Volvo 940 loopt slecht
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2020 22:23 #1109364
door V700 register
Volvo 940 loopt slecht is gemaakt door V700 register
beste Volvo-liefhebbers,
Twee maanden geleden is mijn Volvo 940 2.3 Polar (B230FD, bj1994, 332dkm) slechter gaan lopen. Bij gas loslaten blijft hij soms hoog stationair hangen (1600 tpm) en soms zakt hij naar 600 tpm. Ook pakt de motor slecht op tot 2500 tpm. Ik schrijf ´soms´ omdat het probleem zich onregelmatig voordoet. Soms wel, soms niet. Bij koude motor zijn de problemen groter dan wanneer het blok is warm gereden.
Met hulp van twee behulpzame Volvo fanaten/monteurs is tot nu toe het volgende gedaan:
- het gasklephuis is gereinigd
- de stationairklep is gereinigd/gesmeerd
- de temperatuur sensor is vernieuwd
- het inlaattraject is met een rookmachine op vacuumlekkage getest en daarbij is een lek tussen inlaatbuis en gasklephuis geconstateerd (en dichtgemaakt)
- de verdeler, de rotor, de kabels en de bougies zijn vernieuwd
- de luchtmassameter is getest
- ik heb proefgereden met losgekoppelde Lambda sonde en dat was niet te doen, conclusie: de Lambda sonde werkt nog (?)
Het Lambda lampje brandt en de uitgelezen en foutcode is 113 (fuel trim too lean / too rich). Mijn behulpzame Volvo fanaten/monteurs zitten nu te denken aan het vervangen van de luchtmassameter en/of de Lambda sonde.
Ik heb deze auto al 12 jaar en wil er graag nog een tijdje van genieten. Ik ben bereid om kosten te maken zodat hij weer lekker gaat rijden, maar ik wil niet op de gok ‘zomaar’ dure onderdelen gaan vervangen.
Wie kan mij helpen en weet goede raad? Alvast dank!
Twee maanden geleden is mijn Volvo 940 2.3 Polar (B230FD, bj1994, 332dkm) slechter gaan lopen. Bij gas loslaten blijft hij soms hoog stationair hangen (1600 tpm) en soms zakt hij naar 600 tpm. Ook pakt de motor slecht op tot 2500 tpm. Ik schrijf ´soms´ omdat het probleem zich onregelmatig voordoet. Soms wel, soms niet. Bij koude motor zijn de problemen groter dan wanneer het blok is warm gereden.
Met hulp van twee behulpzame Volvo fanaten/monteurs is tot nu toe het volgende gedaan:
- het gasklephuis is gereinigd
- de stationairklep is gereinigd/gesmeerd
- de temperatuur sensor is vernieuwd
- het inlaattraject is met een rookmachine op vacuumlekkage getest en daarbij is een lek tussen inlaatbuis en gasklephuis geconstateerd (en dichtgemaakt)
- de verdeler, de rotor, de kabels en de bougies zijn vernieuwd
- de luchtmassameter is getest
- ik heb proefgereden met losgekoppelde Lambda sonde en dat was niet te doen, conclusie: de Lambda sonde werkt nog (?)
Het Lambda lampje brandt en de uitgelezen en foutcode is 113 (fuel trim too lean / too rich). Mijn behulpzame Volvo fanaten/monteurs zitten nu te denken aan het vervangen van de luchtmassameter en/of de Lambda sonde.
Ik heb deze auto al 12 jaar en wil er graag nog een tijdje van genieten. Ik ben bereid om kosten te maken zodat hij weer lekker gaat rijden, maar ik wil niet op de gok ‘zomaar’ dure onderdelen gaan vervangen.
Wie kan mij helpen en weet goede raad? Alvast dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
03-01-2020 10:05 #1458415
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Hoewel ik niet verwacht dat
Hoewel ik niet verwacht dat het volgende ook echt het probleem zal zijn; controleer bij lucht lekkages ook de slang van de carterontluchting, en die naar de rembekrachtiging gaat.
Het nadeel van een rookmachine is dat het de inlaat onder lichte overdruk zet, terwijl sommige lekkages zich alleen bij onderdruk laten zien. Zorg dus dat je met je met z'on rookmachine alle slangen ook goed heen en weer buigt en trekt, vooral die bij CIS-klep.
Verder heb je veel voor de hand liggende onderdelen al grondig aangepakt/gecontroleerd/vervangen, waarbij het uitwisselen van de luchtmassameter een vrij logische volgende stap is. Kijk of je van een andere auto er even één kan lenen om het probleem uit te sluiten of te bevestigen.
Je kan ook proberen om een extra massa draad aan de lambdasonde te leggen. Even een rvs-slangenklem om de sonde heen, met een stuk kaal gemaakt draad ertussen, en het andere eind ergens aan de massa/chassis/accu leggen. Dit kan sowieso geen kwaad, en is eigenlijk altijd wel een goed idee om te doen.
Verder misschien nog even massa van het blok nalopen, en de verbindingen op de bobine.
Het nadeel van een rookmachine is dat het de inlaat onder lichte overdruk zet, terwijl sommige lekkages zich alleen bij onderdruk laten zien. Zorg dus dat je met je met z'on rookmachine alle slangen ook goed heen en weer buigt en trekt, vooral die bij CIS-klep.
Verder heb je veel voor de hand liggende onderdelen al grondig aangepakt/gecontroleerd/vervangen, waarbij het uitwisselen van de luchtmassameter een vrij logische volgende stap is. Kijk of je van een andere auto er even één kan lenen om het probleem uit te sluiten of te bevestigen.
Je kan ook proberen om een extra massa draad aan de lambdasonde te leggen. Even een rvs-slangenklem om de sonde heen, met een stuk kaal gemaakt draad ertussen, en het andere eind ergens aan de massa/chassis/accu leggen. Dit kan sowieso geen kwaad, en is eigenlijk altijd wel een goed idee om te doen.
Verder misschien nog even massa van het blok nalopen, en de verbindingen op de bobine.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam