Reparatie brandstofleiding

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 19:19 #1109249 door V700 register
Reparatie brandstofleiding is gemaakt door V700 register
Omdat de leiding lek was heb ik deze week de brandstofleiding tussen de pomp en het filter vervangen.

Tijdens het vervangen lukte het mij niet om de leiding spanningsloos te monteren. Dit onder meer als gevolg van de stugge polyamide leiding.
Daarop heb ik het polyamide deel van de defecte leiding verwijderd en deze vervangen door een passend stuk brandstofslang en deze vervolgens met twee slangklemmen vastgezet (zie foto).

Gevoelsmatig is dit een oplossing die zich met minder spanning laat monteren dan het ontwerp met de polyamide leiding en daarmee ook langer mee zou moeten gaan.

Het gaat echter wel om een veiligheid gerelateerd onderdeel dat zich uit het zicht bevindt. Daarnaast zal het oorspronkelijke ontwerp ook niet voor niets voorzien zijn van een polyamide leiding.

Heeft iemand ervaring met de door mij voorgestelde oplossing?
De gebruikte brandstofslang is bestand tegen drukken tot 10 bar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 12:41 #1457572 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De leiding hangt natuurlijk
De leiding hangt natuurlijk wel in weer en wind onder de auto, en krijgt daar aardig wat te voortduren (hitte/kou/water/olie/zout/steenslag...)

Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan de originele PA6 slang.
Alleen al vanwege de gigantische aantallen steenmarters bij ons in de buurt....
Maar verwacht sowieso dat deze langer mee gaat en robuuster is dan zo'n rubber slang.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 14:58 #1457573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daarmee heb je zeker ook een
Daarmee heb je zeker ook een punt hoewel het geheel redelijk beschermd hangt. Anders zouden de elektrische aansluitingen het ook niet zo lang volhouden lijkt me.

Wat ik lastig vind aan de originele oplossing met PA6 leiding is dat ik deze niet zonder spanning gemonteerd krijg en juist omdat deze zo stug is ben ik bang dat ie dan binnen no-time weer gaat lekken. Hetzij omdat de leiding scheurt of omdat de aansluiting op de pomp niet mooi afdicht.

Ff afgezien van de vraag of PA6 robuuster is dan rubber ben ik ook geïnteresseerd of verbindingen met slangpilaren en slangklemmen bestand is tegen 3 bar druk continue.

Als ik mij niet vergis was mijn BMW R1100x motor destijds ook uitgerust met een slangklem verbinding in het 'hoge druk' (relatief dan want ook 3 bar) gedeelte van het brandstofsysteem. Ook met dit type slangklemmen. Gevoelsmatig zou de verbinding het dus moeten kunnen houden.

Om mijn idee niet direct af te schrijven kan ik nog overwegen om een beschermkous over de rubberslang heen te trekken.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2019 14:26 #1457658 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 3 bar zou geen enkel probleem
3 bar zou geen enkel probleem moeten zijn met slangpilaren en slangenklemmen.
In de pneumatiek zie je het veelvuldig, en daar zijn de drukken hoger (+-10bar)

Sommige brandstofpompen (waaronder Walbro) komen ook standaard met slangenklemmen.

Zorg wel dat je fatsoenlijke kwaliteit klemmen hebt en uitgevoerd in RVS.
En het liefst NIET de wormwiel-variant, maar die "met een boutje", maar gezien de foto zitten deze er al op.

Je kan er altijd nog een stuk flexibel/geribbelde pvc buis omheen vouwen. Nadeel is dat je niet meer kan zien in wat voor staat de leiding verkeerd...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC