Stationair toerental, lambda lampje en code 232
- Henk Huisman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2024 19:27 #1476131
door Henk Huisman
Beantwoord door Henk Huisman in topic Katalysator
Is de Katalysator nog wel goed.
Ik had een soort vergelijkbaar probleem bij een V90 ook met lpg waar bij heel lag zoeken
en dingen vervang die hier boven ook al voorbij kwamen te hebben vervangen en niks hielp .
Bleek dat de Katalysator niet meer functioneerde .
Groeten Henk
Ik had een soort vergelijkbaar probleem bij een V90 ook met lpg waar bij heel lag zoeken
en dingen vervang die hier boven ook al voorbij kwamen te hebben vervangen en niks hielp .
Bleek dat de Katalysator niet meer functioneerde .
Groeten Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2024 23:08 #1476162
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Beter
De katalysator is niet zolang geleden vervangen. De pijp achter de katalysator was slecht en ook ivm de lambda melding het ding vervangen.
Ik vond nog een oud draadje op het volvo forum over een minder lopende 940 en daar was de temperatuursensor van de ontsteking de boosdoener. Die heb ik van de week vervangen. Aan de inlaatzijde moet er van alles af om er bij te kunnen, maar het is gelukt. De koude start op benzine lijkt iets beter, maar nog steeds erg stroef en bokkerig de eerste één of twee km. En ook met warme motor is het niet zoals het hoort. Ik heb er een km of 50 mee op de snelweg gereden op benzine om te kijken of het beter werd, maar niet echt. Het is te doen.
Maar het stationair probleem lijkt opgelost. Bij gas los valt ie terug naar 1200, om vervolgens vlot tot onder de 1000 te zakken. Het mag van mij nog iets minder, maar hier kan ik wel mee leven. Geen gespring meer tussen 1200 en 1800.
Wat mij trouwens opgevallen is: Ik maak een rit van 50km op benzine, waar ie niet soepel op loopt, geen lambda lampje. Rij ik terug op de snelweg op LPG flopt het lampje aan. Het is so wie so niet te peilen. Ik heb ook een paar ritten woon werk (130km) zonder lampje gehad.
Ik heb net nog even de code uitgelezen. Er is nu naast 2-3-2 ook een 1-1-3 foutcode (Mixture incorrect; O2S wiring fault).
Met normaal stationair is het in ieder geval beter.
Ik vond nog een oud draadje op het volvo forum over een minder lopende 940 en daar was de temperatuursensor van de ontsteking de boosdoener. Die heb ik van de week vervangen. Aan de inlaatzijde moet er van alles af om er bij te kunnen, maar het is gelukt. De koude start op benzine lijkt iets beter, maar nog steeds erg stroef en bokkerig de eerste één of twee km. En ook met warme motor is het niet zoals het hoort. Ik heb er een km of 50 mee op de snelweg gereden op benzine om te kijken of het beter werd, maar niet echt. Het is te doen.
Maar het stationair probleem lijkt opgelost. Bij gas los valt ie terug naar 1200, om vervolgens vlot tot onder de 1000 te zakken. Het mag van mij nog iets minder, maar hier kan ik wel mee leven. Geen gespring meer tussen 1200 en 1800.
Wat mij trouwens opgevallen is: Ik maak een rit van 50km op benzine, waar ie niet soepel op loopt, geen lambda lampje. Rij ik terug op de snelweg op LPG flopt het lampje aan. Het is so wie so niet te peilen. Ik heb ook een paar ritten woon werk (130km) zonder lampje gehad.
Ik heb net nog even de code uitgelezen. Er is nu naast 2-3-2 ook een 1-1-3 foutcode (Mixture incorrect; O2S wiring fault).
Met normaal stationair is het in ieder geval beter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2024 14:58 #1476166
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet je zeker dat je de
Weet je zeker dat je de juiste temperatuursensor hebt vervangen? Er zitten er twee op, één voor de meter in het dashboard en één voor de ECU.
Wat betreft de katalysator: alles ná de lambdasensor kun je buiten beschouwing laten, dat heeft geen invloed op de motorloop, ook de katalysator zelf niet (tenzij die verstopt is).
Wat betreft de katalysator: alles ná de lambdasensor kun je buiten beschouwing laten, dat heeft geen invloed op de motorloop, ook de katalysator zelf niet (tenzij die verstopt is).
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2024 19:16 #1476171
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Zeker
Ik heb sensor 1346030 vervangen. De achterste. Dat is volgens mij wel die van de ontsteking. Zit ook een ander stekkertje op volgens mij.
Kan de Lambda sensor stuk zijn?
Er dient zich nu ook een schakelprobleem aan. Dat wordt een volgend draadje.
Kan de Lambda sensor stuk zijn?
Er dient zich nu ook een schakelprobleem aan. Dat wordt een volgend draadje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 10:33 #1476179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde
Bij een koude start doet de ECU nog niets met het signaal van de lambdasonde. Die moet eerst op temperatuur komen om goed te werken. Dat is ook het signaal voor de LPi installatie om over te schakelen op LPG. Jouw klacht over slecht draaien direct na de koude start lijkt daar dus niet mee te maken te hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 10:46 #1476180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overzicht
Misschien is het goed eens een overzichtje te maken van wat je intussen allemaal hebt vervangen en gecontroleerd. Dat maakt het meedenken wat makkelijker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2024 23:17 #1476252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Exact dezelfde problemen met mijn 960
Dit draadje beschrijft exact dezelfde problemen die ik ondervind met mijn 960 2.5 uit 1996. Ook 2-3-2 en het lamda lampje brandend.
Mijn garage meldde mij vandaag dat ik een koelvloeistof lek heb in mijn koppakking en voorspelde een reparatie van €2500,-. Dat is mij veel te gortig. Wie kan mij gerust stellen en vertellen dat het voor (heel veel) minder kan, al dan niet met hulp van deze en gene op dit forum?
En is Timen nog actief? Ik heb hem ge-DM'ed een tijdje terug maar kreeg tot nu toe geen enkele reactie.
Martin
Apeldoorn
Mijn garage meldde mij vandaag dat ik een koelvloeistof lek heb in mijn koppakking en voorspelde een reparatie van €2500,-. Dat is mij veel te gortig. Wie kan mij gerust stellen en vertellen dat het voor (heel veel) minder kan, al dan niet met hulp van deze en gene op dit forum?
En is Timen nog actief? Ik heb hem ge-DM'ed een tijdje terug maar kreeg tot nu toe geen enkele reactie.
Martin
Apeldoorn
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-11-2024 10:55 #1476255
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Timen
simpel, heel goed en heel snel.
Niet dat hij simpel is, maar een simpele oplossing bedoel ik.
Niet dat hij simpel is, maar een simpele oplossing bedoel ik.

Moderators: Jerry Stam