1997 volvo 940 LPT motor schud bij stationair en valt soms uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2020 13:13 #1110226 door V700 register
Vorige week mooie 940 gekocht , rijdt heerlijk ,maar na een paar dagen valt de motor ineens uit. Na 12 seconden starte ie weer , gewoon rijgedrag. De volgende dag, zag ik dat een slangetje vanaf het inlaatspruitstuk naar de turbo toe echt heel droog en gaar was, broos en half vergaan. Had het slangetje los getrokken en ff voor nood een andere erop gezet die ff te groot was , om bij de winkel ff een goeie te kopen. Na het starten viel de auto uit en het lambda sonde lampje ging aan. Onderweg naar huis 2 x uitgevallen , maar kon gelukkig thuis komen. Eerst een troost biertje gedronken met mn vrouw en op daarna op de fiets naar Rijsbergen autoparts geraced en een stevig goed slangetje gehaald. Gelijk 2 meter gehaald want er waren meer slangetjes aan vervanging toe. Na het monteren bleef lampda lampje branden. Shit,,,, eerst wat info opgezocht op volvo forums enzo en dus geleerd dat de accu ff 10 seconden ontkoppeld moest worden. Pluspool eraf en contact ff op stand 2 gezet om rest stroompje te ontladen. Accu er weer aangesloten , gestart... eerste 4 seconde hevig bokkende motor , dus 2x flink wat gas gegeven en daarna was de motor heerlijk rustig en soepel. Vervolgens een mooi ritje gereden van 20minuten af en toe doorgetrokken op rustige boerenwegen om de auto aan te voelen. De 940 rijdt weer perfect flink wat power en niks meer aan de hand. Blij dat het zo snel gelukt is door zelfstudie en dit soort verhaaltjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2020 11:04 #1463723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reset
Voor een ECU reset is het voldoende om alleen zekering 1 er uit te trekken en na een second of tien weer terug te steken. Bokken na een reset heb ik nooit gemerkt en komt waarschijnlijk door iets anders.
Ik denk trouwens dat dat af en toe uitvallen niet door dat turboslangetje is gekomen. Plotseling uitvallen en daarna weer gewoon kunnen starten rijden past beter bij een haperend brandstofrelais. Dat is één van de weinige onderdelen van een 940 die regelmatig de geest geven. Er loopt een vrij hoge stroom doorheen, waardoor een paar soldeerverbindingen op den duur onbetrouwbaar worden. Doorsolderen kan, maar een nieuwe kost je iets van 30 euro. Kapot gaan ze allemaal een keer, dus ik zou je aanraden om uit voorzorg een nieuwe kopen en de oude doorgesoldeerd in het handschoenkastje leggen als reserve.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2020 10:35 #1463733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het brandstof relais zal wel
Het brandstof relais zal wel goed zijn, geen problemen meer gehad. Ik had ook de gasklep schoongemaakt . Deze was goed zwart en vet. Klusje van 20 minuten. Daarna kon de stationair stel schroef een heel stuk in gedraaid worden. Is toch wel goed om daar na te kijken eens in de zoveel jaar.

Weet iemand waar de ronde zwarte plastic trommel voor is waar 2 slangetjes vanaf het inlaatspruitstuk naartoe gaan? Deze slangen waren ook bijna vergaan , dus vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2020 12:08 #1463734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stationairschroef
Ondanks dat je nu geen problemen meer hebt, zou ik toch een reserve brandstofrelais klaar leggen.

Het stationaire toerental wordt geregeld door een luchtschuif (CIS-klep) die extra lucht langs een gesloten gasklep laat stromen om de motor stationair 800-850 tpm te laten draaien. Het stationairtoerental stel je dus niet af met die stationairschroef en in principe moet je daar daarom dus afblijven, tenzij iemand er al eerder aan heeft zitten klooien. Bij een goed afgesteld systeem draait de motor met schoon gasklephuis en een dichtgeknepen luchtslang naar de CIS-klep ongeveer 500 tpm. Daar moet je de stationairschroef nu dus ook weer op afstellen.

Die zwarte plastic trommel, bedoel je die staande bus net voor de dynamo? Dat is een filter om benzinedampen van de tankontluchting op te vangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2020 17:28 #1463735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.....
Het stationair toerental hoort inderdaad 500 rpm te zijn. De CIS klep regelt daar 350 rpm bij. Kijk hier eens: volvo700vereniging.nl/node/17794
Heb deze handleiding zelf ook stap voor stap doorlopen.
Dan is dit waarschijnlijk ook nog een dingetje wat je kan doen: volvo700vereniging.nl/node/808

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2020 12:18 #1463749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok , duidelijke taal. Ik kan
Ok , duidelijke taal. Ik kan vanmiddag mn nieuwe brandstofpomp relais ophalen en zal deze vervangen, ook de stelschroef van de gasklep weer terugdraaien op de oude stand. Dan zal de motor waarschijnlijk weer netjes op 850touren moeten draaien bij stationair en niet af en toe schommelen. Bedankt voor de info

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC