Volvo 740 B234F - Stottert stationair en valt uiteindelijk stil

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2019 16:53 #1109124 door V700 register
Beste Volvo verenigings leden,

Ik heb hier een Volvo 740 staan met wat problemen en weet momenteel ook even niet meer wat ik nog verder kan zoeken.

om het verhaal te beginnen:

De wagen heeft reeds bij een Volvo dealer gestaan en daar vonden ze het probleem ook niet.
Hebben daar de wagen voorzien van een nieuwe luchtmassameter (oude was defect) en nieuwe lambdasonde. alsook hebben ze de ontsteking afgesteld.
Aangezien het probleem van de wagen niet was opgelost na het bezoek aan de volvo dealer kwam de klant bij mij aankloppen.

Om te constateren wat het probleem was ben ik even gaan rijden met de wagen. Bij het indrukken van de gaspedaal reageerde de motor bijna niet, dit tot een 5tal seconden erna. Dan ging de motor wel vlot in toeren.
De foutcode die ik kreeg in de LH Jetronic module was
2-2-1: Lambdaregeling wil maar kan niet meer brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht
En in de ontstekingsmodule
2-3-4 : Gasklepschakelaarsignaal (TPS-signaal) bij stationaire stand ontbreekt of is onjuist

Heb daarom alle injectoren gedemonteerd en op onze testbank gezet en voorzien van nieuwe dichtingen en filters.
Ook was de test van de gasklepschakelaar negatief en heb ik deze vervangen door een werkend exemplaar.
heb ook het gasklephuis voorzien van een ultrasoonbad,

Alles terug gemonteerd en na het wissen van de fouten enkele kilometers met de wagen gaan rijden. Alles was terug zoals het hoorde.

Ondertussen zijn we 4 weken verder en staat de wagen helaas terug bij ons in de werkplaats.
De foutmelding die ik nu krijg op de LH jetronic is : 2-3-2 Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens

Motor draait stationair zeer slecht en valt na enige tijd zelf stil.
Ik heb nu de stationairregeklep gecontroleerd, deze werkt zoals het hoort. De leidingen bevatten ook geen breuken. Vacuümleidingen ook in orde. (tenzij ik er ergens mis) Ook even met wat remreiniger rond de inlaatcollector gespoten om te kijken of er hier geen lekken aanwezig zijn, maar helaas geen reactie. De gaskleppositie sensor staat ook nog correct ingesteld. En heb toch nog even een andere luchtmassameter op de wagen geplaatst. (Jammer genoeg wel geen Bosch, nieuw is die bij Bosch zelf niet meer te krijgen + die is best prijzig...) De temperatuursensor werkt ook zoals die hoort.

Momenteel ben ik dus even ten einde raad. De wagen is overigens even oud al ikzelf. Ik vermoed niet dat het probleem richting de brandstoftoevoer zit aangezien de motor op hoge toeren wel blijft draaien en ook vermogen levert.

Hopelijk kunnen jullie mij nog enkele tips geven!

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Met vriendelijke groet,
Geoffrey

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2019 02:11 #1456569 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Snelheidsmeter
Hallo Geoffrey

Functioneert de snelheidsmeter zoals het hoort? Als die namelijk niet functioneert zoals het moet, dan geeft ie waarschijnlijk een verkeerd signaal af aan de ECU, waardoor je allerhande foutcodes krijgt. o.a. De 2-3-2 meen ik.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2019 19:38 #1456618 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ondergang
van die 740 ?
Komt daar je forumnaam vandaan ?
Moet een later type 740 zijn daar je hem kan uitlezen.
Tussenneus model of zo.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-09-2019 09:50 #1456632 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic CIS klep kapot?
CIS klep kapot?
Kijk ook even de slangen die hieraan zitten GOED na, soms zit er een breuk/scheur in welke relatief moeilijk te vinden is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2019 21:37 #1456719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De snelheidsmeter zelf werkt
De snelheidsmeter zelf werkt nog perfect. Enkel de kilometeraanduiding werkt niet meer. Maar dat geeft dan weer met een kapot tandwieltje te maken. Toch bedankt voor de tip!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2019 21:40 #1456720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb de CIS klep ook even een
Heb de CIS klep ook even een ultrasoonbadje gegeven (enkel het mechanische gedeelte), maar deze blijkt eigenlijk te werken zoals ze hoort na wat testen te doen. Enige dat mij stoort is dat deze klep wordt aangestuurd via de ECU en de luchtmassameter... Dus zolang ik er geen originele Bosch heb opzitten kan ik eigenlijk bijna niet zeker zijn dat deze de correcte signalen krijgt.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-09-2019 17:21 #1456728 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Loopt die nog wel op 4
Loopt die nog wel op 4 cilinders?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2019 15:08 #1456832 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic ECU eens uitwisselen met een
ECU eens uitwisselen met een andere ? Mss zit er ergens een onderbreking in de PCB van ECU ?
Dacht dat de LMM moet eindigen op ...016 bij een LH2.4 16V.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 16:52 #1456854 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zie tweemaal een
Ik zie tweemaal een foutmelding op het lambdasignaal. Heb je al rijdend vastgesteld dat de lambdasonde zelf goed en snel reageert?
Juist omdat na een paar seconden wel een reactie volgt zou de lambdasonde 'half kapot' kunnen zijn oftewel te traag signaal doorgeven.
Dit kan je vaststellen door twee verloopkabeltjes tussen de lamdbastekker te prikken en op een analoge multimeter of scoop aan te sluiten. Vervolgens gaan rijden en kijken wat je uitleest. Ook zou ik even kijken of de sonde wel op z'n originele plek zit en niet is vervangen door een exemplaar verderop in de uitlaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2019 09:35 #1457095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ondertussen even het
Ik heb ondertussen even het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Hier gezien dat hij niet mooi vlak is. Hier trekt hij dus valse lucht naar binnen(mooi te zien aan de pakking).
Dus we gaan dit probleem nog even aanpakken en hopelijk is het dan terug volledig opgelost!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC