Dubbel massa vliegwiel M90 vervangen door enkel massa. is dit mogelijk?
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2020 00:19 #1109446
door Albert Jan Algera (GAST)
Dubbel massa vliegwiel M90 vervangen door enkel massa. is dit mogelijk? is gemaakt door Albert Jan Algera (GAST)
Waarschijnlijk is mijn dubbelmassa vliegwiel van mijn 940 B230FT 1998 niet goed meer.
Na nieuw opbouw beweegt het blok flink en hoor ik een tikkend geluid bij de koppeling.
Nu heb ik nog een enkelmassa vliegwiel van een B230F van een laat 240 injectie model liggen.
Ik wil de bak weer verwijderen en dit vliegwiel monteren om te kijken of daar het probleem werkelijk vandaan komt.
Maar kan ik ook dat enkelmassa vliegwiel gebruiken (met een andere koppelingsplaat en drukgroep) in combinatie met de M90 bak?
Ik hoor het graag.
Na nieuw opbouw beweegt het blok flink en hoor ik een tikkend geluid bij de koppeling.
Nu heb ik nog een enkelmassa vliegwiel van een B230F van een laat 240 injectie model liggen.
Ik wil de bak weer verwijderen en dit vliegwiel monteren om te kijken of daar het probleem werkelijk vandaan komt.
Maar kan ik ook dat enkelmassa vliegwiel gebruiken (met een andere koppelingsplaat en drukgroep) in combinatie met de M90 bak?
Ik hoor het graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-02-2020 08:49 #1458912
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic een discussie met vele standpunten en verwijzing
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/koppeling-940-lpt-1997
Overigens denk ik dat de putjes in de rand van het vliegwiel er bij een eventuele vervangend vliegwiel ook moeten zitten i.v.m. de ontsteking?
Overigens denk ik dat de putjes in de rand van het vliegwiel er bij een eventuele vervangend vliegwiel ook moeten zitten i.v.m. de ontsteking?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2020 00:02 #1459136
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat
lijkt mij ook.
B230F is doorgaans Hall Sensor gestuurd en heeft dus geen putjes in het vliegwiel voor een BDP sensor.
Kan zijn dat late B230F's dat wel hebben.
Trouwens al typende bedacht ik dat ik al meende gelezen te hebben in een ander topic dat de klus al geklaard is.
B230F is doorgaans Hall Sensor gestuurd en heeft dus geen putjes in het vliegwiel voor een BDP sensor.
Kan zijn dat late B230F's dat wel hebben.
Trouwens al typende bedacht ik dat ik al meende gelezen te hebben in een ander topic dat de klus al geklaard is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2020 12:00 #1459140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic enkel massa vliegwiel en M90
Dat is heel goed mogelijk. Je moet inderdaad de koppelingsplaat en drukgroep vervangen. Zelf heb ik een M47 (met een enkel massa vliegwiel) vervangen door een M90. Dan moeten de drukgroep en de koppelingsplaat sowieso worden vervangen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2020 08:27 #1459195
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als ik me niet vergis, moet
Als ik me niet vergis, moet je bij een enkelmassa-conversie gaan winkelen bij de 850 voor onderdelen. Of je het vliegwiel van de 240 kunt gebruiken weet ik niet, want die heeft ongetwijfeld een M47 of M46-bak gehad en zeker geen M90.
Zelf vind ik het vervangen van die hele stomme M90 door een fatsoenlijke M47 de beste route, maar ik heb dan ook een hekel aan de M90. Een bak die doorlopend problemen geeft met synchromeshes en nooit zo lekker direct aanvoelt als een M47 of M46. Heb er nog nooit eentje gereden die echt fijn aanvoelde.
Zelf vind ik het vervangen van die hele stomme M90 door een fatsoenlijke M47 de beste route, maar ik heb dan ook een hekel aan de M90. Een bak die doorlopend problemen geeft met synchromeshes en nooit zo lekker direct aanvoelt als een M47 of M46. Heb er nog nooit eentje gereden die echt fijn aanvoelde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2020 22:08 #1459217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb met een M47 en een M90
Ik heb met een M47 en een M90 gereden. De M90 schakelt makkelijker (met twee vingers). Een voordeel is dat een M90 groter is waardoor minder geluid naar binnen doordringt. Voor beide geldt dat rustig schakelen is aan te bevelen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2020 22:48 #1459220
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik schat zo in
Dat er mensen zijn die de M47 fijner vinden en dat er mensen zijn die de M90 de fijnere bak vinden.
Allemaal persoonlijke ervaringen. Zoveel mensen zoveel zinnen.
Allemaal persoonlijke ervaringen. Zoveel mensen zoveel zinnen.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2020 23:26 #1459222
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Het is allemaal gelukt hoor!
Ik ben naar Timen gereden.
Die had de juiste koppeling liggen, en naar wat zoek werk ook de juiste drukgroep.
Ring van 4mm onder het punt in de bak waar de hevel op rust om het verschil tussen het dubbelmassa en het enkel massa te overbruggen.
Auto schakelt heel soepel en goed. (en het trillen en tikken is ook weg)
Heb zelf veel ervaring met M47 bakken in 360's en 240's. Maar die tippen niet aan het soepele schakelen van mijn M90 bak. In een 940 heb ik nooit met een M47 bak gereden (dus echt eerlijk vergelijken kan ik niet).
Technische info.
-Enkel massa vliegwiel B230F.
-Koppelingsplaat van een diesel: 20 spines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031
-Drukgroep standaard, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033
-Druklager: de originele die bij de M90 bak hoort
-4mm opvul ding onder het punt waar de hevel in de bak op rust.
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=2c5zuY8z " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=4zpC6PB5 " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=a6hjxmOi " (class="additional class"|alt="alt text")/]
Die had de juiste koppeling liggen, en naar wat zoek werk ook de juiste drukgroep.
Ring van 4mm onder het punt in de bak waar de hevel op rust om het verschil tussen het dubbelmassa en het enkel massa te overbruggen.
Auto schakelt heel soepel en goed. (en het trillen en tikken is ook weg)
Heb zelf veel ervaring met M47 bakken in 360's en 240's. Maar die tippen niet aan het soepele schakelen van mijn M90 bak. In een 940 heb ik nooit met een M47 bak gereden (dus echt eerlijk vergelijken kan ik niet).
Technische info.
-Enkel massa vliegwiel B230F.
-Koppelingsplaat van een diesel: 20 spines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031
-Drukgroep standaard, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033
-Druklager: de originele die bij de M90 bak hoort
-4mm opvul ding onder het punt waar de hevel in de bak op rust.
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=2c5zuY8z " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=4zpC6PB5 " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...-1.jpg?itok=a6hjxmOi " (class="additional class"|alt="alt text")/]
Moderators: Jerry Stam