Turbo B230et 760

• Erik Bos (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2019 20:30 #1109258 door Erik Bos (GAST)
Turbo B230et 760 is gemaakt door Erik Bos (GAST)
Tijdens het zoeken van de oorzaak van het steeds “verzuipen” al tijdens koude start van B230et motor (760). Nadat auto lange tijd niet gebruikt was. Ik merkte dat de drukmeter van de turbo niet bewoog.
Ik heb de slang vanaf het filter naar de turbo gedemonteerd en voelde aan het schoepenrad van de turbo dat deze stroef draaide. Nadat ik hem veel had rond gedraaid ging het wel iets beter maar er zat geen enkele “naloop” op. Tijdens het starten zie ik dat turbo maar af en toe iets mee draaide en motor wil wel aanslaan maar valt vrijwel direct weer uit. Ruikt ook flink naar benzine. Is de turbo daar de oorzaak van? Of moet motor wel stationair kunnen draaien op een turbo met hogere weerstand op schoepenwiel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2019 22:00 #1457601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukmeter
Als je schoepenrad van de turbo stroef draait, zou ik die om te beginnen al niet eens meer willen gebruiken.
Eruit halen en reviseren. Stroef klopt niet. Ding draait 90.000 toeren als je het gas een beetje in trapt.

Maar, om je vraag te beantwoorden: Nee, dat is niet mogelijk.
Turbo wordt gesmeerd door olie en gekoeld met koelwater.
Er komt geen benzine aan te pas.
Als die benzine uit de uitlaat komt, kunnen de uitlaatgassen er dus wel langs.
Stationair lopen zou dus wel gewoon moeten, ook al draait de turbo helemaal niet.
(Ter test alleen, NIET gaan rijden met een slecht of niet werkende turbo)

Als die benzinelucht uit de motorruimte komt, zul je eerst je benzine-aanvoer en afvoer moeten gaan controleren.
Over toevoer gesproken, wel aanslaan en meteen weer af, kan ook op te kort brandstof duiden.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2019 08:27 #1457623 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sowieso: de turbo draait
Sowieso: de turbo draait stationair hooguit lichtjes mee, pas bij hogere toerentallen bouwt hij druk op en houdt de injectie rekening met brandstof hiervoor. Wel ben ik het eens met Bas dat je deze moet vervangen of laten reviseren.
Wat je startprobleem betreft: als alle basisdingen als valse lucht, achterstallig onderhoud aan ontsteking etc zijn uitgesloten, zou ik de brandstofdruk op de rail meten: als het ' tonnetje' kapot is regelt die de pompdruk niet meer naar beneden en krijgen je injectoren teveel benzine.
Daarnaast hebben de E-turbo's ook een luchtmassameter die versleten kan zijn, daar zit een mechanische werking in die de F-injecties niet hebben. Maar direct bij de start werkt ook de LMM niet, dat wordt opgevangen door een standaard regeling in de computer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC