Brandstofpomp B2300K

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2020 15:50 #1109735 door Bas Walhof
Brandstofpomp B2300K is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Deze week liet de 740 me voor het eerst in de steek.
Ik merkte vermogensverlies en het leek erop of de motor geen benzine meer kreeg.
Nog net kunnen stoppen op een P plaats in Apeldoorn.
De ANWB maar gebeld en die kwam vlot. Mijn vermoeden werd bevestigd. De brandstofpomp was kapot en dat kwam waarschijnlijk omdat ik E10 tank, dat had ik hem geantwoord toen hij mij vroeg wat ik tankte.
Hij heeft twee keer gebeld voor een nieuwe brandstofpomp en toen dat niet lukte heeft hij er een elektrisch pompje tussen gezet die hij graag na reparatie wil terug hebben.
Die zal ik persoonlijk weer terugbrengen,uiteraard. Een uur na de stilstand kon ik weer huiswaarts.
Ik heb de ANWB niet vaak nodig gehad de afgelopen 40 jaren maar de keren dat het nodig was ben ik steeds goed geholpen. Chapeau.
Nu mijn vraag: ik denk dat het de leeftijd is die maakt dat de pomp naar zijn grootje is. De auto en pomp zijn al 34 jaar oud.
Of kan E10 toch een versnelling gebracht hebben? Hoe zit dat dan met de benzineslangen? Ook maar vervangen met de pomp?
Ben benieuwd naar ervaringen en/of reacties.
Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2020 23:54 #1460425 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hoi Bas
Ik denk dat het toch gewoon de leeftijd/aantal draaiuren is. Volvo zegt dat alle Volvo's na 1976 geschikt zijn voor E10 ( Behalve de S/V 40's met GDI motoren).

Hier ging de pomp ook stuk, Maar ik had een tijd lang gereden met weinig benzine in de tank. Ook niet goed voor de pomp natuurlijk, Maar is ie alleen daardoor stuk gegaan ? of toch ook door de leefijd.Ik houd het maar op het laatste.
Niets heeft het eeuwige leven.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2020 09:05 #1460426 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Pomp en filter
Zover ik weet heeft je 740 vaak een pomp onder de bestuurdersstoel en eentje in de tank. Beide slijten en zijn te vervangen. Ook het filter onder de bestuurdersstoel kan verstoot raken. In jouw geval pas na meer dan 30 jaar

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2020 09:27 #1460428 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Brandstofpomp
Mijn 740 heeft een mechanische brandstofpomp op het blok. Deze is stuk en daarover heeft de ANWB een bypass gemaakt met een elektrisch pompje. Dat werkt. Volgens de ANWB is dit ook de enige pomp. In de tank zit geen pomp volgens hem. Tevens viel hem op dat het filter ( hij noemde het “kijkglas”, zo noem ik dat, bij de pomp een filter?) In de persleiding zat i.p.v. de zuigleiding. Is niet goed volgens hem. Begrijp ik niet, want dat moet dan bij de 1e eigenaar die de auto 25 jaar bij een Volvo dealer in onderhoud heeft gehad, ooit eens zijn aangepast. Lijkt me sterk.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2020 11:09 #1460432 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het is, zoals gewoonlijk, erg simpel.
Bij een pomp op het blok die aangedreven wordt door de tussenas is er helaas geen sprake van het eeuwige leven. Daar wordt dan vóór de pomp een filter in gezet. Dat kan gewoon zo'n doorzichtig universeel dingetje zijn. In latere typen met injectiemotoren heb je twee smaken, een pomp in de tank en een opvoerpomp onder de bodem naar de brandstofrail of een versie met alleen een opvoerpomp. Op de brandstofrail zit een regelaar die de druk begrenst tot in de regel 3 bar.

Een voordeel van de mechanische pomp is dat je deze gewoon kunt vervangen door een elektrisch exemplaar. Of voor automaten een handpomp. Logisch, want én pompen en schakelen gaat wat lastig... ;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC