Motor 945 lpt wordt te warm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 20:32 #1109039 door V700 register
Motor 945 lpt wordt te warm is gemaakt door V700 register
Vandaag de Volvo opgehaald na een grote beurt. Koppakking vervangen (harde kv slangen), nieuwe distributie, nieuwe waterpomp, nieuwe ontsteking, nieuwe olie en koelvloeistof en nieuwe riemen. Kostte een beste cent maar hij draait weer prima. Ik heb alleen geconstateerd dat de motor naar mijn mening te warm wordt. Op de meter in het dashboard is niks te zien, die staat normaal in het midden. Ik heb de motorkap opengedaan om kv en oliepeil te checken en toen vond ik dat er meer hitte vanaf kwam dan dat ik gewend ben. Mijn zoon is er nog even mee weg geweest en die belde dat ie de Volvo niet meer gestart kreeg. Dat ken ik van de auto toen ik er de Alpen mee ben opgereden. Dan wordt ie warmer dan normaal en dan doet de startmotor niks meer. Even afkoelen en dan start ie weer.
Ik weet dus bijna zeker dat ie te heet wordt. Waar kan dat aan liggen? Iemand suggesties?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 23:34 #1456008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat......
Kapotte of verkeerde thermostaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 08:06 #1456014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat is de juiste,
thermostaat is de juiste, maar of ie het nog doet weet ik niet. Hij gaat wel open

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 09:33 #1456016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heet
De temperatuurmeter is zo zwaar gedempt rond de middenstand, dat die pas heel laat richting rood zal gaan. Uit het feit dat die nu nog in het midden staat, mag je wel afleiden dat de motor nog niet te heet is. Maar kan dus wel heter zijn dan normaal.
De motortemperatuur wordt geregeld door de thermostaat. Ook als de motor zelf om één of andere reden meer warmte afgeeft, zal de thermostaat de temperatuur nog steeds regelen. Tenzij de koeling te kort schiet door bijvoorbeeld weinig rijwind icm een defecte E-fan. Dat het onder de motorkap heter voelt dan normaal zondar dat de motor is overhit (volgens de meter dan) lijkt hier op te wijzen.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-08-2019 09:53 #1456017 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Meten is weten
Je denkt te voelen dat deze te heet wordt....
Je bent er zo zeker van dat je zelfs de temperatuurmeter niet gelooft.
Ik zou de boel eerst maar eens goed doormeter voordat je een dergelijke aanname op gevoel maakt. Misschien is de temperatuur prima, maar gewoon je startmotor op weg naar de eeuwige jachtvelden....

Wil je zekerheid meet dan gewoon de weerstand van de sensor door, en gebruik de grafiek uit onderstaande link om de temperatuur op te zoeken. De sensor zelf is redelijk nauwkeurig, het is het klokje wat het signaal enorm dempt.

volvo700vereniging.nl/node/52431

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 11:00 #1456021 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic te heet
De regeling van de thermostaat gaat maar tot 87 graden. Boven de 90 graden staat de thermostaat geheel open. De temperatuuropbouw met weinig rijwind gaat gewoon door. De efan van een lpt schakelt te laat in. Zo kan de kvs 120 graden worden en de druk in het systeem 1,5 bar. Met een goed gesloten koelsysteem gaat dit goed. Heb je een klein lekje in je koelsysteem dan kan het snel mis gaan.

Heb je de airco aan, dan slaat de efan ook aan voor koeling van de condensor. De radiateur wordt dan ook gekoeld. Zo kan het ook bij warm weer lang goed gaan. Bij koud weer is dat geen garantie.

Voor een dynamische meting kun je beter de voltwaarde van de tempmeter in de dash pakken. Die geeft een grotere variatie dan de ect.

Op mijn beide lpt's heb ik een extra sensor en schakeling die de efan wat eerder laat draaien. Daarmee worden pieken vermeden. Die treden nl altijd op bij warme motor en geen rijwind.

volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 17:24 #1456025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te heet
Morgen vervang ik de thermostaat voor een nieuwe. Wat betreft meten is weten: zeker waar, ik ben de laatste die dat in twijfel trekt.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 20:22 #1456030 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vervanging nodig?
Om te weten of vervanging nodig is hoef je de thermostaat niet er uit te halen.
Je test de voltwaarde van de meter en je ziet wanneer de thermostaat opent en sluit. Wordt de onderbuis ook warm( 70 graden) bij een hete motor, dan de thermostaat ook helemaal open gegaan.
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2019 13:12 #1456045 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Thermostaat testen
Gewoon in een pannetje water onderdompelen, de thermostaat moet opengaan bij de temperatuur die er op staat. Wel een thermometer gebruiken, anders doet het zo'n zeer...

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is de verstopte radiateur. Of een radiateur die vol vliegen zit. Dat koelt ook als een sauna...

Er zijn ook slimmeriken die een 'pilletje' in een lekkende radiateur stoppen. Dan lekt de radiateur niet meer, maar de troep verstopt ook de andere 'lekken'. Want een goede radiateur is gewoon één groot lek, water dat je er aan de ene kant in gooit komt er aan de andere kant weer uit. ;-)

Zelf heb ik een grotere radiateur gemonteerd, omdat het pedaalijzer ook wel eens met een caravan op stap gaat. En dat kan vreemd uitpakken bij een temperatuur van 38 graden in de schaduw op een bergpas voor echte mannen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2019 18:12 #1456245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Thermostaat vervangen voor een nieuwe. Vervolgens blijkt de radiator lek. Die heb ik ook maar vervangen. Nieuwe kv erin en nu blijft ie goed op temperatuur. Ik denk dat de oude thermostaat bij het vervangen van de koppakking eruit is gehaald en weer teruggezet. Daarbij heeft ie een tik gehad en gaat ie later open. Dat verklaart ook de hogere temperatuur.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC