Secondary air system V90
- Rutger Hovestad
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 22:30 #1109181
door Rutger Hovestad
Secondary air system V90 is gemaakt door Rutger Hovestad
Goedenavond,
Voor ik mijn huidige V90 kocht heb ik enkele V90`s bekeken, wat mij opviel is dat niet alle modellen een extra luchtpomp hebben (SAS). Ik zie in mijn auto wel de voorbereidingen voor bijvoorbeeld de pomp zitten (beugel en stekker). Kan het nu zo zijn dat een van de vorige eigenaren heeft besloten om het systeem er uit te halen? (Incusief leiding werk en klep op het kleppen deksel).
Mocht iemand het weten dan hoor ik het graag.
Voor ik mijn huidige V90 kocht heb ik enkele V90`s bekeken, wat mij opviel is dat niet alle modellen een extra luchtpomp hebben (SAS). Ik zie in mijn auto wel de voorbereidingen voor bijvoorbeeld de pomp zitten (beugel en stekker). Kan het nu zo zijn dat een van de vorige eigenaren heeft besloten om het systeem er uit te halen? (Incusief leiding werk en klep op het kleppen deksel).
Mocht iemand het weten dan hoor ik het graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2019 08:52 #1457016
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic In de technische documentatie
In de technische documentatie van de 960/S90/V90 wordt dit syteem meestal als PAIR (Pulsed Air) systeem aangeduid. SAS is meer een 850 naampje.
Ik heb tot dusver nooit enige systematiek kunnen ontdekken in de installatie van dit systeem.
Maar auto's waarbij dit systeem niet af fabriek geinstalleerd hebben gehad hebben geen beugel voor de luchtpomp dus wat dat betreft heb je gelijk.
De sneltste manier om te kijken of het systeem er in heeft gezeten is toch de aansluiting van het luchtpijpje op het deksel.
Als luchtpijpe weggehaald is dan is het gat meestal afgedicht met een bout of zo. Tenzij er een nieuw kleppendeksel is gemonteerd.
Een andere aanwijzing is de aanwezigheid van relais A voor de aansturing van het systeem want als het systeem weggehaald is moet dit relais blijven zitten om te voorkomen dat de Motronic een foutcode geeft. Auto's waarbij het PAIR systeem niet is geinstalleerd hebben dit relais niet.
Ik heb tot dusver nooit enige systematiek kunnen ontdekken in de installatie van dit systeem.
Maar auto's waarbij dit systeem niet af fabriek geinstalleerd hebben gehad hebben geen beugel voor de luchtpomp dus wat dat betreft heb je gelijk.
De sneltste manier om te kijken of het systeem er in heeft gezeten is toch de aansluiting van het luchtpijpje op het deksel.
Als luchtpijpe weggehaald is dan is het gat meestal afgedicht met een bout of zo. Tenzij er een nieuw kleppendeksel is gemonteerd.
Een andere aanwijzing is de aanwezigheid van relais A voor de aansturing van het systeem want als het systeem weggehaald is moet dit relais blijven zitten om te voorkomen dat de Motronic een foutcode geeft. Auto's waarbij het PAIR systeem niet is geinstalleerd hebben dit relais niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2019 09:35 #1457017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar dient het voor en waarom
Waar dient het voor en waarom zou je het eruit willen hebben?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
09-10-2019 09:54 #1457019
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic reduces the emissions of hydrocarbons en carbondioxide
Mensen halen het eruit omdat het storingen geeft? Of omdat ze denken hoe slechter voor het milieu hoe stoerder. of sneller.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2019 11:12 #1457035
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar waar dient het voor?
Maar waar dient het voor?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-10-2019 11:21 #1457036
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
- Rutger Hovestad
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2019 16:12 #1457105
door Rutger Hovestad
Beantwoord door Rutger Hovestad in topic Bedankt voor de tekeningen
Bedankt voor de tekeningen Piet, ik ga eens kijken hoe het er bij mijn V90 uitziet en de uitkomst hier delen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2020 10:51 #1461283
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Secundary air system.
Dat is zinnige info voor mij.
Heb mijn auto, een 965 uit 1996,nog steeds niet helemaal bekeken.
Gisteren onder de motorkap zag ik iets tussen motor en wilekast "liggen/hangen". Weet nu wat het is en z'n functie.
Maar de pump zit niet meer vast in het frame/de steun waar 'ie hoort. Ophang rubber zijn doorgescheurd.
Een en ander zit onder een partij kabels voor de LPI installatie. Voorlopig opgebonden met TY-wraps.
Dank voor de info, Reinier,
Hans Visser
Heb mijn auto, een 965 uit 1996,nog steeds niet helemaal bekeken.
Gisteren onder de motorkap zag ik iets tussen motor en wilekast "liggen/hangen". Weet nu wat het is en z'n functie.
Maar de pump zit niet meer vast in het frame/de steun waar 'ie hoort. Ophang rubber zijn doorgescheurd.
Een en ander zit onder een partij kabels voor de LPI installatie. Voorlopig opgebonden met TY-wraps.
Dank voor de info, Reinier,
Hans Visser
Moderators: Jerry Stam