zware brom

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 11:51 #1109171 door P.J. Bus
zware brom is gemaakt door P.J. Bus
Sinds kort heb ik te maken met een zware sonore brom, zo te horen, onder de motorkap rechts voor, als ik aan het rijden ben. Die neemt toe met de snelheid.

Kan zijn dat het geluid er al eerder was maar nu duidelijker aanwezig omdat het vervelend wordt. Aan de ene kant lijkt het te kunnen komen door de banden en aan de ander kant de motor en/of uitlaat (misschien binnen gedeelte uitlaat eruit?; maar levert dat een sonore brom op?). Maar het kan net zo goed de achteras zijn, of iets anders. Geen gierend geluid of bonken of zoiets. Het komt vanaf zo'n 80 km/u opzetten. Auto trilt niet, althans wat niet normaal is, op snelheid (geen trillingen in stuur ed). Auto trilt wel lichtjes bij remmen, wrsl de draagarm/reactie arm RV.

Het gaat om 744, B220E uit 1986. Heeft nog naafremmen voor van 14 inch.

Wat is het lijstje om langs te lopen? Ik dacht eerst de banden maar eens te wisselen door goede uitgebalanceerde winterbanden. Daarna de ophanging van de aandrijfas. Daarna de uitlaat en kijken of de motor nog op tijd staat (uitlaat is overigens niet lek). Etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-10-2019 10:43 #1456936 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Probeer eens te achterhalen
Probeer eens te achterhalen of het geluid aan het motortoerental gerelateerd is door bijvoorbeeld bij eenzelfde snelheid in een andere versnelling te rijden.

Kijk ook eens of het geluid vanaf een bepaald toerental op komt, of dat het echt snelheidsafhankelijk is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:08 #1456937 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het echt duidelijk van
Als het echt duidelijk van rechtsvoor komt, en langzaam is toegenomen in de tijd, zou het ook een wiellager kunnen zijn. Opkrikken en het wiel een slinger geven, opletten of je meer hoort dan wanneer je hetzelfde linksvoor doet. Omdat je het normaal pas op snelheid hoort, sluit deze test het wiellager nog niet als oorzaak uit, maar hoor je wel verschil dan zit daar zeker iets.
De in-naaf wiellagers zijn nastelbaar als ik me niet vergis: procedure staat oa in de Haynes.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:26 #1456942 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Downpipe
Zijn het niet gewoon een of meer bouten van de downpipe die loszitten?

Ja 744, dus geen turbo, maar dan vanaf het uitlaatspruitstuk

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:50 #1456946 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uitlaat had ik uitgesloten
Uitlaat had ik uitgesloten omdat je dat eigenlijk altijd stationair al hoort. Soms zelfs juist vooral stationair hoort. Maar het is makkelijk te controleren en dat kan nooit kwaad.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2019 21:40 #1457013 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bedankt
Ik ga hiermee aan de slag, incl snelheidscheck, wiellagers, uitlaat ed.

Mocht ik iets hebben gevonden laat ik het weten. Nu nog goed weer afwachten want bij regen is het iets lastiger te bepalen, wel is de brom aanwezig overigens.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2019 11:38 #1457089 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic constateringen
Vandaag stuk op de snelweg gereden, Constateringen:
- het gedreun/brom neemt toe met de snelheid, totdat windsnelheid het deels gaat over nemen. Vooral bij 100 km/u goed waarneembaar
- ontkoppelen - dus uit de versnelling - heeft geen effect
- links/rechts sturen heeft ook geen effect
- andere versnelling zetten heeft ook geen effect

Uitlaat. Bij stilstaand extra gas geven etc geen waarneembaar effect.

Ik vermoed nu de wiellagers of de banden. De banden het meest omdat de auto trilt RV bij remmen. Ik vermoed nu dat dat - door speling op de draagarm/reactiearm - effect heeft gehad op de banden of dat de banden gaan trillen door deze spelling met als gevolg deze brom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2019 23:29 #1457671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt echt als versleten
Klinkt echt als versleten wiellager. Als je de auto opkrikt kun je het vaak al horen als je aan het wiel draait.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2019 12:14 #1457673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook wiellager RV en trillen bij remmen.
Bij mij geen gebrom maar wel speling op het lager. Eerst lager strakker gezet. Later lager vervangen voor het nieuwe systeem >1988. Remt nu als een streep. Wordt er elke keer weer blij van.

volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...ielager-15-6-rondjes

Maar blijft altijd lastig, dit soort dingen wat het is:

- Bij het lager LA was er wel een brom. Na het vervangen kon de radio van volume 22 naar volume 16 :-)

- Trillen bij remmen is ook een keer overgegaan door het vervangen van de rubbers van de afstandspennen van de stabilisator stang.

Speling voel je door het wiel boven en onder te pakken. Boven het wiel de auto induwen en onder uit de wielkast trekken en vice versa. Was makkelijk te voelen zowel LA als RV

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC