Afstellen stationair toerental B234F

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2019 00:30 #1109020 door Mathy van Nisselroy
Afstellen stationair toerental B234F is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Het stationair toerental van m'n B234F staat te laag afgesteld. En als de Deltamil airco is ingeschakeld leidt dat er zelfs regelmatig toe, dat de motor aan een kruising of rotonde afslaat. Kan iemand me vertellen hoe (en waar) je het stationair toerental van de B234F afstelt? (dat de CIS-klep een en ander bijregelt, dat weet ik)

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-07-2019 11:25 #1455841 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Je kunt het stationair niet afstellen.
Het moet door de ECU (bij)geregeld worden inderdaad mbv deze klep.
Mogelijk heb je wat verstoringen door kleine luchtlekkages.
Of sluit je gasklep agv speling niet juist af.
Gasklepschakelaar hoor je wel tikken tijdens sluiten? Anders is afstelling daarvan ook een optie, maar komt zelden voor.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2019 20:58 #1455853 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gasklep
Hallo Wytze

De gasklep is een tijdje geleden nog schoongemaakt. Het gezanik met het stationair toerental is eigenlijk al langer aan de gang. Dan weer is het een tijdje weg, nadat ie in de garage is geweest en een tijdje later is het er weer (ook meestal, als ik het me goed herinner, nadat er een monteur met z'n tengels aan heeft gezeten).

groetjes

Mathy

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-07-2019 01:27 #1455859 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Wat ik al vaker gezien heb is
dat monteurs aan de aanslag van de gasklep gaan rommelen om het toerental te beïnvloeden. Ze draaien dan aan de stelschroef. Dat geeft alleen maar problemen. De aanslag moet eigenlijk net niet door het mechanisme worden geraakt. Zie foto's hieronder.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2019 23:30 #1455877 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Afstelling
Andere garage zoeken. Deze figuurtjes leven kennelijk nog in het voor-prehistorische afstelschroefjes tijdperk. Een duister tijdperk waarin de mongoolse horden altijd aan alles draaiden wat maar kon draaien om de zaak 'af te stellen'.

Dat afstelschroefje moet altijd op een afstand van 0,15 tot 0,2 mm staan. Verder met de vettige oxydatiehandjes afblijven. Bij openen van de gasklep moet er een klik te horen zijn van de gasklepschakelaar na een heel kleine verdraaing van de gasklepas.. Het basistoerental moet bij uitgeschakelde stationairregelklep worden afgesteld. (Slang dichtknijpen, anders plastic zakje over de nippel op de grote luchtslang schuiven en daarna de slang naar de regelklep weer monteren.) Basistoerental moet rond de 500 rpm zijn, dan regelt de ecu de zaak netjes naar 800 a 850 toeren af. Zelfs wanneer je de eerste versnelling inschakelt en zonder gasgeven de koppeling laat opkomen moet de wagen dit toerental vasthouden, is ook erg gemakkelijk in de file. Overigens stel ik de gasklepschakelaar vanwege de accuratesse altijd met een losgenomen gasklephuis af.

Dit in grote lijnen. De exacte procedure staat hier ergens op de site. Stuur maar een PBtje wanneer je het stuk niet kunt vinden. Dan stuur ik je wel een PDFje met het hele verhaal.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2019 01:25 #1455898 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Je kan
je afvragen waarom er een stelschroef op zit.
Waarom zit er een stelschroef op ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2019 15:42 #1455900 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Goede vraag
Komt de aanslag niet op de stelschroef dan kan de messinggasklep in de aluminiumwand van het gasklephuis vastlopen. Het asje van de gasklep heeft in de loop der tijd ook wel wat speling in de lagering waardoor de gasklep ook niet altijd op dezelfde plek terugkomt.. Door op de stelschroef te "leunen" kun je wat toerental schommelingen vermijden. Wanneer er erg veel speling is is een beter gasklephuis wellicht een optie

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC