De katalysator van mijn 965 zou verbrand zijn.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2021 21:44 #1110552 door V700 register
De katalysator van mijn 965 zou verbrand zijn. is gemaakt door V700 register
Goedenavond.
Vandaag scheen het zonnetje en ik vleide mij naast mijn paarse baksteen ......!!!!
Waarom?
Van de winter was er steeds nadrukkelijker een geluid als van klapperend plaatwerk of hitteschild te horen. Rechts, naast de motorkap staande of bij het openhouden van de deur voor vrouwlief!
Te koud om er naar te zoeken, maar een vermoeden had ik wel al, want naast de sonore motor brom klonk er bij op- en doortrekken ook een snerpend geluid. Bij invoegen werd dat steeds nadrukkelijker en hinderlijker.

Wat ben ik nu wijzer geworden? Het geluid komt uit de katalysator. Door er met de vuist tegenaan te slaan, is duidelijker te horen dat er iets los zit van binnen.
De uitlaat, inclusief de katalysator zijn tegelijk in mei 2020 vervangen.
De kilometerstand is inmiddels 543000 km en daarvan draait 'ie minstens de helft op LPG.
Bij starten draait de motor er lustig op los en slaat vrijwel direct aan, wat voor weer het ook is.
Van het oude uitlaatsysteem waren de tussen en einddemper behoorlijk rot. De bevestiging van de Katalysator aan het spruitstuk zag er verontrustend uit, met een hele kwak uitlaatpasta. Reden waarom ik er op voorhand voor koos ook die te vervangen.
Dat monteren heeft nog al wat voeten in de aarde gehad om het geheel netjes en (trillings)vrij van de bodem en achteras te monteren.

Rond dezelfde tijd zijn alle vloeistoffen ververst en de distributie- en multiriem vervangen en ook bougies en lucht-, olie en brandstoffilters.

De leverancier van de Katalysator aan wie ik vanmiddag een geluidsopname stuurde, belde al snel terug met de mededeling dat het binnenwerk ervan naar alle waarschijnlijkheid verbrand is. Dat kon veel verschillende oorzaken hebben.
Bij speuren op het web kom je bij alle uitlaatleveranciers dezelfde opsomming van mogelijke oorzaken tegen. Daardoor kreeg ik argwaan.

En wel hierom: kort na montage van de uitlaat en de eerste noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden lichtte het motor managementlampje op. Uitlezen met een universeel meter gaf de melding "Hoofdkatalysator efficiëntie cilinderbank 2 onder drempelwaarde".
Gewist, want kon er ter plekke niets mee. Kwam nog een keer terug, ook gewist.
Bij een kennis kwam dezelfde melding, maar verder zoeken naar dieperliggende oorzaken kan alleen met Volvo programmatuur.
Intussen APK laten keuren en geen op- of aanmerkingen over uitstoot NO, noch CO waarden.
Van toen, juli 2020 tot nu, geen enkele melding meer gekregen.
Voor de zekerheid vanmiddag nog een keer uitgelezen en er kwamen geen storingsmeldingen tevoorschijn.
Van een hoger verbruik dan eerder is geen sprake; altijd rond de 1op 7.
Kan lekker meekomen in het verkeer, wanneer ik hem kortstondig (want ben er zuinig op!) op z'n staart trap. En dat voor een 25 jaar oude baksteen.
Olieverbruik iets van 1 op de 2500 km.

En dat allemaal met een "uitgebrande" katalysator. Die erop zat had eigenlijk best teruggeplaatst kunnen worden, want de bevestiging met een nieuwe tapbout in de flens van het spruitstuk, had voldoende geweest om 'm zonder lekkage te monteren.

Daarom wantrouw ik de diagnose dat mijn motor niet goed is afgesteld en/of dat er mogelijk olie of koelvloeistof of brandstof in de kat terecht is gekomen.
En het is ook niet plausibel dat dat in die paar duizend kilometer sinds ik voor mijn paarse baksteen viel wel, en in al die voorgaande tienduizenden kilometers niet is gebeurd!!!!!!

Ik wacht met spanning op jullie reacties.
Hans Visser

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2021 22:12 #1466023 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat is niet best Hans,
Dat is niet best Hans,

Ik vermoed dat er een nepper is geplaatst.

Is die leverancier zo vriendelijk is geweest om de oude originele Volvo katalysator mee te nemen? Die leveren namelijk zo'n 850 Euro op.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2021 01:51 #1466026 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic P0420
Mijn S90 gaf dezelfde foutmelding P0420, met aftermarket katalysatoren (meerdere geprobeerd). Merk je verder niets van. De tweede lambda sonde meet dan teveel zuurstof. Conclusie van het motormanagement, er wordt te weinig zuurstof gebruikt om CO om te zetten in CO2, dus de kat werkt niet voldoende.

Als er geen lek is in het uitlaat systeem, of iets dergelijks, waardoor er extra zuurstof bij de tweede lambda kan komen, werkt de kat niet goed genoeg.

Ik heb een originele kat terug geplaatst en geen enkele foutmelding meer gehad.
Het origineel heeft twee dubbelwandige pijpen naar de katalysator lopen. Isoleert geluid, maar ook warmte. Dat laatste heeft de kat nodig om goed te kunnen werken. De meeste, zo niet alle aftermarket versies hebben dat niet.

Een truukje wat wel eens wordt toegepast is om de.tweede lambda sonde iets buiten de uitlaat te plaatsen, op een verlengstuk. Zoek maar eens op lambda extender.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2021 15:42 #1466055 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het verhaal horend...
Ik zou er om te beginnen eens een andere kat monteren. Wanneer het om een keramische kat gaat komt het verschijnsel mij bekend voor, een ratelend of rammelend klapperen. Oorzaak is het scheuren van het binnenwerk. Het blijft dan toch mogelijk de juiste emissiewaarden te halen. Gewoon met een hamer niet te hard tegen dat ding tikken, dan hoor je de rammel wel. Wat ook wel eens rammelt is het hitteschild waar de metalen luchtinlaatslang op is aangesloten. Dat zit rechts op het uitlaatspruitstuk geschroefd.

Maar zo een twee drie zou ik het niet weten Wel vind ik het interessant wat de katalysatorboer zei. Nooit geweten dat een kat brandbaar is. Wel dat-ie bij 300 graden zijn werk moet doen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2021 14:34 #1466072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De katalysator bij oudere voertuigen door verbinden!
Da's een boude stelling, maar mijn APK garagist zei dat zonder blikken of blozen.
Feit is namelijk dat er ook deze week geen storingsmeldingen bij uitlezen op de OBDII worden getoond en er al maanden geen motormanagement lampje oplicht.
Verbruik, zo schreef ik al, is niet veranderd en olieverbruik zeker niet dramatisch.

Hoe nauw luistert het rijden met een defecte katalysator dan in de praktijk?
Er wordt veel, voornamelijk door uitlaatleveranciers geschreven dat je toch beslist ook aan het milieu moet denken.
Dat doe en deed ik al eerder door voor een op LPG rijdende uitvoering van Volvo te kiezen.
Hoe schoon wil je het hebben.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2021 14:38 #1466074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het rammelen werd gedurende de winter nadrukkelijker.
Tijdens het ruiten krabben, toch zeker wel 2 gebeurt in deze winter, was het rammelen steeds nadrukkelijker te horen.
Maar bij vorst aan de grond en kou in onze werkplaats vond ik het toch gek om e.e.a. uit te zoeken. En er leek of was verder niets alarmerends dat dat nodig maakte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2021 17:18 #1466075 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Katalysator demonteren en
Katalysator demonteren en even de ogen de kost geven.
Als ik het goed heb kun je er bij de 960 redelijk goed inkijken van beide kanten wanneer gedemonteerd.

Dan kun je vanzelf zien of deze gesmolten is, verstopt is, of (af)gebroken.
Misschien is het wel simpelweg een productiefoutje en is de kern wel in takt, maar ligt die er alleen los in.




Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-03-2021 13:00 #1466087 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en dan even in de grote bankschroef een knijpje
Dan zit ie weer vast, voor zo lang het duurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD