Het schakelen van de AW43 (jouw auto, mijn auto)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je schreef dat de automaat schokvrij schakelt in een van je laatste berichtjes. Nu, heb sinds kort een '92-er 960 met AW43. Gisteren de olie ververst/gespoeld (14 liter...) en hij schakelt nu stukken beter. Alleen blijf ik wel de lock-up voelen. Dat gaat niet smetteloos/vloeiend. Hij komt in tussen 40 en 60km/u beetje afhankelijk van de snelheid en tegelijkertijd (vaak) met een gangwissel heb ik gemerkt. Geen gharde klap maar de lock-up is degelijk voelbaar... Tis wel zo dat hoe rustiger je rijdt, des te meer merkbaar. Bij flink doorrijden gaat 1 en ander steeds soepeler. Nu zijn er legio verschillende control modules geweest rond de AW43, dus kan zijn dat 1 en ander na verloop van tijd is verbetert (zal mij niets verbazen).
VraagL: is de lock-up bij jou ook merkbaar? Het schakelen zelf gaat smetteloos.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Hallo Robert,
de lock-up was voor de nieuwe schakelaar en
verse olie ook merkbaar, nu is het nauwelijks merkbaar meer, je
eigenlijk alleen aan de toerenteller dat het toerental naar beneden
gaat, maar van een schokje is geen sprake meer. Ik moet ook zeggen dat
de automaat nog nooit zo soepel heeft geschakeld, zowel bij het
wisselen van de versnellingen als bij het in werking treden van de
lock-up. Maar of de verse olie, of dat de nieuwe schakelaar hier het
meeste aan heeft bijgedragen dat blijft de vraag. Waarschijnlijk een
combinatie van beiden.
Groeten, Jan.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
robertm schreef : Alleen blijf ik wel de lock-up voelen. Dat gaat niet smetteloos/vloeiend. Hij komt in tussen 40 en 60km/u beetje afhankelijk van de snelheid en tegelijkertijd (vaak) met een gangwissel heb ik gemerkt. Geen gharde klap maar de lock-up is degelijk voelbaar...
Tussen de 50 en de 60 is het inderdaad ook bij mij voelbaar, en wat erger is, als je die snelheid van ongeveer 55 km/u blijft rijden (stadsverkeer) dan schakelt hij vaker op en neer dan mij lief is, zelfs als je een heel rustige voet hebt. Overigens voel ik alleen het opschakelen met lock-up, niet het terugschakelen bij die snelheid.
Ik hoor vaak hier termen als boter- en/of zijdezacht vallen, en hoewel hij heel netjes schakelt, kan het niet in de schaduw staan van de ZF bak die in mijn BMW 525 zat.
Misschien wordt het tijd voor een "jouw AW43, mijn AW43" meeting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De schakelaar heeft hier gen invloed op gehad. Dat zal wel de olie geweest zijn. Wat betreft de lock-up niet voelbaar: misschien is de electronica door de jaren heen aangepast zoals ik zij. Zou kunnen.
Eric,
Inderdaad... Heb een ZF gehad in de 760 TD. Dat was een transmissie die heel fijn schakelde. Er zat ook een ZF in de B230E van mijn vriendin. Zelfde verhaal. Heerlijke automaat! Als ik het tot nog toe kan beoordelen fijner dan de AW70, BW55 en zelfs de AW43... Ondanks dat de ZF een volledig mechanische regeling betrof is het een geweldige automaat. Heel mooi ontwikkeld dus.
Mijn AW43 schakelt zacht (niet of bijna niet voelbaar. Deste rustiger je rijdt, deste meer je het merkt. Maar zoals gezegd de lock-up komt duidelijk in

Groetjes,
Robert
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Hallo Eric,
misschien inderdaad een goed idee om een vergelijkende test te houden. Krijgen we een indruk van wat de bak wel en niet kan.
Ergens centraal afspreken en met elkaar's auto's rijden?
Ik hoor het wel.
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef :
misschien inderdaad een goed idee om een vergelijkende test te houden. Krijgen we een indruk van wat de bak wel en niet kan.
Ergens centraal afspreken en met elkaar's auto's rijden?
Ik hoor het wel.
Groeten, Jan
Leuk idee, doe graag mee! In de omgeving van Amsterdam??
Groet
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Mark,
als lid van de automatenclub moet je natuurlijk ook vergelijken.
Mijn voorstel is om het in ieder geval op een plaats te houden die niet erg filegevoelig is. Wellicht is de polder bij jullie een idee? Hoeven de noordelingen een keertje niet zo ver te rijden.
Laten we maar eens kijken hoeveel animo er voor het idee van Eric is en dan verzinnen we vast wel iets leuks.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
en ik ben erbij
lockup voel je bij mij met een heel licht doch duidelijk schokje inkomen
wat ik vooral voel is een wat harder schokje van 1 naar 2, terwijl als je heel rustig rijdt, je niets voelt van 2 naar 3 en verder