Stationair toerental, lambda lampje en code 232
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2024 08:38 #1475703
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Uitlaat
Vergeet de uitlaat kant niet. Zit er een klein lek voor de sensor dan wordt er O2 ingepompt van buiten. Dit heeft een effect op de lambda meting.
De uitlaatpakkingen van het spruitstuk de flenspakking van de turbo en de bevestiging turbo-vlampijp zijn de verdachten.
Met een koude start hoor je soms wat geknetter dat bij warme motor weg is.
Mijn 940 heeft er ook last van. Zeker na stalling met reset vanwege loskoppelen accu.
Regelmatig gaat dan zodra de motor warm is het lambda lampje weer branden.
Na enkele resets blijft het lampje dan weer lang uit.
Deze winter gaf het ook problemen. Toen heb ik de gasklep afgesteld.
Controle positie gasklep bij de ecu.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...kelaar-en-stationair
De uitlaatpakkingen van het spruitstuk de flenspakking van de turbo en de bevestiging turbo-vlampijp zijn de verdachten.
Met een koude start hoor je soms wat geknetter dat bij warme motor weg is.
Mijn 940 heeft er ook last van. Zeker na stalling met reset vanwege loskoppelen accu.
Regelmatig gaat dan zodra de motor warm is het lambda lampje weer branden.
Na enkele resets blijft het lampje dan weer lang uit.
Deze winter gaf het ook problemen. Toen heb ik de gasklep afgesteld.
Controle positie gasklep bij de ecu.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...kelaar-en-stationair
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2024 11:32 #1475705
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dan zou
Dan zou het problemen opleveren met de startmotor, die trekt zo'n 500 à 600 A, veel meer dan een injector.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2024 11:38 #1475706
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Aansturing injectoren
Ik zou het signaal van de injectoren controleren. Pas op hiermee, het zijn zwakke stroompjes, zet je er een normale spanningtester op dan kun je veel verzieken. Een scoop of een hoogohmig controlemiddel vrijwaart je van problemen.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 09:36 #1475709
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou het ook zoeken in de
Ik zou het ook zoeken in de benzine injectoren.
Maar dan niet zo zeer het signaal, want lpg lift hier op mee, en die lijken het wel goed te doen.
Lekkende, of op een andere manier defecte benzine injector zal een 232 storing kunnen veroorzaken. Ook wanneer je op lpg rijdt, want je krijgt dan benzine en lpg tegelijk.
Afhankelijk van hoe de injector defect is kan deze ook er voor zorgen dat je niet boven de door jou genoemde 4000 toeren komt op benzine, want 1 of meerdere injectoren doen hun werk niet goed (zwaar vervuild, slecht sproeibeeld, verminderde opbrengst etc...) Zou ook verklaren waarom je op lpg hier geen last van hebt.
Verdachte nummer 1 zou in mijn ogen de injector zijn waar je eerder ondervond dat de klep veel sneller sleet dan de andere.
Mogelijk heeft Timen nog wel een goed, maar gebruikt, setje injectoren liggen om desnoods even mee te testen voordat je nieuwe besteld. Soms zit je lpg-installatie wat in de weg, maar uitwisselen is niet bijzonder veel werk.
Maar dan niet zo zeer het signaal, want lpg lift hier op mee, en die lijken het wel goed te doen.
Lekkende, of op een andere manier defecte benzine injector zal een 232 storing kunnen veroorzaken. Ook wanneer je op lpg rijdt, want je krijgt dan benzine en lpg tegelijk.
Afhankelijk van hoe de injector defect is kan deze ook er voor zorgen dat je niet boven de door jou genoemde 4000 toeren komt op benzine, want 1 of meerdere injectoren doen hun werk niet goed (zwaar vervuild, slecht sproeibeeld, verminderde opbrengst etc...) Zou ook verklaren waarom je op lpg hier geen last van hebt.
Verdachte nummer 1 zou in mijn ogen de injector zijn waar je eerder ondervond dat de klep veel sneller sleet dan de andere.
Mogelijk heeft Timen nog wel een goed, maar gebruikt, setje injectoren liggen om desnoods even mee te testen voordat je nieuwe besteld. Soms zit je lpg-installatie wat in de weg, maar uitwisselen is niet bijzonder veel werk.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 14:47 #1475710
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Lekker veel info
We mogen toch hopen dat dit forum nog wat langer beschikbaar blijft. Wat veel nuttige info weer. Ook de link naar het technisch handboek, top! Ik denk dat deze amateur sleutelaar (veel technische info klinkt voor deze bioloog aardig uitdagend
) eerst eens aan de gang gaat met het wisselen van de injectoren. Dat moet een overzichtelijk klusje zijn. Klopt het dat de injectoren in rubber ringen (pakkingen) in het spruitstuk zitten? Lijkt mij verstandig die er nieuw in te zetten. Dat zijn de kosten niet.
De uitlaatzijde is nagelopen en zit zover ik weet dicht. De spruitstuk pakkingen zijn nieuw want er is een andere kop op gegaan. En omdat er op LPG geen probleem lijkt en er ook op goed is gekeurd, kan het dus best in het benzine deel zitten.
Nu de auto nog vangen, wat dochterlief is er veel mee op pad.
Bedankt weer voor alle inbreng!

De uitlaatzijde is nagelopen en zit zover ik weet dicht. De spruitstuk pakkingen zijn nieuw want er is een andere kop op gegaan. En omdat er op LPG geen probleem lijkt en er ook op goed is gekeurd, kan het dus best in het benzine deel zitten.
Nu de auto nog vangen, wat dochterlief is er veel mee op pad.
Bedankt weer voor alle inbreng!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 17:26 #1475711
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De O-ringen maken deel uit
De O-ringen maken deel uit van de injector, en zijn draakjes om zelf te vervangen. Als je het al wilt proberen: de oude eraf snijden, want de kans dat je het injectorhuis beschadigd bij een poging ze er overheen te trekken is groot. Been there, got the T-shirt.
Voor een test zou ik ze fijn met een dun likje vaseline monteren en niet vernieuwen.
Voor een test zou ik ze fijn met een dun likje vaseline monteren en niet vernieuwen.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2024 20:08 #1476003
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic nog geen resultaat
Het was even zoeken, maar eindelijk heb ik een setje injectoren op de kop weten te tikken. Niet nieuw uiteraard. Vandaag ben ik ermee aan de slag gegaan. Eerst de 'nieuwe' set netjes schoongemaakt met wat remmenreiniger en heb ik de O-ringetjes aan de bovenzijde (die gaan er makkelijk af) vervangen. Het uitwisselen van de injectoren zelf is niet zo moeilijk.
Het starten ging niet meteen, maar uiteindelijk bleef ie stationair draaien. Het systeem moest natuurlijk eerst op druk komen, hoewel dat wel even duurde. Daarna heb ik een heel stuk op benzine gereden, maar beter is het niet. Misschien wel minder. Je zal thuisgebracht worden op benzine, maar van harte gaat het niet. Vooral als je wat vraagt bij optrekken en dan wat doortrekken. Alsof ie te weinig krijgt. Ik kwam bij mijn YouTube studie ook nog de tip tegen de brandstofdrukregelaar te controleren. Die lijkt in orde. Op LPG doet ie het nog steeds prima.
Zou het nog aan een brandstofpomp kunnen liggen? Of toch iets met het signaal? Ondertussen kan ik eens een opstelling maken om de originele injectorset te testen. Met een oude kabelboom (injectorstekkers), een spuitbuis en een accu kom je volgens mij een heel eind.
We zoeken dus verder.
Het starten ging niet meteen, maar uiteindelijk bleef ie stationair draaien. Het systeem moest natuurlijk eerst op druk komen, hoewel dat wel even duurde. Daarna heb ik een heel stuk op benzine gereden, maar beter is het niet. Misschien wel minder. Je zal thuisgebracht worden op benzine, maar van harte gaat het niet. Vooral als je wat vraagt bij optrekken en dan wat doortrekken. Alsof ie te weinig krijgt. Ik kwam bij mijn YouTube studie ook nog de tip tegen de brandstofdrukregelaar te controleren. Die lijkt in orde. Op LPG doet ie het nog steeds prima.
Zou het nog aan een brandstofpomp kunnen liggen? Of toch iets met het signaal? Ondertussen kan ik eens een opstelling maken om de originele injectorset te testen. Met een oude kabelboom (injectorstekkers), een spuitbuis en een accu kom je volgens mij een heel eind.
We zoeken dus verder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2024 09:40 #1476006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reser
Zekering 1 even er uit gehad om de boel te resetten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2024 10:30 #1476007
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda lampje
Je geeft aan dat de motor op LPG goed draait, maar begrijp ik goed dat ondanks dat, het lambda lampje na verloop van tijd toch gaat branden? Ondanks dat de motor op LPG draait? Of alleen op benzine?
Je twijfelt aan de benzinepomp, maar hoe zit het met het benzinefilter? Heb je de druk al eens opgemeten?
Je twijfelt aan de benzinepomp, maar hoe zit het met het benzinefilter? Heb je de druk al eens opgemeten?
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2024 22:14 #1476021
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic reset
Er is een reset gedaan. Benzinefilter is ook een goeie.
Hoe meet je op eenvoudige wijze de druk? Speciaal gereedschap heb ik daar niet voor.
Hoe meet je op eenvoudige wijze de druk? Speciaal gereedschap heb ik daar niet voor.
Moderators: Jerry Stam