motor wissel
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2020 22:21 #1109795
door F.P.A.M. Schmiermann
motor wissel is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann
Ik heb het schijnbaar onmogelijke voor elkaar gekregen. De motor van de Groene (940 1998, met 230FK) heb ik zodanig oververhit dat 'ie nu helemaal niet meer rond gaat. Het was een combinatie van 'ik heb overduidelijk zitten slapen', kapot verklikkerlampje (koelvloeistof niveau) en temp meter die heel lang volhield dat er helemaal niets aan de hand was. De boosdoener was een stukje voorgevormde op maat gekochte slang (ik wilde het netjes doen.....) naar de kachel van zo'n half jaar oud.
Na de wellicht bekende frustratie gevoelens zoals een week lang met doos over het hoofd willen lopen van schaamte, alles wat met volvo te maken heeft in en om het huis in de kliko willen knikkeren, etc, ben ik nu op het punt gekomen dat ik erover denk om een motorwissel te gaan doen. Alleen, als ik op het forum zoek vind ik alleen wat opmerkingen van ervaren rotten dat de wissel een dag werk is en in Hayness dat het zo ongeveer de moeilijkste klus is waarvoor ervaring aanbevolen is. Wat is nou wijsheid? Ik ben lang geleden zo ook ooit met de moed der wanhoop begonnen met een kop revisie, toen veel geleerd en daar nu niet meer bang voor. Maar dit lijkt toch weer van een andere orde.
Ik heb geen haast (kan auto schorsen en koop voor tijdelijk een ander vehikel), dat is geen probleem. Ik heb geen transportmiddelen tot mijn beschikking om de auto door het land te transporteren. Dus wat aan de auto moet gebeuren moet thuis.
Maar kan zoiets op een oprit gedaan worden en dan ook nog in m'n eentje? Ik kan de auto opkrikken, een motor takel huren, algemeen gereedschap heb ik voldoende (lijkt me). Is speciaal gereedschap nodig? Ik begrijp dat het handiger is om automaat en motor te scheiden en weer koppelen buiten de auto, klopt dat? Er zullen nog allerlei vragen en antwoorden zijn waar ik in mijn totale onnozelheid nog niet aan denk. Tips en hints van specialisten zijn bij deze welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Frans
Na de wellicht bekende frustratie gevoelens zoals een week lang met doos over het hoofd willen lopen van schaamte, alles wat met volvo te maken heeft in en om het huis in de kliko willen knikkeren, etc, ben ik nu op het punt gekomen dat ik erover denk om een motorwissel te gaan doen. Alleen, als ik op het forum zoek vind ik alleen wat opmerkingen van ervaren rotten dat de wissel een dag werk is en in Hayness dat het zo ongeveer de moeilijkste klus is waarvoor ervaring aanbevolen is. Wat is nou wijsheid? Ik ben lang geleden zo ook ooit met de moed der wanhoop begonnen met een kop revisie, toen veel geleerd en daar nu niet meer bang voor. Maar dit lijkt toch weer van een andere orde.
Ik heb geen haast (kan auto schorsen en koop voor tijdelijk een ander vehikel), dat is geen probleem. Ik heb geen transportmiddelen tot mijn beschikking om de auto door het land te transporteren. Dus wat aan de auto moet gebeuren moet thuis.
Maar kan zoiets op een oprit gedaan worden en dan ook nog in m'n eentje? Ik kan de auto opkrikken, een motor takel huren, algemeen gereedschap heb ik voldoende (lijkt me). Is speciaal gereedschap nodig? Ik begrijp dat het handiger is om automaat en motor te scheiden en weer koppelen buiten de auto, klopt dat? Er zullen nog allerlei vragen en antwoorden zijn waar ik in mijn totale onnozelheid nog niet aan denk. Tips en hints van specialisten zijn bij deze welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
27-05-2020 23:11 #1460689
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Duur
van de klus zegt niet veel over complexiteit van de klus natuurlijk maar eerder dat het veel werk is.
Wat was er met dat slangetje dan ? Slechte kwaliteit ? Niet goed gemonteerd ?
Wat was er met dat slangetje dan ? Slechte kwaliteit ? Niet goed gemonteerd ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 06:52 #1460691
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vreemd. De motor mag toch
Vreemd. De motor mag toch niet oververhit raken als de circulatie naar de kachel dicht staat? De kachel kraan doet niet anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 07:03 #1460692
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Akoestisch signaal
Erg vervelend het kan ons allemaal overkomen. Ik zal eens experimenteren met een akoestisch signaal op de tempmeter.
Het zal wel een gesprongen slang zijn geweest.
Het zal wel een gesprongen slang zijn geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 10:25 #1460694
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic gescheurde slang
Het is inderdaad een gescheurd slangetje. Het is een haakse bocht tussen schutbord en t-stuk met aftakking naar lpg verdamper. Zal vanavond een foto maken van de schuldige. De scheur was niet zo groot dat ik damp onder de motorkap vandaan heb zien komen en de interieurkachel hoefde ook niet te werken afgelopen dagen, dus ik heb geen plotseling koude luchtstroom gevoeld. Heb al twee keer eerder koelvloeistof verloren. Een maal afgescheurde koppeling van radiator bij grille en een keer de beruchte bocht onder bij het oliefilter. Beide keren ging met veel rookwolken gepaard en dus kon ik op tijd stoppen. Deze keer ging het geniepiger.
Vwb tijdsduur heb ik mezelf door schade en schande aangeleerd om, zodra ik iets niet meer snap, heel rustig te gaan werken en vooral te gaan begrijpen. Daardoor kan een klus heel lang gaan duren. Aangezien ik niet ruim in mijn agenda zit betekent zoiets al gauw dat een grote klus dagen, door de agenda dus weken, doorlooptijd kan kosten. Beter langzaam en lager risico op brokken dan snel en vervolgens met de gebakken peren zitten. Maar ga ik me vertillen aan deze klus?
Vwb tijdsduur heb ik mezelf door schade en schande aangeleerd om, zodra ik iets niet meer snap, heel rustig te gaan werken en vooral te gaan begrijpen. Daardoor kan een klus heel lang gaan duren. Aangezien ik niet ruim in mijn agenda zit betekent zoiets al gauw dat een grote klus dagen, door de agenda dus weken, doorlooptijd kan kosten. Beter langzaam en lager risico op brokken dan snel en vervolgens met de gebakken peren zitten. Maar ga ik me vertillen aan deze klus?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 19:05 #1460695
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dag Frans,
Dag Frans,
Vervelend om te horen, nooit leuk dat soort dingen. Blokwissel is goed te doen, mooi blokje op de kop tikken, deze netjes voorbereiden en met een goede motortakel hang je hem er zo in. Gewoon de tijd pakken, netjes werken etc..
Misschien kan ik je nog wel aan een motorblok helpen.
Groet Stijn
Vervelend om te horen, nooit leuk dat soort dingen. Blokwissel is goed te doen, mooi blokje op de kop tikken, deze netjes voorbereiden en met een goede motortakel hang je hem er zo in. Gewoon de tijd pakken, netjes werken etc..
Misschien kan ik je nog wel aan een motorblok helpen.
Groet Stijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 22:08 #1460697
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic schuldige en verder
Hierbij twee plaatjes van de schuldige slang. Ik weet het merk niet meer. Wellicht herkennen anderen het merkteken. Ik ga voortaan alleen nog voor stevige, gewapende slangen.
Ik ga er maar voor. We zien wel waar het eindigt. Hopelijk met een trotse eigenaar in een rijdende 940
@Stijn, ik stuur je zo even een pm.
Frans
Ik ga er maar voor. We zien wel waar het eindigt. Hopelijk met een trotse eigenaar in een rijdende 940

@Stijn, ik stuur je zo even een pm.
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2020 00:23 #1460698
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorwissel
Hallo Frans,
Ik heb het samen met een goede vriend ook eens gedaan bij een 940 automaat en dat was goed te doen zonder brug en met een motortakel. Verder heb je geen speciaal gereedschap nodig. Ik heb In een donkerbruin verleden wel als automonteur gewerkt en er veel interesse in gehad maar geen gigantische sleutelervaring.
Goed nadenken en kijken! Het lastigste voor ons was de bak losmaken onder de auto op bokken omdat je dan natuurlijk zo de hele kamasutra uit hebt
en iets met postuur en weinig ruimte, verder peace of cake.
Paar dingen waar je even op moet letten is het losmaken van de aircopomp (geen slangen losdraaien van de pomp dat gas is slecht voor het milieu!) en de pomp samen met de slangen goed uit de weg hangen. Het kan helpen om de beugel waar de dynamo en aircopomp aanhangen te verwijderen.
Uit eigen ervaring even goed kijken als je het vliegwiel loshaald dat je die in de juiste positie terug plaatst ;p (haynes helpt daarbij) anders klopt er geen bal meer van je ontstekingstijdstip en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Verder goed controleren of alles "vrij" is voor je de laaste bouten uit de bak draaid en aan de motor begint te trekken.
Qua tijd is het goed te doen wij zijn op en af een aantal avonden en een zaterdag op het gemak bezig geweest.
Ik heb het samen met een goede vriend ook eens gedaan bij een 940 automaat en dat was goed te doen zonder brug en met een motortakel. Verder heb je geen speciaal gereedschap nodig. Ik heb In een donkerbruin verleden wel als automonteur gewerkt en er veel interesse in gehad maar geen gigantische sleutelervaring.
Goed nadenken en kijken! Het lastigste voor ons was de bak losmaken onder de auto op bokken omdat je dan natuurlijk zo de hele kamasutra uit hebt

Paar dingen waar je even op moet letten is het losmaken van de aircopomp (geen slangen losdraaien van de pomp dat gas is slecht voor het milieu!) en de pomp samen met de slangen goed uit de weg hangen. Het kan helpen om de beugel waar de dynamo en aircopomp aanhangen te verwijderen.
Uit eigen ervaring even goed kijken als je het vliegwiel loshaald dat je die in de juiste positie terug plaatst ;p (haynes helpt daarbij) anders klopt er geen bal meer van je ontstekingstijdstip en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Verder goed controleren of alles "vrij" is voor je de laaste bouten uit de bak draaid en aan de motor begint te trekken.
Qua tijd is het goed te doen wij zijn op en af een aantal avonden en een zaterdag op het gemak bezig geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
29-05-2020 09:33 #1460699
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Hulp nodig?
Goedemorgen,
Zoiets kan de beste overkomen!
Ik weet niet waar je zit, maar ik wil je wel helpen. Ik heb best wat ervaring inmiddels. Als je de auto ook kan transporteren kunnen we een brug gebruiken. Ik heb zelf een motortakel!
Zoiets kan de beste overkomen!
Ik weet niet waar je zit, maar ik wil je wel helpen. Ik heb best wat ervaring inmiddels. Als je de auto ook kan transporteren kunnen we een brug gebruiken. Ik heb zelf een motortakel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2020 21:27 #1460702
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Bedankt voor de tips
Urban, bedankt voor de nuttige tips. We gaan het maar zien als een oefening in Zen.
Ik woon in Drunen, transport voor de auto heb ik niet beschikbaar. Nadeel van die volvo's is dat ze zo groot en zwaar zijn dat ik 'm geloof ik met mijn eigen rijbewijs niet eens mag versjouwen op een ambulance achter een deftige bus o.i.d.
Ik had mezelf plechtig beloofd nooit meer tijgersluip oefeningen op de oprit onder de auto te gaan doen, maar ik ga de bokjes toch maar weer tevoorschijn halen.
Vanmiddag is het proefritje in een mogelijke tijdelijk vehikel weer geeindigd in een gevalletje pech langs de weg. Het zit niet mee.....
Ik woon in Drunen, transport voor de auto heb ik niet beschikbaar. Nadeel van die volvo's is dat ze zo groot en zwaar zijn dat ik 'm geloof ik met mijn eigen rijbewijs niet eens mag versjouwen op een ambulance achter een deftige bus o.i.d.
Ik had mezelf plechtig beloofd nooit meer tijgersluip oefeningen op de oprit onder de auto te gaan doen, maar ik ga de bokjes toch maar weer tevoorschijn halen.
Vanmiddag is het proefritje in een mogelijke tijdelijk vehikel weer geeindigd in een gevalletje pech langs de weg. Het zit niet mee.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam