willekeurig niet aanslaan bij starten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 13:12 #1111977 door V700 register
willekeurig niet aanslaan bij starten is gemaakt door V700 register
Heb sinds een tijdje de volgende problemen met mijn 940 hpt uit 1997.
Als ik de auto heb verlaten met de sleutel en ik later in de auto stap en wil starten draait de startmotor wel maar slaat hij niet aan. Vandaag er achter gekomen dat er dan wel benzinedruk is maar geen vonk. Als ik echter uitstap en de auto 2 keer op slot draai en weer open, start en slaat de motor meestal gewoon aan, maar niet altijd. Als dat niet werkt slaat tot nu toe een volgende dag de motor echter weer gewoon aan. Ondertussen de krukassensor vervangen en de bijbehorende ernstig groen uitgeslagen stekker goed gereinigd. Als de motor loopt merk je tijdens het rijden helemaal niets van een storing. Wie heeft een hint waar ik dit probleem moet zoeken en hoe op te lossen. Mijn garage vermoed dat het probleem in de sleutelherkenning zit, ik heb echter altijd gedacht dat de immobilizer op de brandstofpomp werkt en niet op de ontsteking. Het alleen verwijderen van de sleutel uit het startslot en terug plaatsen of het vervangen van de sleutel voor de reserve sleutel heeft echter geen effect op het niet starten. Slechts uitstappen op slot en weer van het slot werkt meestal. Wie weet raad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 13:59 #1474838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleutelherkenning
Ik denk niet dat het in de sleutelherkenning zit.
Bij de laatste series 940 moet de sleutel worden herkend, anders wordt inderdaad de brandstofpomp niet vrijgegeven. De motor slaat de eerste keer nog wel aan (er is nog wat restdruk in het brandstofsysteem), maar binnen 1 à 2 seconden ook weer af. Je kunt zien dat de immobilizer de ECU niet vrijgeeft omdat al die tijd (tijdens starten én kort draaien) het lambdalampje dan blijft branden. Als je daarna nog een keer start, slaat de motor helemaal niet meer aan.
Je hebt het over de auto met de sleutel op slot draaien, ik neem aan dat je dus geen afstandsbediening hebt; de deurbediening staat dan ook helemaal los van de ontsteking.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 15:14 #1474839 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Geen vonk, getest door een
Geen vonk, getest door een bougie los te halen gok ik?
Misschien eens testen of je wel een vonk op de kabel van bobine->verdeler hebt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-04-2024 15:17 #1474841 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic het klopt niet met je beschrijving, maar....
Maar het allerovergrootste gedeelte van de problemen met wél de startmotor draaien, maar niet de motor aanslaan, zit toch in het brandstofpomprelais. Bij mij was het ook zo: uitstappen, auto op slot en weer open en hij deed het weer. Het was tóch het brandstofrelais, die er na even geen zin, weer wel zin in had. En er was een tijdje terug ook een forum lid, die echt wel heel veel heeft gedaan om zo een storing op te lossen en ook iets had nagekeken, dat het relais uitsloot, en toen was het tóch het witte brede relais. Ze komen gewoon altijd los van hun printplaatje, vroeger of later.

Dus voordat je andere zaken preventief aanpakt, zou ik sowieso een nieuw brandstofrelais kopen, want als het nu niet is, dan komt hij later wel én de proef op de som nemen door ze meteen uit te wisselen. En je moet eigenlijk een reserve brandstofpomprelais in het handschoenenkastje hebben liggen, voor het geval hij op vakantie, of op een veerpont er geen zin meer in heeft. Er is ook nog iets met het onstoringsrelais, maar daar heb ik nog niet mee te maken gehad, en die heb ik dus ook nog niet in reserve bij me, wellicht een faut. Misschien een andere goede speler, die dat weet?

Succes Reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 17:36 #1474842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad geen
Inderdaad geen afstandbediening. Geen vonk door een bougie in een kabel op het blok. Bobine helaas niet gecontroleerd. Brandstoftoevoer naar de injector rail stond vol op druk op het moment dat ik het iets losdraaide. Brandstofrelais/pomp lijkt mij dus niet logisch. Een Injector relais? is dat apart? De werking van de injectoren is niet echt gecontroleerd. Was slecht/niet te horen op dat moment. en had geen meter bij de hand. Blijft echter zonder vonk slaat hij niet aan.. Ook niet 2 seconde. Dus waarom geen vonk en na het op slot draaien en weer openen wel weer vonk? .

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 18:07 #1474843 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Paar draadjes trekken op drie lampjes en lampjes aan aarde
Eentje op de zekering van de brandstofpomp, daarmee zie je wanneer het relais de brandstofpomp bekrachtigt.
Eentje aan de min van de bobine daarmee zie je wanneer de ezk de bobine bekrachtigt.
Eentje aan de uitgang van het ontstoringsrelais, zit boven de accu links voor gehaakt boven de vonkversterker, daarmee zie je wanneer de injectoren bekrachtigd worden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 21:30 #1474845 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verdenk
de BDP-sensor.

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2024 22:28 #1474846 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Probeer voor de grap
eens je auto op slot te doen en weer te openen als je er in zit.
Dus zonder je sleutel te gebruiken.
Als hij dan na 2 of 3 x niet wil lopen heeft het zeer waarschijnlijk iets
met de sleutel te maken.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2024 09:14 #1474848 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Of de massa
Volgorde turbo uitvoeringen na tijdje niet draaien
Contact aan
LH en ezk krijgen plus, 2 seconden brandstofpomp aan voor druk op de brandstofleidingen
Starten motor draait
LH en ezk krijgen signaal dat motor draait van bdp sensor, voorwaarde voor:
LH bekrachtigd 2e relais in brandstofrelais
Brandstofpomp weer aan, plus op ontstoringsrelais , injectoren krijgen plus, bobine krijgt plus, signaal vonkverser voor min bobine

Dat je de deuren met de cv eerst een paar maal van en op op slot moet doen kan te maken hebben met het slecht vinden van massa.
Daarvoor hebben we een ander draadje. Slecht openen van deuren met AB duidt hier ook op.
De ontvanger reageert wel maar de deuren gaan niet of slecht centraal open.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2024 11:30 #1474852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat Adrian beschrijft, de LH
Wat Adrian beschrijft, de LH en EZK zijn de centrale regelunits die de voeding voor het brandstofsysteem en ontstekingssysteem aansturen via het brandstofrelais. Dat dubbele relais in één unit speelt dus een centrale rol en doet meer dan alleen maar de brandstofpomp aansturen. Via het ontstoringrelais stuurt die ook de voeding van de bobine aan.
Omdat het brandstofrelais een slijtdeel blijkt te zijn, zou ik die sowieso vervangen.
Zonder meteen zoals de Engelsen zo mooi zeggen de "parts cannon" te pakken, zou ik daarna een semi-permanent proeflampje aansluiten met eigen massa op de voeding van de bobine. Treedt de storing dan weer op, dan zie je direct of de bobine wel of geen voeding krijgt. Als het lampje dan brandt, dan weet je in ieder geval dat de voeding wordt vrijgegeven en brandstofrelais / ontstoringsrelais / BDP sensor in orde zijn en van daaruit verder zoeken.
Let wel op dat de bobinevoeding ongezekerd via het ontstoringsrelais uit de accu komt, dus proeflampje wel even met een zwevende zekering aansluiten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC