Slecht starten 3.0L V90 1997, motor loopt goed na start
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2020 17:07 #1110003
door V700 register
Slecht starten 3.0L V90 1997, motor loopt goed na start is gemaakt door V700 register
Weer een slecht starten topic.
Het gaat in dit geval om een 3.0 V90 uit 1997, voorzien van LPG (starten op benzine).
Recentelijk aangeschaft, dus nog beperkte informatie beschikbaar.
Startmotor draait meerdere malen, maar auto start niet.
In 9/10 gevallen hoor je bij eerste poging alleen de startmotor draaien, 2de poging voel/zie je dat de auto probeert te starten (toerental loopt op, maar valt direct weg, korte ‘sputter’), 3de poging pakt ie bij de eerste slag. Heel soms pakt ie een tweede keer direct, soms moet het 5-6 pogingen duren. Vasthouden van de starter bij poging 1 of 2 geeft geen meerwaarde lijkt het. Je voelt eigenlijk na enkele slagen dat ie niet pakt en dan is het kwestie van opnieuw starten (contact uit, aan). Motor loopt direct netjes op benzine en gaat volledig naar verwachting over op LPG. Een klein beetje remmenreiniger bij de luchtinlaat verhelpt het problem. Het startprobleem doet zich voor bij zowel een koude als een warme motor (geen verschil opgemerkt tussen beide gevallen).
Wat is er tot op heden gebeurd om geprobeert het probleem op te lossen:
• Bougies vervangen (oude waren niet slecht om te zien, maar zeker niet nieuw)
• Brandstofpomp/druk getest, in orde bevonden
• Nieuwe EURO98 getankt, met toevoeging van Forte Fuel System Cleaner, ‘leeggereden’ (tot reserve-lampje)
• Inmiddels bijna 2500 km sinds de aanschaf gereden. Ongeveer 80-90% op gas, rest op benzine, zowel binnen- als buitenwegen, snelweg. Auto loopt na starten, zonder overdrijven, vlekkeloos op zowel benzine als gas.
Suggesties/aanvullingen zijn meer dan welkom!
Het gaat in dit geval om een 3.0 V90 uit 1997, voorzien van LPG (starten op benzine).
Recentelijk aangeschaft, dus nog beperkte informatie beschikbaar.
Startmotor draait meerdere malen, maar auto start niet.
In 9/10 gevallen hoor je bij eerste poging alleen de startmotor draaien, 2de poging voel/zie je dat de auto probeert te starten (toerental loopt op, maar valt direct weg, korte ‘sputter’), 3de poging pakt ie bij de eerste slag. Heel soms pakt ie een tweede keer direct, soms moet het 5-6 pogingen duren. Vasthouden van de starter bij poging 1 of 2 geeft geen meerwaarde lijkt het. Je voelt eigenlijk na enkele slagen dat ie niet pakt en dan is het kwestie van opnieuw starten (contact uit, aan). Motor loopt direct netjes op benzine en gaat volledig naar verwachting over op LPG. Een klein beetje remmenreiniger bij de luchtinlaat verhelpt het problem. Het startprobleem doet zich voor bij zowel een koude als een warme motor (geen verschil opgemerkt tussen beide gevallen).
Wat is er tot op heden gebeurd om geprobeert het probleem op te lossen:
• Bougies vervangen (oude waren niet slecht om te zien, maar zeker niet nieuw)
• Brandstofpomp/druk getest, in orde bevonden
• Nieuwe EURO98 getankt, met toevoeging van Forte Fuel System Cleaner, ‘leeggereden’ (tot reserve-lampje)
• Inmiddels bijna 2500 km sinds de aanschaf gereden. Ongeveer 80-90% op gas, rest op benzine, zowel binnen- als buitenwegen, snelweg. Auto loopt na starten, zonder overdrijven, vlekkeloos op zowel benzine als gas.
Suggesties/aanvullingen zijn meer dan welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2020 21:01 #1462310
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er staat dus al bij de eerste
Er staat dus al bij de eerste startpoging direct 3 bar benzinedruk op de brandstofrail? Als het de V90 uit Roelofarendsveen is dan heb je een zogenaamd Euroalarm dat ook de brandstoftoevoer onderbreekt. Dit wil wel eens problemen opleveren.
Het zou ook het Vialle onderbreekrelais kunnen zijn. Dit relais zorgt er voor dat de benzineinjectoren uitgeschakeld worden tijdens LPG bedrijf. Maar de drie ingebouwde relais kunnen na al die jaren wel eens blijven plakken of slecht contact maken waardoor er tijdens het starten niet voldoende benzine wordt geinjecteerd. Haal het relais eens uit de connector om de contacten schoon te maken of geef vlak voor het starten met de achterkant van een schroevendraaier een paar tikken op het relais.
Piet
Het zou ook het Vialle onderbreekrelais kunnen zijn. Dit relais zorgt er voor dat de benzineinjectoren uitgeschakeld worden tijdens LPG bedrijf. Maar de drie ingebouwde relais kunnen na al die jaren wel eens blijven plakken of slecht contact maken waardoor er tijdens het starten niet voldoende benzine wordt geinjecteerd. Haal het relais eens uit de connector om de contacten schoon te maken of geef vlak voor het starten met de achterkant van een schroevendraaier een paar tikken op het relais.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 233
01-09-2020 16:15 #1462634
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Ben benieuwd! Heb zelf ook
Ben benieuwd! Heb zelf ook een tijdje naar deze auto gekeken op Marktplaats.
Zag er erg mooi onderhouden uit. Wel raar van die startproblemen. Was dat al toen je hem kocht van de dealer in Roelofarendsveen?
Zag er erg mooi onderhouden uit. Wel raar van die startproblemen. Was dat al toen je hem kocht van de dealer in Roelofarendsveen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam