Compressieverlies op 1 cilinder: Wynn's
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2021 09:54 #1110653
door V700 register
Compressieverlies op 1 cilinder: Wynn's is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal, een ervaring om te delen, wie weet heeft er iemand wat aan.
Afgelopen weken heb ik na dik 5 ton LPG de kop gewisseld voor een versere. Ik hoopte dat daarmee ook de compressie zou verbeteren, want die was aan de lage kant en (te) groot verschil tussen de cilinders. Na de wissel gemeten, voor een aantal cilinders werd het inderdaad beter. Compressie was 7,8/10/10,2/10,2/10. Drie keer netjes, maar de voorste cilinder blijft achter helaas.
Uiteraard geen zin om de boel weer uit elkaar te halen voor vergaande operaties, dus op aanraden van een kennis een tweetal busjes Wynn's gekocht:
- Oil system cleaner: toevoegen vóór de oliewissel, half uurtje stationair laten draaien, en de olie wisselen.
- Super Charge: toevoegen aan de nieuwe olie.
Resultaat na een week (300km oid) is 8,6 bar op de voorste cilinder. Toch een verbetering van 0,7 bar zonder sleutelen, alleen voor 2 tientjes chemische rotzooi erin.
Hoeveel kwaad kan het om hier mee door te rijden trouwens? Hij rijdt en trekt verder prima, dus heb de neiging om m'n tijd elders te besteden en te zien of hij het nog een paar ton uithoudt zo..
Afgelopen weken heb ik na dik 5 ton LPG de kop gewisseld voor een versere. Ik hoopte dat daarmee ook de compressie zou verbeteren, want die was aan de lage kant en (te) groot verschil tussen de cilinders. Na de wissel gemeten, voor een aantal cilinders werd het inderdaad beter. Compressie was 7,8/10/10,2/10,2/10. Drie keer netjes, maar de voorste cilinder blijft achter helaas.
Uiteraard geen zin om de boel weer uit elkaar te halen voor vergaande operaties, dus op aanraden van een kennis een tweetal busjes Wynn's gekocht:
- Oil system cleaner: toevoegen vóór de oliewissel, half uurtje stationair laten draaien, en de olie wisselen.
- Super Charge: toevoegen aan de nieuwe olie.
Resultaat na een week (300km oid) is 8,6 bar op de voorste cilinder. Toch een verbetering van 0,7 bar zonder sleutelen, alleen voor 2 tientjes chemische rotzooi erin.
Hoeveel kwaad kan het om hier mee door te rijden trouwens? Hij rijdt en trekt verder prima, dus heb de neiging om m'n tijd elders te besteden en te zien of hij het nog een paar ton uithoudt zo..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2021 16:07 #1466745
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic blow-by, vastzittende zuigerveren?
...is het enige wat ik me kan bedenken als de kop volledig in orde is.
En of het kwaad kan? tja, b230 is redelijk vergevings gezind maar zodra er keerringen uit worden gedrukt is het wel tijd om er wat aan te gaan doen
En of het kwaad kan? tja, b230 is redelijk vergevings gezind maar zodra er keerringen uit worden gedrukt is het wel tijd om er wat aan te gaan doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
16-05-2021 02:30 #1466749
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Klinkt niet onbekend
Gewoon door blijven rijden. Het moet vanzelf iets beter worden.
Het gaat over koolafzetting, dat verdwijnt vanzelf. van vijf ton op de klok wordt ik niet echt bang, is het onderhoud goed geweest dan moet je er een paar ton bij kunnen hebben. Mijn vorige redblock had er ruim 8,5 ton opzitten, toen deze door een bumperklever total loss ging, zonder dat er merkbare slijtage aan de cylinderwanden was. Kwestie van goede olie en regelmatige wisseling plus oliefilter en altijd rustig warm rijden.
Hoewel, ik ken ook andere gevallen met rinkelende zuigers na 400.000 kilometer. Tjia, het is maar hoe je het beest behandelt.
Het gaat over koolafzetting, dat verdwijnt vanzelf. van vijf ton op de klok wordt ik niet echt bang, is het onderhoud goed geweest dan moet je er een paar ton bij kunnen hebben. Mijn vorige redblock had er ruim 8,5 ton opzitten, toen deze door een bumperklever total loss ging, zonder dat er merkbare slijtage aan de cylinderwanden was. Kwestie van goede olie en regelmatige wisseling plus oliefilter en altijd rustig warm rijden.
Hoewel, ik ken ook andere gevallen met rinkelende zuigers na 400.000 kilometer. Tjia, het is maar hoe je het beest behandelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2021 22:12 #1466832
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!
We zoeven kalm verder.
En af en toe eens meten.
En af en toe eens meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam