Klepspeling te ruim?

• Matthias Bunt (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-07-2026 15:37 #1481400 door Matthias Bunt (GAST)
Klepspeling te ruim? is gemaakt door Matthias Bunt (GAST)
Dag allen,
Ik heb net de klepspeling van het blok van mijn 740 (B230K carburateur) gecontroleerd, en alle kleppen waren tussen de 0,4 en 0,45 mm (motor is vrijwel koud (al 4 uurtjes stil)). Sinds een half jaar rijd ik op lpg. Ik begrijp niet helemaal hoe het kan dat de speling zoveel is, wellicht is de vorige eigenaar wat enthousiast geweest met de speling? 
Mijn eerste gedachte is: lekker laten zo. De speling is wel ruim, maar dat is alleen maar aan de veilige kant toch?
Watt denken jullie?

Volvo 740 1985
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Versteeg
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-07-2026 09:41 #1481452 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Klepspeling te ruim?
Hallo Matthias,
de speling is wat aan de ruime kant voor een koude motor, maar naar mijn idee kan het weinig kwaad. Ik heb zelf ook al eens gemerkt dat verschillende voelermatensets bij mij soms ook al iets verschillende waardes geven en ik vertrouw mijzelf ook niet helemaal dat ik altijd dezelfde waardes meet. Met hoeveel kracht mag je de voelermaat er nog net tussen krijgen?
Op LPG zullen de zetels van de uitlaatkleppen waarschijnlijk wel in blijven slaan, waardoor de speling geleidelijk aan vanzelf kleiner wordt. 

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-07-2026 09:59 #1481453 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Klepspeling te ruim?
speling ruim op LPG alleen maar veilig, des te koeler blijven de kleppen en des te minder worden ze kleiner. Volgens mij is het zelfs aan te bevelen de uitlaat ruimer te stellen op LPG, maar ik weet het niet. Ik kook alleen maar op gas en ga dat zelfs overzetten op elektrisch deze week. Koken op gas verkort de levensduur van de koker net zo snel als rijden op gas de levensduur van de kop verkort. Zoek maar op, ik wist het niet totnogtoe.

• Rob Versteeg
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-07-2026 15:06 #1481488 door Rob Versteeg
Een theorie die ik wel geloof, is dat doordat een LPG mengsel langzamer verbrandt dan een benzinemengsel, vooral bij hoge belasting (veel mengsel in de cylinder) en hoge toeren de verbranding nog niet helemaal is afgelopen als de uitlaatklep alweer opent. Die wordt daardoor een stuk heter en zal sneller inslaan op de zetel (steeds kleinere klepspeling).
Hoe kleiner de klepspeling, des te eerder zal de klep opengaan, dat zou verklaren waarom de klepspeling sneller terug schijnt te lopen als die onder 0.3 mm komt. Een ruime klepspeling laat de kleppen later opengaan en heeft daarmee een negatieve invloed op vermogen en rendement. 
Gewoon het Volvo advies aanhouden en om de 15000 km een keer controleren.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2026 22:24 #1481507 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Klepspeling te ruim?
Rob heeft gelijk, niet hoe ruimer hoe beter. Dan blijven ze inderdaad juist langer dicht en worden ze heter.

Ik had verkeerd om gedacht.

• Rob Versteeg
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-08-2026 10:48 #1481509 door Rob Versteeg
Je zat wel goed hoor. Als een klep dicht zit, kan die zijn warmte kwijt via de klepzitting en de klepsteel; als die openstaat alleen via de klepsteel. Hoe langer die dichtzit, hoe meer warmte die dus kwijt kan.
Een ruimere klepspeling zorgt voor later openen en vroeger sluiten van een klep. Ook zal de klep iets minder ver opengaan. Dit gaat ten koste van vermogen en rendement. Voor de warmteafvoer is een ruime klepspeling dus juist wél gunstig.

Moderators: Jerry Stam