Te hoog CO/mengselschroef doet niks Pierburg 2B5

• Reinier Karelse (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2022 11:09 #1111369 door Reinier Karelse (GAST)
Te hoog CO/mengselschroef doet niks Pierburg 2B5 is gemaakt door Reinier Karelse (GAST)
Hallo,

Mijn Volvo 740 GL uit 1986 (B230K) heeft een Pierburg 2B5 carburateur die het opzich niet al te slecht deed op een aantal dingen na: acceleratiepomp zat vast en dus bij gasgeven vanuit stationair of laag toerental kreeg de motor niet genoeg benzine of sloeg zelfs af. En de motor liep nogal onregelmatig stationair. Nou heb ik wel vernomen dat dit niet de aller beste carburateurs zijn maar omdat die van mij het niet al te slecht deed en pas rond de 100.000km heeft gelopen vond ik het nog wel waard er iets mee te doen en zonde om er gelijk een andere op te zetten.
Dus heb ik besloten de carburateur eraf te halen en alles schoon te maken en nieuwe pakkingen, vlotternaalden en ringetjes te monteren.

De motor loopt nu wat beter en met gasgeven en rijdend reageert ie een stuk beter, maar nu het probleem: de mengselschroef doet vrijwel niks, stationair is CO 9% en onverbande brandstof 300 (HC). Dit is dus veel te hoog, stationair ruik je ook behoorlijk wat benzine, ook het toerentaal omlaag brengen heeft geen effect. Bij gasgeven gaan de metingen wel omlaag en tot zover lijkt mijn brandstof verbuik ook niet veel af te wijken van wat ik voorheen haalde (~1 op 11 ongeveer met voornamelijk snelweg kilometers).

Het lijkt er dus op dat het hoofd circuit gewoon zijn werk doet maar er ergens benzine lekt stationair waardoor de mengselschroef geen effect heeft.
Ik heb ook een foto bijgevoegd van de mengselschroef, misschien is hij versleten maar lijkt mij sterk?
Als het buiten kouder en vochtiger is loopt de motor met koud starten soms even op 3 cillinders en na een minuut doen ze het allemaal, dit had ik eerst niet en vermoed dat het komt door het veel te rijke mengsel in combinatie met gesloten choke en de nog koude motor en benzine.

Wie heeft er advies voor mij of kan mij er mee helpen om de oorzaak te vinden want ik weet niet zo goed waar te beginnen?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2022 13:40 #1471547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur
Ik zie dat carburateurs aardig duurder zijn geworden.
Voor 700 eu heb ik een paar jaar terug nog een nieuwe kunnen kopen.
Bij mij was het vacuumpotje choke kapot.
Maar de twee potjes gingen al snel naar de 200eu.
Dan maar liever een compleet nieuwe.

Zie hier en daar ook imitatie carburateurs opduiken ;-/

De Pierburg (5 en 7) is in principe een prima carburateur.
Maar die apparaten hebben nu eenmaal onderhoud nodig en de kunde
en onderdelen is niet meer wijdverbreid.

Haynes heeft een boek mbt carburateurs.
Zie oa bij Bol.

Ik heb alleen een beetje basis kennis.
Maar een verkeerd afgestelde vlotter of versleten naald?
Die geeft dan teveel benzine in stationair modus.
Op de snelweg jaagt ie het er toch wel 'economisch' door.

Zelf ga ik ook tzt een lambdasonde met meter monteren.
Kun je zien hoe de carburateur z'n werk over het hele bereik doet.

• Reinier Karelse (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2022 13:33 #1471556 door Reinier Karelse (GAST)
Beantwoord door Reinier Karelse (GAST) in topic Nagekeken
@Ghia
Haynes boek voor carburateurs die heb ik!

Ik heb nieuwe voetpakkingen gemonteerd want die zaten niet bij de revisieset, ook even de gasklepposities nagekeken. Bij de primaire klep zie je als die dicht zit 2 kleine gaatjes half onder de klep, die zullen voor het stationaire lucht en brandstofmengsel zijn dus dat lijkt mij in orde, ook lekt ie niks als ik hem op z’n kant houd. De secundaire klep lijkt ook in positie te staan alleen als ik er iets water in doe en de carburateur op z’n kant houd druppelt het er wel langzaam uit, geen idee of zo hoort. Eerst even kijken of dit voor verbetering zorgt.

Anders zou het misschien wel eens met de vlotters te maken kunnen hebben zoals je zegt maar dat zou betekenen dat ze lek zijn dus dat zou dan gebeurd moeten zijn tijdens het reviseren. Vlotternaalden zijn nieuw.

Die lambda sonde klinkt als iets handigs inderdaad!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2022 17:43 #1471572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vlotters
Ze hoeven niet lek te zijn.
Ze kunnen ook iets verbogen zijn.
Dit schoot me zo te binnen.
Verder heb ik zo'n ding nog niet echt uit elkaar gehaald.
Wel heb ik ze hier en daar eens uitgewisseld.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC