Volvo960 loopt stationair op 4 cylinders, boven 2000 RPM op 6
- Peter Vijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2023 14:53 #1111689
door Peter Vijn
Volvo960 loopt stationair op 4 cylinders, boven 2000 RPM op 6 is gemaakt door Peter Vijn
Hallo alle Volvo 960-2.0 kenners,
Mijn Volvo staat nu al 3 weken stil omdat hij op 4 cylinders loopt, maar boven de 2000 RPM op all 6. Basischecks zijn gedaan (bougies, vonk, inspuiting).
De niet goed werkende cylinders zijn de laatste op de 'inspuit rail. dus alles losgehaald en schoongemaakt. Mocht ook niet baten.
De ideeën raken een beetje op. Kan iemand van u nog een suggestie verzinnen wat dit zou kunnen zijn?
Ik zou enorme moeite hebben als ie hierom van de weg zou moeten, zo'n heerlijke auto.
Groet, Peter
Mijn Volvo staat nu al 3 weken stil omdat hij op 4 cylinders loopt, maar boven de 2000 RPM op all 6. Basischecks zijn gedaan (bougies, vonk, inspuiting).
De niet goed werkende cylinders zijn de laatste op de 'inspuit rail. dus alles losgehaald en schoongemaakt. Mocht ook niet baten.
De ideeën raken een beetje op. Kan iemand van u nog een suggestie verzinnen wat dit zou kunnen zijn?
Ik zou enorme moeite hebben als ie hierom van de weg zou moeten, zo'n heerlijke auto.
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2023 16:23 #1473241
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Is het probleem er direct,
Is het probleem er direct, als de motor nog koud is en nog niet in closed-loop?
Heb je een motronic 1.8 of 4.0?
Piet
Heb je een motronic 1.8 of 4.0?
Piet
- Peter Vijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2023 16:39 #1473243
door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Ha Piet, Motronic zegt mij
Ha Piet, Motronic zegt mij niets. Datum kenteken 10-Sep-1996 dus ik denk 4 ? Het probleem is direct en blijvend (bij lage toeren). Peter
- Peter Vijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2023 16:44 #1473244
door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Ontstekingsmodule?
Ik denk erover om de ontstekingsmodule op het inlaatspruitstuk te vervangen door een nieuwe, sommige andere ervaringen leken hierop te duiden. Ik weet dat er 2 inzitten, 3 cylinders ieder aansturend maar mogelijk kan dan toch een effect hebben op 1 of 2 cylinders. Bobines, bougies, injectors al gewisseld en getest. Wat doet die ontstekingsmodule precies? Is het een 'vonkversterker' want dat lees ik hier en daar.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2023 18:49 #1473246
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de motor nog koud is,
Als de motor nog koud is, wordt de motronic nog niet aangestuurd door de lambda sensor (open-loop). Pas na een minuut of zo gaat de aansturing over op closed-loop. Als de koude motor in open-loop het probleem al heeft is er dus geen probleem met de lambda sensor.
Bougie 1-3-5 worden aangestuurd door een onstekingsmodule, bougie 2-4-6 door de andere. Als jij zeker weet dat zowel cylinder 1 als 2 niet meedoen dan is er weinig kans dat het de ontstekingsmodules zijn; die zouden dan allebei tegelijk defect moeten zijn gegaan. Maar als je het zeker wil weten kun je de ontstekingsmodules omwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd.
Om te zien of het aan de ontsteking of aan de brandstof ligt zou je de bougies en bobines van de weigerende cylinders achtereenvolgens los kunnen halen, op het motorblok leggen en te kijken of ze net zo mooi vonken als bij een andere cylinder.
Als je een 960 uit 1996 hebt dan heb je een OBD2 aansluiting in je middenconsole. het kan geen kwaad om een goedkope OBD2 lezer aan te schaffen.
Piet
Bougie 1-3-5 worden aangestuurd door een onstekingsmodule, bougie 2-4-6 door de andere. Als jij zeker weet dat zowel cylinder 1 als 2 niet meedoen dan is er weinig kans dat het de ontstekingsmodules zijn; die zouden dan allebei tegelijk defect moeten zijn gegaan. Maar als je het zeker wil weten kun je de ontstekingsmodules omwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd.
Om te zien of het aan de ontsteking of aan de brandstof ligt zou je de bougies en bobines van de weigerende cylinders achtereenvolgens los kunnen halen, op het motorblok leggen en te kijken of ze net zo mooi vonken als bij een andere cylinder.
Als je een 960 uit 1996 hebt dan heb je een OBD2 aansluiting in je middenconsole. het kan geen kwaad om een goedkope OBD2 lezer aan te schaffen.
Piet
- Peter Vijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2023 16:14 #1473306
door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Dank Piet, zeer nuttig. Met
Dank Piet, zeer nuttig. Met name over die ontstekingsmodules in twee groepen. Het schijnt dat de tweede ontstekingsmodule op een lastige plek zit, dus als het niet hoeft gaan we daar niet aanzitten. Heb Henk Huisman gesproken en die verdenkt de kabelboom naar de cylinders. Die gaan we nu als eerste vervangen.
Inderdaad loopt ie meteen na starten (koud) al op 4 cylinders.
Inderdaad loopt ie meteen na starten (koud) al op 4 cylinders.
- Peter Vijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2023 11:36 #1473319
door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Opgelost door de kabelboom
Opgelost door de kabelboom (deels) te vervangen met de set van Elbert!
Moderators: Jerry Stam