positie kachelkraan bij schutbord motorzijde 960 (ECC)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 20:34 #1112213
door V700 register
positie kachelkraan bij schutbord motorzijde 960 (ECC) is gemaakt door V700 register
Goedenavond,
De warmtewisselaar in de 960 (1996, LPG, 6254FS, ECC, M90) van mijn vader heeft het hoogstwaarschijnlijk begeven met lekkage in het interieur tot gevolg. Ik heb hem losgekoppeld en een by pass gemaakt (en verder de vloermatten verwijderd zodat die kunnen drogen)
Ik meen dat de bovenste aansluiting van de warmtewisselaar bij het schutbord de inlaatzijde is en de onderste de afvoerzijde. De kachelkraan volgt na een korte slang op de onderste aansluiting. Daarom vond ik het vreemd dat de pijl op de kachelkraan de andere kant op wees (dus naar de afvoer toe, terwijl de koelvloeistof juist de andere kant opgaat als ik het goed heb).
Omdat de auto is voorzien van een lpg-installatie dacht ik dat de kachelkraan bij het aansluiten van de koelwatertoe- en afvoer van naar en van de verdamper mogelijk per ongeluk is omgedraaid.
Voor nu maakt het niet uit. De warmtewisselaar is toch afgekoppeld en de routing van de koelvloeistof van en naar de verdamper gaat niet over de kachelkraan. Maar als de warmtewisselaar wordt vervangen (een fikse klus) wil ik meteen de kachelkraan vervangen en natuurlijk ook weer goed aansluiten.
Dus hoe moet de kachelkraan (die via een vacuumleiding wordt bediend) worden gemonteerd? Op de bovenste of de onderste aansluiting van de warmtewisselaar en in welke richting moet de pijl staan.
Gr.
Derk
De warmtewisselaar in de 960 (1996, LPG, 6254FS, ECC, M90) van mijn vader heeft het hoogstwaarschijnlijk begeven met lekkage in het interieur tot gevolg. Ik heb hem losgekoppeld en een by pass gemaakt (en verder de vloermatten verwijderd zodat die kunnen drogen)
Ik meen dat de bovenste aansluiting van de warmtewisselaar bij het schutbord de inlaatzijde is en de onderste de afvoerzijde. De kachelkraan volgt na een korte slang op de onderste aansluiting. Daarom vond ik het vreemd dat de pijl op de kachelkraan de andere kant op wees (dus naar de afvoer toe, terwijl de koelvloeistof juist de andere kant opgaat als ik het goed heb).
Omdat de auto is voorzien van een lpg-installatie dacht ik dat de kachelkraan bij het aansluiten van de koelwatertoe- en afvoer van naar en van de verdamper mogelijk per ongeluk is omgedraaid.
Voor nu maakt het niet uit. De warmtewisselaar is toch afgekoppeld en de routing van de koelvloeistof van en naar de verdamper gaat niet over de kachelkraan. Maar als de warmtewisselaar wordt vervangen (een fikse klus) wil ik meteen de kachelkraan vervangen en natuurlijk ook weer goed aansluiten.
Dus hoe moet de kachelkraan (die via een vacuumleiding wordt bediend) worden gemonteerd? Op de bovenste of de onderste aansluiting van de warmtewisselaar en in welke richting moet de pijl staan.
Gr.
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2025 12:02 #1476478
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Plaatje
Bijlage 64b22d6d46963_IMG_1004.jpeg niet gevonden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2025 19:03 #1476479
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je Leidsekade! Ik zie
Dank je Leidsekade! Ik zie hier een redblock, maar dat zal geen verschil maken. Kun je nog bevestigen dat de slang van het schutbord naar de klep die op de foto te zien is (die met een beetje zonlicht erop en slangklem) komt van de onderste aansluiting van de warmtewisselaar. Lijkt er wel op. De pijl wijst dan dus toch tegen de 'stroom' in. Gr. Derk
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-02-2025 21:09 #1476481
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic onderste slang ww. Komt uit blok
Het is bij mij de onderste slang van de warmtewisselaar en die komt uit het motorblok, dus ik neem aan dat dat de aanvoer van de warme vloeistof is en dat de pijl dan in de goede richting wijst??
En dat de bovenste slang uit de warmtewisselaar terug gaat naar de waterpomp.
Volgens de originele Technical Publications, is de onderste de hose inlet en de bovenste de hose outlet. De kachelkraan knijpt de toevoer, dus ik denk dat de pijl goed zit.
En dat de bovenste slang uit de warmtewisselaar terug gaat naar de waterpomp.
Volgens de originele Technical Publications, is de onderste de hose inlet en de bovenste de hose outlet. De kachelkraan knijpt de toevoer, dus ik denk dat de pijl goed zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 14:46 #1476483
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een 940 in ieder geval wel
Bij een 940/redblock is dit inderdaad de volgorde (als ik op Brickboard afga):
"For Air Conditioned Cars: The heater water valve is installed in the engine compartment, right near the top of the transmission fill tube and under the intake manifold near the firewall. It's hard to see it and the area is crowded: best to feel down the bottom heater hose until you find it. Be careful around the throttle and kickdown cables so you do not crack the end fittings. To replace:
Disconnect battery ground. Pinch off both heater hoses in the engine compartment
Remove the vacuum line attached to the valve
Remove the valve. Clamp screws are 7 mm and you will need an extension and universal joint to access them.
Install the new valve and tighten the clamps. [RMagoo] The valve goes between the heater hose connected to the short pipe coming out the cylinder head and the heater hose entering the bottom tube of the firewall connector . The arrow on the valve points toward the firewall. The top heater hose goes to the red pipe behind the head leading to the water pump.
Install the vacuum line"
Ik zie niet 1-2-3 in waarom het bij een white block/960 andersom is.
"For Air Conditioned Cars: The heater water valve is installed in the engine compartment, right near the top of the transmission fill tube and under the intake manifold near the firewall. It's hard to see it and the area is crowded: best to feel down the bottom heater hose until you find it. Be careful around the throttle and kickdown cables so you do not crack the end fittings. To replace:
Disconnect battery ground. Pinch off both heater hoses in the engine compartment
Remove the vacuum line attached to the valve
Remove the valve. Clamp screws are 7 mm and you will need an extension and universal joint to access them.
Install the new valve and tighten the clamps. [RMagoo] The valve goes between the heater hose connected to the short pipe coming out the cylinder head and the heater hose entering the bottom tube of the firewall connector . The arrow on the valve points toward the firewall. The top heater hose goes to the red pipe behind the head leading to the water pump.
Install the vacuum line"
Ik zie niet 1-2-3 in waarom het bij een white block/960 andersom is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 15:01 #1476484
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De routing ...
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 17:40 #1476485
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic slangenuiteinden in warm water opwarmen
dat scheelt heel wat geworstel om ze op de pijp te krijgen
Moderators: Jerry Stam