B6304FS Lage compressie op cil 3.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2019 18:00 #1109237 door V700 register
B6304FS Lage compressie op cil 3. is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,

We zijn al enige tijd in bezit van een 960 uit '95. Hij is een uitgerust met de 3.0 B6304FS motor met 324xxxkm, die bij stationair af en toe op 5 cilinders loopt. Eerste vermoeden ging naar de bedrading van de ontsteking die helemaal vergaan was, de bobines en vonkversterkers. Na deze delen vervangen te hebben, toch maar (achteraf veel te laat) de compressie te meten. Resultaat, alle cilinders netjes 12 bar, maar cilinder nummer 3 heeft een lage compressie variërend van 6 tot 9 bar. De garage heeft met een camera naar de kleppen gekeken, en geconstateerd dat een van de uitlaatkleppen niet volledig sluit. De kleppen zelf lijken niet beschadigd. Het aparte is dat bij hogere toeren de klep wél sluit, te zien aan een "gezonde" bougie. Bij laag, stationair toerental is de bougie erg nat en hoor je bij de uitlaat ook kleine plofjes.

Het is een wagen waar ik erg weg van ben en wil hem dan ook graag herstellen. De vraag is wat de beste vervolgactie is, de kop laten reviseren of toch een ruilmotor? Ik heb me laten vertellen dat er kans is op het scheuren van het blok bij het lichten van de kop, en dat een vervangende B6304 erg moeilijk is om aan te komen. Kent iemand een goed adres voor een revisie/ ruilblok?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2019 21:30 #1457496 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk, omdat het op toeren
Ik denk, omdat het op toeren goed gaat, dat je dit moet zoeken in een slechte klepstoter. Het goede nieuws: die kun je vervangen zonder de hele cilinderkop te hoeven lichten: alleen het nokkenasdeksel en de beide nokkenassen hoeven eraf, daarna kijk je op de klepstoters. En die kan je vervangen zonder de klep zelf te demonteren, zonder kopbouten te lossen en dus zonder extra risico op scheuren van het onderblok. Wel moet alles zorgvuldig weer schoongemaakt worden, met de juiste vloeibare pakking gemonteerd worden, en raad ik aan de 48 boutjes van het nokkenasdeksel met een goede momentsleutel terug te zetten: bij mijn koppakking operatie brak er eentje tijdens monteren, gelukkig op tijd gevoeld en nog probleemloos eruit te draaien.
Als je nog niet met synthetische motorolie draait, zou je een wissel naar volsyntheet 10W40 kunnen proberen: daarvan lost vuil in de stoters vaak op en loopt de motor stukken mooier mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2019 21:41 #1457498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je reactie Willem.
Dank voor je reactie Willem. Op het moment zit er 5w30 Castrol volsyntheet in, en álle 24 klepstoters zijn reeds al vervangen. Dit omdat hij inderdaad last had van koolstofaanslag. Dit doet mij vermoeden dat revisie niet te voorkomen is...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2019 02:30 #1457503 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Slappe
Slappe klepveer ?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2019 13:09 #1457506 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het uitwisselen van de kop
Het uitwisselen van de kop bij een 6304 brengt inderdaad een relatief groot risico op een gescheurd onderblok met zich mee

Daarom is het de moeite waard om eerst nog eens te proberen of je de koolstofaanslag op de klep op een andere manier weg kan krijgen.

Op Amerikaanse fora lees je veel over een behandeling met seafoam bij "sticky valves".

Zie bijvoorbeeld dit filmpje op youtube:
of deze

En tunap heeft er ook een behandeling voor:

Succes!

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2019 21:57 #1457552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De logische keuze voor ons
De logische keuze voor ons lijkt toch een motorwissel. Een klep tikt nu overduidelijk. Compressie schommelt nu wel rond de 9 bar bij een warme motor. We hebben twee potentiële 3.0-blokken op het oog, maar deze zijn van MY92/93. Onze 960 is van MY95; is dit zonder grote aanpassingen over te zetten? Ik weet bv. dat de distributiedelen niet overeenkomen, maar voor de rest....?

Dank voor jullie reacties!

Michael

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 09:47 #1457556 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zo'n seafom/forte behandeling
Zo'n seafom/forte behandeling kost misschien 30 euro en een uurtje werk.

Baat het niet dan schaadt het niet zei mijn oma altijd. Geef de motor nog een laatste kans.

Gooi er een flesje in, rij de motor goed warm en rij dan eens een een kwartiertje op de snelweg boven de 4000 toeren, dus in een lage versnelling

In het slechtste geval wordt het erger maar als je geluk heb is het probleem opgelost.

Een motorblok kopen dat je niet hebt horen lopen en waarvan je de geschiedenis niet kent is natuurlijk een risico, zeker als ze 25 jaar oud zijn en misschien nog de eerste koppakking hebben.

De ombouw zou verder weinig problemen moeten opleveren omdat het allebei om Motronic 1.8 uitvoeringen gaat. Ik zou inderdaad wel de poelies overbouwen zodat je met de brede distributieriem kan blijven rijden.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 10:40 #1457557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We gaan de cleaner even
We gaan de cleaner even proberen. Het blok in kwestie kan eerst lopend gezien worden voor demontage, dus dat geeft enige zekerheid. Een alternatief blok heeft maar 114000km gelopen, maar is al reeds gedemonteerd. Dan moeten we vertrouwen op het oordeel van het bedrijf..

To be continued.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 11:42 #1457558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij het alternatief blok zou
Bij het alternatief blok zou ik even navragen hoe hij is weggezet en hoe lang deze al ligt (en garantie eisen).

Hopelijk werkt de cleaner...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 19:44 #1457566 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik zou
Ik zou ook denken ..
Niet te snel conclusies trekken en daar naar handelen.
Kieper er zo'n flesje in. ( dwz de inhoud dan) en dan nog eens kijken na een tijdje.
Een motorblokwissel voor 1 onwillige klep(bediening) komt op mij over als schieten op een mug met een kanon.
Misschien valt het allemaal wel mee dus.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC