Radiateur 960 in een 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 19:47 #1109856 door V700 register
Radiateur 960 in een 940 is gemaakt door V700 register
Hallo mensen
Ik heb een 940 automaat uit 1998 (turbo, airco)
Nu wil ik de lekkende radiateur vervangen door een gebruikt exemplaar.
Deze is mij verkocht als een type voor een 940, maar blijkt nu eentje te zijn voor een 960.

Het lijkt op het eerste gezicht een identieke radiateur qua afmetingen en aansluitingen.
Ik zie echter dat bij mijn huidige radiateur het expansievaatje halverwege de hoogte aangesloten is.
De ruil (960 type) radiateur heeft die aansluiting aan de onderkant zitten. Ook de diameter van de aansluiting is kleiner bij de 960 variant.

De beschikbaarheid van 2e hands automaat radiateurs is klein. Dus ik wil wel proberen deze (960) radiateur aan te sluiten. Ik maak
Mij echter een beetje zorgen om de aansluiting van het expansievat. Door de positie van de inlaat aan de onderkant, komt de slang bijna onder de bumper te hangen en wordt dan het laagste punt van de auto aan de voorkant. Daarnaast vraag ik mij af of ik het systeem wel gevuld krijg via het expansievat nu de radiateur van onderaf gevuld wordt...

Iemand ervaring met dit type radiateur in een 940?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 22:18 #1461169 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kijk vooral ook even naar de
Kijk vooral ook even naar de aansluitingen voor de automaatkoeler: een koeler voor een 960 van 1994 past al met geen mogelijkheid in een 960 van 1995, dus met een 940 kan je ook uitdagingen hebben. Het helpt als je automaatkoeling deels flexibele leidingen heeft, al gaan die op den duur lekken. Voordeel is, dat je dan tenminste wat speling hebt bij de koeler, itt de stalen leidingen.
Nieuw aftermarket is volop leverbaar voor niet achterlijk veel geld, dus lijkt het me dat je genoeg alternatieven hebt...
Je mag ook zaterdag even in Woerden komen kijken, volgens mij heb ik nog een 940 automaat radiateur staan die ik wel wil ruilen tegen een 960 exemplaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 22:34 #1461171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als dat een koeler is voor
Als dat een koeler is voor een turbo met airco dan is het misschien slim om te ruilen inderdaad.
Zou je mij een foto kunnen sturen van de radiateur?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 22:48 #1461172 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat weet ik eigenlijk niet
Dat weet ik eigenlijk niet zeker: kan uit een B230FK zijn maar ook uit een B230FD.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2020 11:15 #1461230 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic aansluiting expansievat
De wet van de communicerende vaten. het maakt niet uit of de aansluiting onder zit of boven, zolang het expansievat maar hoger zit dan de radiateur. Zit de aansluiting te laag dan kun je er altijd een beschermplaat onder aanbrengen.

Alleen wanneer je een berg oud ijzer in de radiateur zou hebben zou de aansluiting theoretisch kunnen verstoppen, maar dit is nooit goed.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2020 07:45 #1461252 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ontluchten wordt een beetje
Ontluchten wordt een beetje minder praktisch...
Maarre... een 960-radiateur met de ontluchtingsaansluiting onderop? Dat ding hoort helemaal bovenaan, dus dat is raar. Ik neem aan dat je 'm niet ondersteboven wilt monteren (dat gaat nooit lukken met de automaataansluitingen op de juiste plek).
Ik neem aan dat je de dikke leiding van het vaatje naar de radiateur bedoelt?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 00:26 #1461275 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb de radiateur die ik
Ik heb de radiateur die ik los heb staan (van een B230FK) even vergeleken met die in de S90. In principe zitten de aansluitingen op dezelfde plek, maar de bovenste (links, gezien in de rijrichting) bij de 940 is een beetje naar binnen geknikt, waar de 960/S90 een opening recht naar achteren heeft. Het kan zijn dat dat lastig past met de standaard bovenste slang naar de thermostaat van een 940.
Het overloopvaatje zit op het dunne slangetje rechts aan de bovenkant van de radiateur (960 en 940 zijn gelijk), en de dikke slang van de voet van het overloopvaatje loopt in de 960 naar de watergalerij rechts van het blok. Op die galerij komt ook de onderste dikke slang van de radiateur (rechts, in rijrichting) uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 09:59 #1461281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry ik had een heel verhaal
Sorry ik had een heel verhaal getypt, maar kreeg een foutmelding.
Kwam grotendeels overeen met hetgeen Willem zegt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2020 01:04 #1461310 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Martin

Heb je misschien een smiley/emoji gebruikt?

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC