lagere turbo druk

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2024 19:50 #1475731 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nee
Hallo Adriaan

Nee, dat is geen voorbarige aanname. Door rustig te rijden wordt de motor (mede) gekoeld door de rijwind en niet (alleen maar) door de fan. Wie dus het laatste stuk rustig aan rijdt, hoeft nadat ie gearriveerd is de motor door te laten lopen.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2024 09:27 #1475734 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Gierende banden
Het liefst rijd ik met maximale turbodruk naar huis en meestal boven de 4500 omw/min. Lekker doorhalen in de versnellingen en met gierende banden de oprit voor mijn huis op. Om de turbo dan te laten afkoelen, laat ik de motor nog even vijf minuten stationair draaien. Ergens las ik dat dit beter is dan de motor meteen uitzetten, wat ik voor die tijd altijd deed om mijn buren geen overlast te bezorgen (3 inch uitlaat!). Maar nu lees ik dat het ook anders kan. Dankjewel Mathy!

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-09-2024 10:26 #1475735 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic geen oprijlaan? en buren ???
ik hoef het laatste stuk van de oprijlaan niet te schakelen en de topsnelheid haalt die van mij in zijn 3, dus met de toeren zit het wel goed. En dan borrelt het wel een beetje in het koelvloeistofvat door het turbo leidinkje, maar daar is de koelvloeistof voor.

PS voor het eerst sinds de aanschaf van de auto verliest hij gisteren geen koelvloeistof meer. Na de nieuwe koppakking bij Timen, was hij blijven lekken. Bleek dus (nu dan) het leidinkje naar die turbo te zijn, aan de onderkant een drupje en dan op het turbo-huis. Geen mens die het ziet. Alleen bij koude motor een nacht onder druk zetten.

Succes allemaal met onze bakstenen, al dan niet met turbo en of extra druk. Niet te druk doen

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2024 16:36 #1475783 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic nu met foto
De auto was even weg, toen ik weer. Maar nu weer even een momentje. Ondertussen de dynamo vervangen waarbij ik dochter op meer als een uur rijden midden in de nacht kon ophalen. Straks rijden we nog in een nieuwe. Na wat geduld en liters WD40 is de uitlaat los van de turbo.

Bijgevoegd zijn wat plaatjes (kan even duren). Zou dat gleufje onder de turbine de oorzaak zijn of hoort het zo?

groeten Vincent

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2024 22:27 #1475784 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Wastegate even open klappen
Die barst onder het turbinewiel hoort zeker niet en zal wel drukverlies veroorzaken. Wat interessanter is, is hoe het er onder de wastegate klep uitziet. Daar gaat het meestal echt fout. Een wastegateklep moet op een nette vlakker rand rusten. Bij deze turbo's zie je vaak dat deze rand of helemaal weggesmolten is, of meerdere gleuven heeft waardoor er heel veel druk verloren gaat

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2024 18:53 #1476358 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Vervangen
Vandaag na lange tijd maar weer eens aan de turbobrick gewerkt. Ik had al een tijdje een turbo liggen met een goede uitlaatzijde en deze dus vandaag gewisseld. Het resultaat mag er wezen. Weer een mooie turbodruk van 0,8 bar en de bijbehorende heerlijke turbo push. Zoals te zien, zat er idd een behoorlijk gat in de oude.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC