koelvloeistof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2020 13:31 #1109887 door V700 register
koelvloeistof is gemaakt door V700 register
Ik heb deze week de distributieriem, compleet met spanrollen, geleidingsrollen, waterpomp en multiriem laten vervangen.
Het viel bij de garage op dat er druk in het expansievat werd opgebouwd, en dat het kvs wat schuimde. Dat laatste zou kunnen zijn vanwege restanten reinigingsmiddel.
Volgens de monteur zou het diverse oorzaken kunnen hebben - luchtbel, schuimvorming, maar ook koppakking.
Dit laatste heb ik gisteren en vandaag gecontroleerd. Gisteravond het systeem onder druk gezet, vanochtend (12 uur later) weer gekeken, niet teruggelopen, geen drukverlies.
CO2-test gedaan met indicatievloeistof. De vloeistof was blauw en bleef blauw, en verkleurde niet naar geel of groen
Ik heb een jaar geleden de compressie gemeten, alle 6 cilinders goed. Olievuldop zit geen rotzooi (mayonaise) op. Geen gekke zaken gezien op de peilstok.

Wat zou het kunnen zijn? Ik heb ondertussen een nieuwe KVS tank dop besteld, omdat ik die wel verdenk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2020 19:04 #1461431 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zorg minder
Geen lekke koppaking dus.
Zo'n test is volgens mij de meest objectieve methode om vast te stellen of de koppakking lek is.
Zonder goede diagnose wil je niet zomaar je kop er onbezonnen afhalen.
Goed bezig dus.
Hopelijk is het idd zoiets sufs als die dop.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 00:57 #1461483 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik zou me geen zorgen maken.
Ik zou me geen zorgen maken.
Hooguit een keer goed met water spoelen, kraantje onder motor van koelvloeistof openen en kraantje onderin radiator (zit normaal aan bijrijders kan en blijft altijd laatste rest zooi zitten).
Uiteraand voor vullen met koelvloeistof alles weer normaal dichtdraaien (niet te strak zodat t ook heel blijft, die in radiator is van kunstof)

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 12:26 #1461496 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic "Het viel bij de garage op
<blockquote>
"Het viel bij de garage op dat er druk in het expansievat werd opgebouwd"
</blockquote>

Wat viel de garage precies op? Want er wordt altijd druk opgebouwd in het expansievat, afhankelijk van welke dop je monteerd kan dit wat varieren. Uit mijn hoofd tussen de 1,5 en 2 bar.

Restanten reinigingsmiddel? Daar ben ik altijd een beetje allergisch voor... als je zoiets al gebruikt, moet je ook zorgen dat dit 100% uit het systeem is.

Je systeem lijkt in ieder geval dicht te zijn. Is/was het een luchtbel, dan moet deze na een paar km rijden wel verdwenen zijn, en zou het schuimen moet stoppen en niet meer terugkeren. Zet wel je verwarming even op max om ook hier de luchtbellen uit te krijgen. (gelukkig is de buitentemperatuur weer wat gedaald)

Theoretisch zou je een lek kunnen hebben welke alleen bij onderdruk lekt;wanneer je kvs weer afkoeld en op die manier lucht naar binnen trekt. Een soort (anti)-terugslag-klep (sorry, kon het niet laten :)) Maar de klans hierop lijkt me erg klein.

Hoeveel km heb je al met deze kvs gereden?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 15:36 #1461506 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, en nog een tip bij
Oh, en nog een tip bij ontluchten: als de overloopslang van radiateur naar expansievaatje (die dunne die bovenaan beide zit) verstopt zit, dan krijg je een 960 nooit ontlucht (940 weet ik niet zeker maar zal hetzelfde zijn).
En als je zeker wilt weten dat het systeem geen bellen blaast, dan moet dat slangetje los van het expansievat en ondergedompeld in de KVS in datzelfde vaatje. De enige andere zekere manier is een uitlaatgassnuffelaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 20:44 #1461523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb vandaag de nieuwe dop
ik heb vandaag de nieuwe dop binnengekregen. Binnenkort maar even weer proberen. Als de motor koud is, staat het niveau tegen de min aan, is de motor warm, dan zit het expansievat bijna vol. Draai je de dop dan (voorzichtig) los, dan komt er zomaar een paar liter koelvloeistof uit.
De uitlaatgas snuffelaar heb ik er al op losgelaten, vloeistof verkleurt niet.
Ook als die snuffelaar op het expansievat zit, en ik geef gas, dan zie ik geen extreme drukverschillen in het expansietankje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 20:46 #1461524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb destijds na het
ik heb destijds na het reinigen het systeem wel een paar keer doorgespoeld, dus lijkt me sterk als daar nog restanten van zijn. Wat die klep betreft, daarbij dacht ik aan het expansievatdeksel, want daar zit ook een klepje in.
Ik heb zeker een paar 1000 km met deze kvs gereden.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 21:06 #1461525 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Als motor warm is nooit
Als motor warm is nooit koelvloeistofdop los draaien, kan vervelende brandwonden opleveren.
Het is een gesloten koelsysteem wat onder druk moet staan, daarom kookt de vloeistof ook nog niet met 110 graden.

Die radiator ontluchtingslang die Willem beschrijft daar heeft hij zeker een punt.
Als deze dicht zit dan krijg je je systeem niet vol.
Heb ook al gezien dat ik gewoon door slang kon blazen maar dat de nippel waar deze slang aan zit aan radiator of zelfs koelvloeistofbakje verstopt zit.
Bij 940 zelfde als 960.
Als je de vloeistof vult dan moet ie makkelijk doorlopenzonder grote terugslagbellen oid.
Of gewoon bij koude motor slangetje losnemen en proberen door te blazen (krijg je zwarte mond van).
Niet koelvloeistof in slikken, is dodelijk.

Grtz Daniel

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 22:09 #1461532 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ok
ik heb vandaag de nieuwe dop binnengekregen. Binnenkort maar even weer proberen. Als de motor koud is, staat het niveau tegen de min aan, is de motor warm, dan zit het expansievat bijna vol.
Dat is normaal, hoort zo.

Draai je de dop dan (voorzichtig) los, dan komt er zomaar een paar liter koelvloeistof uit.
Volgens mij is dat ook normaal maar is dat inderdaad niet raadzaam om te doen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 22:43 #1461535 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zie het probleem eigenlijk
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.
Het opbouwen van overduk hoort zo, dat zorg er voor dat de KVS niet gaat koken. Zolang er geen water uit de dop wordt geperst is de overdruk kennelijk niet abnormaal hoog. Dat het KVS niveau in het expansievat bij warme motor stijgt is ook normaal.
Zolang er geen KVS op mysterieuze wijze verdwijnt waardoor je regelmatig moet bijvullen en de motor in stationair mooi regelmatig loopt zou ik me geen zorgen maken.

Over regelmatig lopen gesproken en in het kader van leren van de ander: ruim twee jaar geleden had je problemen met afslaan van de motor en foutcodes 113 en 115: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/storing . Hoe is dat toen afgelopen?
En omstreeks dezelfde tijd wilde je proberen de carterventilatie te vervangen door vanaf de voorkant de stuurbekrachtigingspomp en de dynamo los te halen: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/carterventilatie . Is dat gelukt?

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC