Lekkage bij turbo B230FK 1997 benzine 350K

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2022 21:52 #1111231 door V700 register
Lekkage bij turbo B230FK 1997 benzine 350K is gemaakt door V700 register
Goedenavond,

Bij een zomer/winterbandenwissel en uitlijnbeurt constateerden de monteur en ik een olielekkage. De olie komt vrijwel zeker van de turbo (Mitsubishi 13C td 04). De olie loopt vanaf de turbo langs de olieretourleiding naar het carter naar beneden en komt uiteindelijk op het laagste om daar na elke rit voor een druppel of wat op de straatstenen te zorgen ;-(
Het gaat niet om lekkage bij de aansluiting van de olieretourleiding op het carter.

Ik heb in het verleden de (groene) pakking tussen de olieretourleiding en de turbo vervangen en ook de o-ring voor de aansluiting van die leiding op het carter. Ik vermoed sterk dat het probleem dus niet zit bij de aansluiting van de olieretourleiding op de turbo, maar dat het om een interne lekkage gaat in de turbo gaat waarbij de olie naar buiten komt bij de aansluiting van het turbinedeel en het compressordeel. Volgens mij is dit een 'koude' aansluiting waarbij enkel een soort slangklem de delen fixeert.

Kan deze analyse kloppen, of is een (interne) lekkage / lekkage bij deze aansluiting niet waarschijnlijk? Weet iemand nog een alternatieve benadering? Kan het zijn dat als gevolg van een slechte afvoer naar het carter de olie een andere weg zoekt en dat de olieretourleiding zelf schoongemaakt of vervangen moet worden (hij zit er inmiddels 25 jaar en ruim 350 km op)

Ik heb nog een pakking en o-ring liggen dus ik zou de leiding kunnen verwijderen ter controle. Niet langgeleden heb ik de zgn breather box /pcv-box vervangen (onder het inlaatspruitstuk) en verder alleen heel lichte olielekkage heb bij de stroomverdeler.

Groet,

Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2022 20:23 #1470669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update
Vandaag de boel proberen schoon te maken en gekeken of de bouten waarmee de flens van de olieretourleiding aan de turbo is bevestigd (nog) goed vastzaten. De bout aan de uitlaatzijde kon makkelijk nog verder / zat mij te los. Ik hoop dat dit de oorzaak van het lek is. Even afwachten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD