Hardnekkig stotteren - maar alleen de eerste kilometer

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2021 20:12 #1110919 door Joost Ruizendaal
Dag allen,

Graag roep ik nog een keer jullie hulp in. Het gaat om een 940 Turbo B230FT uit 1991, handgeschakeld.
Een aantal weken terug haperde de motor een keer bij optrekken na een rotonde. Kan een keer gebeuren, maar dat gebeurde steeds vaker. Op een gegeven moment was het zo erg dat de auto onder de 2.500 tpm vreselijk inhield, alleen met een fluwelen voetje (en ver doortrekken) kon ik er fatsoenlijk mee rijden. Maar: dat gebeurde niet altijd. Ik heb tussentijds soms wel honderden kilometers gereden zonder problemen.
De auto heeft een week bij de garage gestaan. Ze hebben er verschillende keren mee gereden (koud, warm, half warm etc.) maar niets gemerkt. Zul je altijd zien. Daar kwam nog bij dat je vanuit stilstand soms bijna niet kon wegrijden; zodra je de koppeling liet opkomen, smoorde de motor gewoon, ook als ik (gedoseerd) gas bij gaf. Alleen door met flink gas en slippende koppeling weg te rijden, kwam de wagen op gang. Eenmaal boven de 3.000 tpm, trok de motor als een beer. Stationair liep 'ie altijd prachtig.

Ik heb daarop het volgende vervangen:
- Bougies
- Bougiekabels
- Rotor
- Verdelerkap
- Bobinekabel
- Bobine
- Brandstofdrukregelaar
- Gasklephuis gedemonteerd, schoongemaakt, nieuwe schakelaar en pakking erin
- CIS-klep schoongemaakt, maar was al schoon en gangbaar
(- Afgelopen winter: revisie cilinderkop met nieuwe pakkingen, distributie, vacuumslangen, en carterventilatie gereinigd)
(- Vorig jaar zomer, nu zo'n 20.000 km geleden; luchtfilter, BDP-sensor, brandstofpomprelais)

Helaas bleef het probleem. Het werd zelfs nog erger; bij een inhaalactie op de snelweg (even gas erop) begon de motor in te houden, ook daarna bij constante snelheid (100 km/h). Het lambda lampje ging ook branden. Foutcode 1-1-3 in het brandstofsysteem.
Daarop heb ik de injectoren laten reinigen bij een specialist. Duidelijk verschil te merken, maar het probleem is nog niet helemaal weg. Koud of warm, de eerste paar honderd meter gaat het onderin de toeren met horten en stoten vooruit. Constante lage snelheid gaat dan ook met horten en stoten. Wegrijden is lastig omdat de motor al snel smoort. Eenmaal op gang en een paar honderd meter verder, is er niets meer aan de hand; dan trekt 'ie zoals een B230FT dat hoort te doen.
Het lamba lampje brandt niet meer en er zijn geen foutcodes. Het brandstofverbruik is netjes (tussen 1:10,5 en 1:11,5), olieverbruik nihil.

Wie o wie heeft de gouden tip voor me? Ik weet het onderhand niet meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2021 20:16 #1468492 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Aanvulling
Voor de volledigheid: de auto rijdt op benzine, altijd gedaan ook. Beide brandstofpompen doen hun werk fluisterstil. De turboslangen heb ik gecontroleerd en zijn intact.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2021 02:09 #1468495 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dus het doet zich voor
als ie net gestart is.
En dat zowel als ie warm of koud is en alles er tussenin?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 06:19 #1468496 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De brandstofpomp?
De brandstofpomp?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-10-2021 09:04 #1468497 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic toch het relais weer?
mijns in ziens het meest kwetsbare en frequent haperende deel van onze bakstenen.

Het brandstofrelais: de grote witte of groene, alhoewel ik pas hier las dat er een primair en een secundair relais in de relaisbak zitten. de grotere rechthoekige is de usual suspect.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 09:39 #1468498 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Ja precies Wytze, in alle
Ja precies Wytze, in alle omstandigheden. Maar dus niet altijd!

De garage vermoedt dat het de injectoren zijn; na het spoelen is het namelijk verbeterd, maar nog niet weg. Het vermoeden is dat het sproeibeeld te slecht is, waardoor het meer druppelen dan vernevelen is. Daar heb je dan het eerste stukje even last van.
Maar ja, zie maar eens nieuwe injectoren te vinden (de groene, 804)...

Beide brandstofpompen doen hun werk fluisterstil en het relais is twee jaar geleden nog vernieuwd. Gaan die dingen dan zo snel stuk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 09:57 #1468499 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Blauwe
Ik heb denk ik nog wel een nieuw setje blauwe en wat oude groene.

Voorde blauwe moet je alleen de resistor even bewerken, maar die heb ik ook vast wel.

Voordeel van de blauwe is sowieso beter sproeibeeld.

Laat maar weten of je even in Utrecht langs wilt komen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 10:08 #1468500 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die relais kunnen zeker heel
Die relais kunnen zeker heel vlot stuk gaan... kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken die verkrijgbaar zijn is enorm. Bij mij is er ook 1 geweest welke binnen een jaar al de geest gaf in de vorm van wisselende prestaties.... Heb er nu altijd 1 als reserve in de auto liggen.

Ik zou deze dan ook als nummer 1 verdachte hebben, aangezien je verder al veel vervangen/uitgesloten hebt.

Brandstofpompen en fluisterstil... klinkt allemaal goed, maar een kapotte pomp is ook stil ;) Wil je weten of ze hun werk doen, dan kun je beter de druk even (laten) meten. Fluitje van een cent, en als je et laat doen zal het je het niet de wereld kosten.







Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 10:15 #1468501 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dat klinkt interessant. Wat
Dat klinkt interessant. Wat is het nummer van die blauwe/heb je daar meer info over?
Mijn B230FT is helemaal standaard, maar als er alternatieve injectoren zijn die passen, zou dat mooi zijn.
De voorschakelweerstand is dat pakket "rotjes" tegen het binnenscherm toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2021 14:06 #1468502 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Sproeibeeld niet gecheckt?
Hebben ze geen test gedaan voor en na het reinigen waarbij de opbrengst en het sproeibeeld werdt gecheckt? Dat hebben ze bij mij namelijk wel gedaan.

Maar nieuwe injectoren zijn bij R&D volgens mij nog verkrijgbaar. Even buiten de upgrade naar blauwe injectoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD