Klepseals 960 3.0

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2021 13:52 #1110538 door V700 register
Klepseals 960 3.0 is gemaakt door V700 register
Hallo!

Sinds kort heb ik een erg fijne 960 3.0 uit 1994, die helaas nogal wat olie verbruikt. (dikke liter/1000km). De vorige eigenaar was van plan de klepseals te vervangen, en heeft me de juiste onderdelen meegegeven, maar ik beschik niet over ruimte/gereedschap/ervaring om dit zelf te doen. Mijn garage kan het doen, maar geeft een prijsindicatie van om en nabij de €3000 op. Mijn vraag: is dit een realistische inschatting van mijn garage, of denken jullie dat ik het ergens anders voor minder kan laten doen?

Dank voor de hulp!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2021 15:33 #1465925 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Info in draadje hier: https:/
Info in draadje hier: volvo700vereniging.nl/node/51153

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2021 15:40 #1465926 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lijkt...
Lijkt me ietwat overdreven. Daar reviseer je een complete cilinderkop voor. De man moet veel ervaring hebben, vraag 'm eens hoeveel kinderfietsjes hij al heeft gerepareerd.

Kijk eens bij timensmit.nl of bij Oranjegarage Christ Van der Peijl in Nijmegen.

De methode is erg simpel. Nokkenas er uit, uitlaatklepstoters lichten en klepveren er uit, perslucht op het bougiegat om de kleppen op de plaats te houden en dan de 4 klepseals verwisselen. Wil ik best doen wanneer je 3000 spijkers te veel hebt...

Overigens hoeft het olieverbruik niet aan de klepseals te liggen. Wanneer je bij een snelheid van 120 je gaspedaal loslaat en er komen geen zwarte pluimen uit de uitlaat zou ik dit maar uitstellen. Er is klepveerreiniger en motorreiniger te koop die je door de olie gooit en dan een tank leegrijden. dat zou misschien al kunnen helpen. Al vermoed ik dat er meer aan de hand is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2021 23:18 #1465929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een verstopte
een verstopte carterventilatie is een 960 ook niet vreemd

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2021 06:22 #1466153 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vraag aan Jur: heb je weleens
Vraag aan Jur met al z'n ervaring: heb je weleens een 960 motor van dichtbij gezien?
Om te beginnen zijn er twee nokkenassen, een joekel van een nokkenaskap/bovenste halve cilinderkop die met 48 boutjes en een afdichtmiddel teruggeplaatst moet worden, wat bijna niet kan zonder motor-specifiek speciaalgereedschap, etc.
Hoe druk je klepveren in tegen de perslucht? Hoeveel druk moet je dan zetten bij vier kleppen per cilinder?
Het is geen 940 met een redblock, zegmaar...

Met het tarief van 3000 euro is waarschijnlijk gerekend dat de hele kop eraf moet, en het risico daarvan bij een 960 op latere problemen is best groot...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2021 17:59 #1466165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic White block
Is zo'n zes cilinder niet de basis geweest voor de latere vijf cilinder? Dan laat bijgaand filmpje mooi zien hoe zo'n motor is opgebouwd.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2021 22:27 #1466179 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ziet er inderdaad allemaal
Ziet er inderdaad allemaal heel herkenbaar uit. Oliefilter zit elders, maar ook de B6xx4 heeft die hydraulische spanner en hydraulische stoters die ze als 'eerste serie 850' benoemen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC