radiateur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2019 16:44 #1108990
door V700 register
radiateur is gemaakt door V700 register
Goedendag allemaal,
Heb even een vraagje ivm lekkage radiateur
Ik had een hele kleine koelvloeistof lekkage uit de radiateur maar had het gevoel dat dit de laatste tijd steeds ietsjes meer aan het worden was .
Dus dacht vanmiddag maar is kijken waar dit vandaan komt, had het idee dat dit rechts boven uit het dopje kwam van de radiateur (net onder retour slangetje naar reservoir).
Ik dacht eigenlijk dit wat aan te draaien maar dat gaat niet, wat ik er nu van begrijp is het een dopje wat je er uit kan trekken?
Maar nu ik er aan gedraaid heb is i nog harder gaan lekken hij druppeld nu !
Weet iemand een oplossing en waar dient dit dopje voor?
Groet Peter
Heb even een vraagje ivm lekkage radiateur
Ik had een hele kleine koelvloeistof lekkage uit de radiateur maar had het gevoel dat dit de laatste tijd steeds ietsjes meer aan het worden was .
Dus dacht vanmiddag maar is kijken waar dit vandaan komt, had het idee dat dit rechts boven uit het dopje kwam van de radiateur (net onder retour slangetje naar reservoir).
Ik dacht eigenlijk dit wat aan te draaien maar dat gaat niet, wat ik er nu van begrijp is het een dopje wat je er uit kan trekken?
Maar nu ik er aan gedraaid heb is i nog harder gaan lekken hij druppeld nu !
Weet iemand een oplossing en waar dient dit dopje voor?
Groet Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2019 20:56 #1455665
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat trouwens om deze
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2019 22:49 #1455669
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mij is wel
Bekend welke plug je bedoelt.
Maar het doel ervan ontgaat mij ook enigzins.
Wat ik kan bedenken of misschien ergens gelezen heb en dat dat nog ergens in de kop zit is dat met die dop eruit het vullen van het koelsysteem minder kans op luchtbellen met zich meebrengt. Door het stijgende kvs niveau wordt de lucht naar boven geduwd en kan daar ontsnappen. Dit omdat de radiateurs in onze auto's geen dop bovenop hebben.
Is je radiateur gevuld dan loopt het daar over. Dop erin en verder afvullen.
Ik doe het nooit zo want het is een lastige dop om te plaatsen, en luchtbellen nooit last van gehad.
Maar het doel ervan ontgaat mij ook enigzins.
Wat ik kan bedenken of misschien ergens gelezen heb en dat dat nog ergens in de kop zit is dat met die dop eruit het vullen van het koelsysteem minder kans op luchtbellen met zich meebrengt. Door het stijgende kvs niveau wordt de lucht naar boven geduwd en kan daar ontsnappen. Dit omdat de radiateurs in onze auto's geen dop bovenop hebben.
Is je radiateur gevuld dan loopt het daar over. Dop erin en verder afvullen.
Ik doe het nooit zo want het is een lastige dop om te plaatsen, en luchtbellen nooit last van gehad.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2019 10:43 #1455678
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben er inmiddels achter dat
Ben er inmiddels achter dat deze plug gewoon in een rubber in de radiateur zit gedrukt dit rubber is bij mij gescheurd kan bij Timen gewoon een nieuwe bestellen.
op het forum kwam ik er achter dat deze plug waarschijnlijk bedoeld is om bij een ander type auto (meen een 240) een temp sensor in te zetten alhoewel ik hier wel een beetje over twijfel er zit namelijk geen schroefdraad in.
Misschien is het bedoeld als extra veiligheid mocht de dop op het expansie vaatje dienst weigeren en de druk toch te ver oplopen dat dan de plug er uit schiet om grotere schades te voorkomen.
Het is trouwens verbazend dat deze plug gewoon altijd maar blijft zitten terwijl er hier nog best wel eens geklaagd wordt over harde koelslangen , immers de plug zit er gewoon los ingedrukt.
mocht het om deze extra veiligheid gaan heb ik ook gezien hier op het forum dan mensen met een tyrap de plug vast zetten maar of dat dan zo verstandig is ?
Het zal denk ik niet om ontuchtig gaan immers het retour slangetje naar het expansie vaatje zit 3 cm verderop en het expansievaatje zit nog altijd op het hoogste punt in het koelsysteem
op het forum kwam ik er achter dat deze plug waarschijnlijk bedoeld is om bij een ander type auto (meen een 240) een temp sensor in te zetten alhoewel ik hier wel een beetje over twijfel er zit namelijk geen schroefdraad in.
Misschien is het bedoeld als extra veiligheid mocht de dop op het expansie vaatje dienst weigeren en de druk toch te ver oplopen dat dan de plug er uit schiet om grotere schades te voorkomen.
Het is trouwens verbazend dat deze plug gewoon altijd maar blijft zitten terwijl er hier nog best wel eens geklaagd wordt over harde koelslangen , immers de plug zit er gewoon los ingedrukt.
mocht het om deze extra veiligheid gaan heb ik ook gezien hier op het forum dan mensen met een tyrap de plug vast zetten maar of dat dan zo verstandig is ?
Het zal denk ik niet om ontuchtig gaan immers het retour slangetje naar het expansie vaatje zit 3 cm verderop en het expansievaatje zit nog altijd op het hoogste punt in het koelsysteem
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-07-2019 22:17 #1455684
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic plug vliegt er dus toch wel eens uit.
Bij mij was het in op de doorgaande weg in Heerhugowaard, tijdens een gewoon tochtje om andere stoelen op te halen bij een forum lid, dus ik kon meteen voorzichtig door naar Nordicar en daar hadden ze nog een sloper waar ik hem uit mocht halen. Hij zit nu vast met een tie-wrap. Ik heb vandaag nog afgeperst op 1,5 bar maar hij gaf geen krimp. Ik zie het voordeel niet van dat ie eruit vliegt en wel dat ie vast blijft zitten, dus geen twijfel over de tie-wrap. Als ie er uit vliegt ben je die plug namelijk kwijt Ligt ie ergens een paar honderd meter terug op de doorgaande weg, of in de berm, en dan sta je ergens op een willekeurige plek, niet altijd naast een sleuteladres voor onze volvoos.
Volgens mij zit ie niet in mijn 240. Een waardeloos ding is het zeker.
Volgens mij zit ie niet in mijn 240. Een waardeloos ding is het zeker.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2019 23:36 #1455686
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Goed idee
van die extra zekering dmv een tie-wrap.
Hier ook maar even doen.
Klussie van niets.
Hier ook maar even doen.
Klussie van niets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2019 09:15 #1455722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels rubbertje van plug
Inmiddels rubbertje van plug vervangen hier zat een scheurtje in.
Nu maar hopen dat de kleine lekkage waar alles mee begon ook verholpen is.
Anders wordt het alsnog een nieuw radiateur.
Ps Had dat stukje van jou inderdaad gelezen Reinier toch blijf ik van mening dat de constructeur deze plug er niet voor niets in heeft gezet en dat deze heeft gekozen om er een plugje in te zetten in plaats van een schroefdop kennelijk is dit toch bedoeld dat deze bij hoge druk er uit kan vliegen zo dat duurdere onderdelen niet beschadigd raken ik denk aan radiateur, kachelradiateur, koppaking.
Als de druk zo hoog oploopt dan is er zo I zo natuurlijk al wat aan de hand en was het zo I zo de bedoeling om niet door te rijden (lees te hoge motor Temp) en ja normaal hoort de dop op je expansie vaatje dan in te grijpen maar stel dat deze dienst weiger dan zit er toch nog een laatste redmiddel.
Nu maar hopen dat de kleine lekkage waar alles mee begon ook verholpen is.
Anders wordt het alsnog een nieuw radiateur.
Ps Had dat stukje van jou inderdaad gelezen Reinier toch blijf ik van mening dat de constructeur deze plug er niet voor niets in heeft gezet en dat deze heeft gekozen om er een plugje in te zetten in plaats van een schroefdop kennelijk is dit toch bedoeld dat deze bij hoge druk er uit kan vliegen zo dat duurdere onderdelen niet beschadigd raken ik denk aan radiateur, kachelradiateur, koppaking.
Als de druk zo hoog oploopt dan is er zo I zo natuurlijk al wat aan de hand en was het zo I zo de bedoeling om niet door te rijden (lees te hoge motor Temp) en ja normaal hoort de dop op je expansie vaatje dan in te grijpen maar stel dat deze dienst weiger dan zit er toch nog een laatste redmiddel.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-07-2019 11:53 #1455724
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dop vliegt er onterecht uit.
Bij mij vloog de dop eruit binnen 10 minuut na het wegrijden, rustig rijden, max 0,5 bar overdruk?
De rest van mijn familie was doorgereden tot de koppakking stuk was, of mijn vrouw totdat de motor niet meer rond wil, ook niet meer op de startmotor. Een laatste redmiddel moet wat mij betreft redden en geen grotere schade toebrengen?
De rest van mijn familie was doorgereden tot de koppakking stuk was, of mijn vrouw totdat de motor niet meer rond wil, ook niet meer op de startmotor. Een laatste redmiddel moet wat mij betreft redden en geen grotere schade toebrengen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2019 20:27 #1455732
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja daar heb je ook wel een
Ja daar heb je ook wel een punt nou ja hoe het ook zit de plug zit er en daar moeten we het mee doen.
Overigens waar het mee begon was een kleine lekkage en dacht dat dit kwam doordat de radiateur lekte op de kunstof zijkant en het koelblok dus nieuwe radiateur achteraf blijkt dit toch een scheurtje te zijn in het rubbertje van de plug.
Dus mischien een punt om op te letten voor dat je de radiateur gaat vervangen
Overigens waar het mee begon was een kleine lekkage en dacht dat dit kwam doordat de radiateur lekte op de kunstof zijkant en het koelblok dus nieuwe radiateur achteraf blijkt dit toch een scheurtje te zijn in het rubbertje van de plug.
Dus mischien een punt om op te letten voor dat je de radiateur gaat vervangen
Moderators: Jerry Stam