Krukaspoelie ligt niet stil
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2021 18:47 #1110632
door V700 register
Krukaspoelie ligt niet stil is gemaakt door V700 register
Mijn 945 B230FK op benzine vreet regelmatig een V-snaar op, zeg om de 10.000 km.
Krukaspoelie en dynamo liggen goed in lijn, ik heb de dynamorubbers al eens vernieuwd.
Nou constateerde ik bij het vervangen van de snaar dat de krukaspoelie een heel klein beetje zwabbert. Dat kan natuurlijk de reden zijn dat de snaar eraan gaat.
Ik heb begrepen dat er een gevulkaniseerd rubber in de krukaspoelie zit en dat rubber wordt oud/hard of raakt uirgelubberd. Dit veroorzaakt onbalans.
Het vreemde is dat alleen de dynamosnaar stuk gaat (allemaal verdwenen tanden) en die van de waterpomp en de airco dus niet.
Zit te denken om de krukaspoelie te vernieuwen...kun je die nog nieuw krijgen?
Groet, Ad
Krukaspoelie en dynamo liggen goed in lijn, ik heb de dynamorubbers al eens vernieuwd.
Nou constateerde ik bij het vervangen van de snaar dat de krukaspoelie een heel klein beetje zwabbert. Dat kan natuurlijk de reden zijn dat de snaar eraan gaat.
Ik heb begrepen dat er een gevulkaniseerd rubber in de krukaspoelie zit en dat rubber wordt oud/hard of raakt uirgelubberd. Dit veroorzaakt onbalans.
Het vreemde is dat alleen de dynamosnaar stuk gaat (allemaal verdwenen tanden) en die van de waterpomp en de airco dus niet.
Zit te denken om de krukaspoelie te vernieuwen...kun je die nog nieuw krijgen?
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2021 21:11 #1466622
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic R & D
Hallo Ad,
Bij R & D car parts hebben ze deze:
www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/1336821-9135194/RD9135194A
Bij mij wordt ook de dynamo snaar opgevreten en heb hier ook al eens naar gezocht. Heb nu eerst de dynamo rubbers vervangen en kijk het nog even aan.
Jeroen
Bij R & D car parts hebben ze deze:
www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/1336821-9135194/RD9135194A
Bij mij wordt ook de dynamo snaar opgevreten en heb hier ook al eens naar gezocht. Heb nu eerst de dynamo rubbers vervangen en kijk het nog even aan.
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
06-05-2021 09:26 #1466628
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb er een hele tijd
Ik heb er een hele tijd snaren van Gates op gehad.
Die gingen ook zo'n beetje elke 10k kapot, met allemaal missende tanden.
En ook altijd die van de dynamo.
Toen een keer bij Timen geweest voor ik geloof destijds de distributie-riem.
Nu zit er ik meen Contitech op, maar dat moet ik even controleren, en deze zit er nu al zeker 40kkm op zonder problemen.
Misschien ook eens een ander merk proberen?
Die gingen ook zo'n beetje elke 10k kapot, met allemaal missende tanden.
En ook altijd die van de dynamo.
Toen een keer bij Timen geweest voor ik geloof destijds de distributie-riem.
Nu zit er ik meen Contitech op, maar dat moet ik even controleren, en deze zit er nu al zeker 40kkm op zonder problemen.
Misschien ook eens een ander merk proberen?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 13:08 #1466641
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Slingeren van de
krukaspoelie komt ook voor wanneer de aangesinterde spie op het krukasriemtandwiel is plat gedrukt. Met een nieuwe poelie komt dan vanzelf aan het licht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
08-05-2021 02:43 #1466666
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Je kan
ook een lichtere versie kopen bij bv tinustuning.
Klimt je motor iets sneller in toeren (volgens de theorie dan)
Of een met een andere diameter om je waterpomp bv sneller te laten draaien.
Er is dus ook nog keuze.
Klimt je motor iets sneller in toeren (volgens de theorie dan)
Of een met een andere diameter om je waterpomp bv sneller te laten draaien.
Er is dus ook nog keuze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
09-05-2021 01:27 #1466681
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic spanning
De oorzaak is vaak veroudering of monteren onder te hoge spanning. Het laatste kan ook het voortijdig overlijden van het lager veroorzaken van dynamo en waterpomp.
Dat er v snaren worden gebruikt is om afwijkingen of slingeringen te vereffenen.
Dat er v snaren worden gebruikt is om afwijkingen of slingeringen te vereffenen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
09-05-2021 01:40 #1466683
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Denk eerder een bijkomend aspect
Een V vorm in de poelie zorgt er met name voor dat de riem er niet afloopt.
Tenzij die wel heel slap staat.
Multiriemen hebben lengterichels en de poelie's lengtegroeven om hetzelfde te bewerkstelligen.
Elke snaar zal afhankelijk van de lengte in staat zijn eventuele afwijkingen in de uitlijning op te vangen.
Tenzij die wel heel slap staat.
Multiriemen hebben lengterichels en de poelie's lengtegroeven om hetzelfde te bewerkstelligen.
Elke snaar zal afhankelijk van de lengte in staat zijn eventuele afwijkingen in de uitlijning op te vangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam