oliekoeler zweet wat: een nieuw pakkingsetje had ik al besteld op de sleuteldag in Gorinchem, maar nog niet gemonteerd. de lekkage heeft de koelwaterslangen daar volledig verteerd, met als gevolg nu dus een gesprongen slang.
Morgen dus twee slangen vervangen (de rest ziet er nog prima uit), pakkingsetje monteren en koelvloeistof verversen. En dan maar kijken of hij weer netjes rijdt...
V90 stuk... is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
Gisteravond, onderweg naar huis, ineens een golf koude lucht uit de kachel. Even later een hikkende motor, en ik redde het nog een paar kilometer tot de eesrtvolgende afslag, maar toen was het toch echt gebeurd.
Achter het stuur al bedacht, dat de verdamper waarschijnlijk bevroren zou zijn. En inderdaad: verdamper en inlaatslang (waar het gasmengstuk in zit) waren spierwit uitgeslagen. En ik hoorde iets sissen...
Om kort te gaan: er is een koelwaterslang gesprongen. Ik wist dat degene bij de oliekoeler matig waren, maar ze waren dus nog veel slechter dan ik dacht. De oliekoeler zweet wat: een nieuw pakkingsetje had ik al besteld op de sleuteldag in Gorinchem, maar nog niet gemonteerd. de lekkage heeft de koelwaterslangen daar volledig verteerd, met als gevolg nu dus een gesprongen slang.
Morgen dus twee slangen vervangen (de rest ziet er nog prima uit), pakkingsetje monteren en koelvloeistof verversen. En dan maar kijken of hij weer netjes rijdt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 10:01 #1186677
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tssssssssssss
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 10:14 #1186681
door Willem van Strik (GAST)
Nee, geen straf...
Aangezien Marcel me heeft afgesleept en de V90 nu bij hem in de verwarmde garage staat, ben ik vandaag met zijn 740 turbo op pad. Ook geen straf hoor... Celica's zijn op het moment allemaal geschorst, dus dat was geen optie.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen straf
Nee, geen straf...
Aangezien Marcel me heeft afgesleept en de V90 nu bij hem in de verwarmde garage staat, ben ik vandaag met zijn 740 turbo op pad. Ook geen straf hoor... Celica's zijn op het moment allemaal geschorst, dus dat was geen optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2007 12:33 #1186755
door Timen Smit
Ongemerkt draag je een voordeel aandeel van een verdamperinstallatie n.l. heb je te weinig koelvloeistof dan gaat de verdamper bevriezen. Het voorkomt vaak dat de koppakking dan niet verbrandt. De slangetje zijn voorgevormd. Daar zul je de originele wel voor moeten hebben,
Beantwoord door Timen Smit in topic Koelslang oliekoeler
Ongemerkt draag je een voordeel aandeel van een verdamperinstallatie n.l. heb je te weinig koelvloeistof dan gaat de verdamper bevriezen. Het voorkomt vaak dat de koppakking dan niet verbrandt. De slangetje zijn voorgevormd. Daar zul je de originele wel voor moeten hebben,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2007 16:21 #1186762
door V700 register
Leuk en geruststellend om te weten
Rob
Beantwoord door V700 register in topic Leuk en geruststellend om
Leuk en geruststellend om te weten

Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2007 12:54 #1187103
door Willem van Strik (GAST)
Of in ieder geval: het sleutelen duurde al met al wel even.
Begonnen rond 12 uur, omdat het tenslotte zaterdag was en ik de tijd had. Comfortabel in de garage van medelid Marcel (Web). Eerst het resterende koelwater afgetapt, en de aansluitingen op de verdamper die iets lekten opnieuw vastgezet met een beetje vloeibare pakking. Volgens de gasboer hoorde er geen pakkingsring, maar wordt dat pilaartje af-fabriek ook met een (iets hardere) pasta vastgezet. Een en ander nam nog aardig wat tijd in beslag.
Vervolgens de oliekoeler gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Dat lukte zonder dat het carter begon leeg te hevelen, dus dat was een meevaller: geen olieverversing nodig!
Oliekoelertje (eigenlijk een warmtewisselaar) zat flink onder het vuil, schoonmaken (met remmenreiniger) nam nogal wat tijd in beslag. Je wilt hier niets over het hoofd zien: alle vuil dat je per ongeluk aan de binnenkant achterlaat komt ongefilterd in je oliekanalen terecht, en kan dus grote schade aanrichten!
Pakkingen vervangen (dat zijn er drie) en het koelertje terug gemonteerd. Hierna de resterende koelvloeistof afgetapt, de nieuwe slangen vastgezet (@Timen: twee stukken 16 mm rechte slang voldoen hier goed) en het koelsysteem opnieuw gevuld. Ook met draaiende motor was alles lekvrij, toen we eenmaal de slangklemmen hadden nagedraaid. Na ontluchten reed de V90 weer, en hij heeft geen problemen meer gegeven in de inmiddels ruim 300 km sindsdien. De hele operatie heeft geduurd tot ongeveer vijf uur, inclusief koffie drinken met Marcel's vader die op bezoek kwam.
De oude koelwaterslangen waren flink opgezet: om de slangklemmen heen ruim twee maal zo dik als oorspronkelijk, dus dat die sprongen was niet echt vreemd... het uiteindelijke lek was overigens een scheurtje van hooguit een centimeter, half onder een slangklem verborgen.
Al met al heb ik geluk gehad: doordat de verdamper bevroor, merkte ik het probleem stukken eerder op dan anders zou zijn gebeurd, en dat heeft inderdaad, zoals Timen al zei, vermoedelijk een koppakking gescheeld.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De zaterdag was lang...
Of in ieder geval: het sleutelen duurde al met al wel even.
Begonnen rond 12 uur, omdat het tenslotte zaterdag was en ik de tijd had. Comfortabel in de garage van medelid Marcel (Web). Eerst het resterende koelwater afgetapt, en de aansluitingen op de verdamper die iets lekten opnieuw vastgezet met een beetje vloeibare pakking. Volgens de gasboer hoorde er geen pakkingsring, maar wordt dat pilaartje af-fabriek ook met een (iets hardere) pasta vastgezet. Een en ander nam nog aardig wat tijd in beslag.
Vervolgens de oliekoeler gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Dat lukte zonder dat het carter begon leeg te hevelen, dus dat was een meevaller: geen olieverversing nodig!
Oliekoelertje (eigenlijk een warmtewisselaar) zat flink onder het vuil, schoonmaken (met remmenreiniger) nam nogal wat tijd in beslag. Je wilt hier niets over het hoofd zien: alle vuil dat je per ongeluk aan de binnenkant achterlaat komt ongefilterd in je oliekanalen terecht, en kan dus grote schade aanrichten!
Pakkingen vervangen (dat zijn er drie) en het koelertje terug gemonteerd. Hierna de resterende koelvloeistof afgetapt, de nieuwe slangen vastgezet (@Timen: twee stukken 16 mm rechte slang voldoen hier goed) en het koelsysteem opnieuw gevuld. Ook met draaiende motor was alles lekvrij, toen we eenmaal de slangklemmen hadden nagedraaid. Na ontluchten reed de V90 weer, en hij heeft geen problemen meer gegeven in de inmiddels ruim 300 km sindsdien. De hele operatie heeft geduurd tot ongeveer vijf uur, inclusief koffie drinken met Marcel's vader die op bezoek kwam.
De oude koelwaterslangen waren flink opgezet: om de slangklemmen heen ruim twee maal zo dik als oorspronkelijk, dus dat die sprongen was niet echt vreemd... het uiteindelijke lek was overigens een scheurtje van hooguit een centimeter, half onder een slangklem verborgen.
Al met al heb ik geluk gehad: doordat de verdamper bevroor, merkte ik het probleem stukken eerder op dan anders zou zijn gebeurd, en dat heeft inderdaad, zoals Timen al zei, vermoedelijk een koppakking gescheeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2007 23:16 #1187329
door V700 register
Je komt natuurlijk binnenkort naar Hoek van Holland. Veronderstel dat Marcel zijn turbo zelf nodig had gehad, dan zou ik niet hebben geweten hoe ik je tactisch had moeten vertellen dat Celica's twee blokken verder geparkeerd dienen te worden.
Beantwoord door V700 register in topic Gelukkkig rijdt de V90 weer!
Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Na ontluchten reed de V90 weer, en hij heeft geen problemen meer gegeven in de inmiddels ruim 300 km sindsdien.
Je komt natuurlijk binnenkort naar Hoek van Holland. Veronderstel dat Marcel zijn turbo zelf nodig had gehad, dan zou ik niet hebben geweten hoe ik je tactisch had moeten vertellen dat Celica's twee blokken verder geparkeerd dienen te worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam