Koude start slecht bij Volvo 740 met b230e motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 12:14 #1110937
door V700 register
Koude start slecht bij Volvo 740 met b230e motor is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Afgelopen weekend een Volvo 740 uit 1990 gekocht met een B230E motor met een K-Jetronic systeem.
Bij een koude start slaat de motor telkens af. Na een aantal keer proberen slaat hij toch aan, maar pruttelt dan langzaam uit.
Als hij later toch blijft lopen en warm is, loopt de motor als een zonnetje.
Als de motor warm is en je start hem dan is er niks aan de hand en start hij gelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand de oplossing?
Zelf zat ik te denken aan:
- Koude start injector
- Brandstofpomp/ filter
- Temp sensor
Afgelopen weekend een Volvo 740 uit 1990 gekocht met een B230E motor met een K-Jetronic systeem.
Bij een koude start slaat de motor telkens af. Na een aantal keer proberen slaat hij toch aan, maar pruttelt dan langzaam uit.
Als hij later toch blijft lopen en warm is, loopt de motor als een zonnetje.
Als de motor warm is en je start hem dan is er niks aan de hand en start hij gelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand de oplossing?
Zelf zat ik te denken aan:
- Koude start injector
- Brandstofpomp/ filter
- Temp sensor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2021 17:36 #1468620
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Koude start injector herft
Koude start injector herft b230e niet.
Brandstofpomp/filter zou je ook problemen bij warme motor hebben (fris filter wel een goed plan bij onbekende history).
Temp sensor heeft ie ook niet voor brandstof systeem, ik meen wel voor ontsteking, geloof ezk117 oid.
Hier ff link naar jou systeem met onderdelen en koude start regeling
www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/740-89-1.shtml
Ik zou eerst onderdeel 190 (hulpluchtregelaar meen ik me te herinneren) checken.
189 is ook een kanshebber, (koudestart systeem druk regelaar) .
Moet wel zeggen dat ik er aardig uit ben met k jetronic, alweer 17 jaar geleden.
Die sensor nr 80 had ik niet maar komt omdat ik b23e had zonder ezk.
B230e heeft ezk, ik ga er vanuit dat ie daarvan is.
Geloof niet dat die oorzaak van je probleem is maar ik sluit het niet geheel uit.
Brandstofpomp/filter zou je ook problemen bij warme motor hebben (fris filter wel een goed plan bij onbekende history).
Temp sensor heeft ie ook niet voor brandstof systeem, ik meen wel voor ontsteking, geloof ezk117 oid.
Hier ff link naar jou systeem met onderdelen en koude start regeling
www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/740-89-1.shtml
Ik zou eerst onderdeel 190 (hulpluchtregelaar meen ik me te herinneren) checken.
189 is ook een kanshebber, (koudestart systeem druk regelaar) .
Moet wel zeggen dat ik er aardig uit ben met k jetronic, alweer 17 jaar geleden.
Die sensor nr 80 had ik niet maar komt omdat ik b23e had zonder ezk.
B230e heeft ezk, ik ga er vanuit dat ie daarvan is.
Geloof niet dat die oorzaak van je probleem is maar ik sluit het niet geheel uit.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 21:19 #1468649
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic een B230E
met k-jetronic heeft wel een koudestartinjector, in elk geval de mijne wel. Alleen werkt die maar maximaal 7,5 sec uit mijn hoofd (aparte sensor voor in het blok) en slechts bij erg koud weer. En een EZK 118....
Wat ook kan zijn is dat de koudestartinjector continu brandstof inspuit, of de andere injectoren lekken/druppelen of hebben geen mooi sproeibeeld. Ook kan nog valse lucht zijn rond de injectoren en/of de inlaatpakking.
Ik verdenk valse lucht. Zit de balg trouwens luchtdicht op de luchthoeveelheidsweger?
Wat ook kan zijn is dat de koudestartinjector continu brandstof inspuit, of de andere injectoren lekken/druppelen of hebben geen mooi sproeibeeld. Ook kan nog valse lucht zijn rond de injectoren en/of de inlaatpakking.
Ik verdenk valse lucht. Zit de balg trouwens luchtdicht op de luchthoeveelheidsweger?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2021 13:53 #1468674
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit inderdaad gewoon een
Er zit inderdaad gewoon een koude start injector op. Deze start niet alleen bij extreem koud weer, maar ook tijdens een koude start. Inderdaad een aantal seconden lang. Ik heb het getest en deze lekt niet.
Bij valse lucht zou ik ook verwachten dat hij niet goed zal lopen als hij warm is, maar dit doet hij dus wel.
Ik verdenk de warmdraai regelaar er van niet goed te functioneren, dus heb een een andere op 't oog via onderdelenlijn.
Ik zal de balg ook nog controleren op valse lucht.
Bedankt voor je reactie!
Bij valse lucht zou ik ook verwachten dat hij niet goed zal lopen als hij warm is, maar dit doet hij dus wel.
Ik verdenk de warmdraai regelaar er van niet goed te functioneren, dus heb een een andere op 't oog via onderdelenlijn.
Ik zal de balg ook nog controleren op valse lucht.
Bedankt voor je reactie!
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2021 20:48 #1468677
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic valse lucht bij mij
bij valse lucht loopt de motor bij of koud slecht of bij warm slecht. Ik had nl bij warm goed en bij koud slecht....dat kan ik verklaren, maar misschien heb je andere ervaringen of boeken?
Suc6!
Suc6!
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2021 20:50 #1468678
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en
de dempdrukregelaar kan idd ook van invloed zijn. Meet de weerstand eens door...uit de boeken haal wat de goede waardes zijn (weet niet zeker maar tussen de 20 en 30 Ohm?).
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2021 22:01 #1468686
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic K-jetronic is als t werkt een
K-jetronic is als t werkt een fijn systeem.
Maar alles moet wel kloppen.
Idd heeft wel koud start injector.
Maar zou idd maar even mee mogen helpen.
Dempdrukregelaar wat hierboven genoemd wordt zou ook nog kunnen maar lijkt mij niet eerste verdachte.
Btw, nooit verkeerd om injectorrubbers en vooral rubber van injectorhouder te vervangen.
Laatstgenoemde is doorgaans al geplastificeerd.
Maar alles moet wel kloppen.
Idd heeft wel koud start injector.
Maar zou idd maar even mee mogen helpen.
Dempdrukregelaar wat hierboven genoemd wordt zou ook nog kunnen maar lijkt mij niet eerste verdachte.
Btw, nooit verkeerd om injectorrubbers en vooral rubber van injectorhouder te vervangen.
Laatstgenoemde is doorgaans al geplastificeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2021 21:21 #1468775
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost!!
Bedankt voor alle jullie reacties.
Ik heb via Onderdelen lijn een andere warmdraairegelaar gekocht en hij start weer als een jello!
Vorig weekend groot onderhoud gedaan en weer als een zonnetje. Nu nog een paar elektrische zaken regelen en klaar is Kees
Ik heb via Onderdelen lijn een andere warmdraairegelaar gekocht en hij start weer als een jello!
Vorig weekend groot onderhoud gedaan en weer als een zonnetje. Nu nog een paar elektrische zaken regelen en klaar is Kees
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2021 17:31 #1468781
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kijk eens of je oude
Kijk eens of je oude exemplaar niet gewoon vast zit. Schoonmaken met een enorme hoeveelheid remmenreiniger. Als er geen zwarte troep meer uit komt, de regelaar flink heen en weer schudden. Hoor je de klep dan tikken, dan heb je 'm schoon genoeg en heb je waarschijnlijk een prima reserve-exemplaar voor de toekomst.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2021 00:13 #1468803
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Opsomming
Koude start injector.
hulpluchtregelaar.
koudestart systeem druk regelaar.
warmdraai regelaar.
dempdrukregelaar
Wat een boel regelaars zeg !
Mooi systeem maar wel complex dus,
hulpluchtregelaar.
koudestart systeem druk regelaar.
warmdraai regelaar.
dempdrukregelaar
Wat een boel regelaars zeg !
Mooi systeem maar wel complex dus,
Moderators: Jerry Stam