Toerental valt terug tijdens lange ritten
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2019 11:32 #1108969
door Jerry Stam (GAST)
Toerental valt terug tijdens lange ritten is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Omdat een zoektocht op het forum geen gelijksoortig probleem opleverde mijn vraag:
In een Volvo760 Turbo automaat met een ander blok (B230FK) gebeurt het tijdens lange ritten (na circa 45 minuten rijden) dat het toerental begint te 'zwabberen'. Als ik doorrijdt wordt dit erger. Het toerental valt dan zo'n 1500 - 2500 toeren terug. Als ik terugschakel, zodat de motor meer toeren maakt, wordt het probleem minder. Soms begint de auto ook te bokken of rijdt even wat onregelmatiger als dit probleem zich voordoet, maar meestal blijft het beperkt tot een sterk zwabberende toerenteller. Vooral tussen de 80 en 110 kilometer per uur lijkt het probleem het ergst, als de motor minder toeren maakt.
De laatste paar kilometers op een 60 kilometer weg deed dit probleem zich weer niet voor.
Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?
Alvast bedankt!
In een Volvo760 Turbo automaat met een ander blok (B230FK) gebeurt het tijdens lange ritten (na circa 45 minuten rijden) dat het toerental begint te 'zwabberen'. Als ik doorrijdt wordt dit erger. Het toerental valt dan zo'n 1500 - 2500 toeren terug. Als ik terugschakel, zodat de motor meer toeren maakt, wordt het probleem minder. Soms begint de auto ook te bokken of rijdt even wat onregelmatiger als dit probleem zich voordoet, maar meestal blijft het beperkt tot een sterk zwabberende toerenteller. Vooral tussen de 80 en 110 kilometer per uur lijkt het probleem het ergst, als de motor minder toeren maakt.
De laatste paar kilometers op een 60 kilometer weg deed dit probleem zich weer niet voor.
Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2019 11:44 #1455567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rij je op LPG? Het lijkt
Rij je op LPG? Het lijkt namelijk op het stotter probleem dat ik heb met het rijden op LPG.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2019 21:28 #1455573
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rijd op LPG, maar heb het
Ik rijd op LPG, maar heb het zowel met LPG als benzine getest. In beide gevallen blijft het probleem hetzelfde. Het leek zelfs erger te worden als ik op benzine rijd. Heb er vandaag ruim 300 kilometer mee gereden. Als de motor flink is afgekoeld gaat het goed, pas na een tijd begint het probleem weer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2019 21:48 #1455574
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al getest op luchtlekkages in
Al getest op luchtlekkages in het inlaattraject? Het zou natuurlijk kunnen zijn dat bij een warme motor ergens een kier(tje) ontstaat in het inlaattraject waardoor hij valse lucht gaat aanzuigen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2019 09:59 #1455577
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja
Welke storingscodes zijn er? Controle klepspeling bij koude motor. Compressie gemeten? Is het motorgeluid anders wanneer de motor heet is? Hoe zien de bougies er uit. Wat is er het laatst aan de wagen gedaan voor de storing optrad? Is er sprake van olieverbruik en zo ja, hoeveel? Is het brandstofverbuik toegenomen? Wanneer je bij warme motor het deksel van het expansievat van de koeling afhaalt, hoe ruikt het dan en borrelt het bij het laten draaien van de motor?
Plus nog 1000 vragen, maar je moet ergens beginnen...
Plus nog 1000 vragen, maar je moet ergens beginnen...

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2019 21:55 #1455609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels kan ik het probleem
Inmiddels kan ik het probleem goed reproduceren. Wat ook door Pietermelis is gesteld is dat de warmte duidelijk een rol speelt. Vandaag weer 300 kilometer gereden. Op de heenweg stevig gereden, na 40 minuten begon het probleem weer. Daarna rustig aan gedaan (rond 100 km/u) en het probleem verdween. De terugweg rustig begonnen. 100 Km geen problemen. Daarna naar 130 km/u gegaan en na 10 minuten begon het toerental weer te klapperen. Afgeremd en het probleem verdween weer. Garage heeft bobine vervangen. Die hangt boven de motor. Iemand anders die ik vanavond hierover sprak riep ook direct de bobine. Hij heeft soortgelijke problemen gehad en daar lag de oorzaak ook in de bobine. Die hangt pal boven het motorblok, dus krijgt ook de warmte goed mee.
Ik laat nog weten of dit het probleem heeft opgelost. Misschien dat iemand anders er dan ook ooit mee geholpen is.
Ik laat nog weten of dit het probleem heeft opgelost. Misschien dat iemand anders er dan ook ooit mee geholpen is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2019 18:40 #1455699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental of toerenteller?
Het is mij niet helemaal duidelijk of je het motortoerental bedoelt, of dat alleen de naald van de toerenteller zwabbert.
Als het motortoerental constant blijft, dan hoef je het niet in kleppen of brandstoftoevoer oid te zoeken.
De toerenteller krijgt zijn toerensignaal direct vanaf de bobine. Als er iets mis is met het bobinesignaal zou je dat ook aan de motorloop moeten kunnen merken. Anders zie je alleen de naald van de toerenteller zwabberen.
Als het niet de bobine is, zou ik de vonkversterker verdenken, zeker als het warmte-gerelateerd is. Zit er voldoende koelpasta achter het versterker element?
Als het motortoerental constant blijft, dan hoef je het niet in kleppen of brandstoftoevoer oid te zoeken.
De toerenteller krijgt zijn toerensignaal direct vanaf de bobine. Als er iets mis is met het bobinesignaal zou je dat ook aan de motorloop moeten kunnen merken. Anders zie je alleen de naald van de toerenteller zwabberen.
Als het niet de bobine is, zou ik de vonkversterker verdenken, zeker als het warmte-gerelateerd is. Zit er voldoende koelpasta achter het versterker element?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2019 00:34 #1455897
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij beiden
" Soms begint de auto ook te bokken of rijdt even wat onregelmatiger als dit probleem zich voordoet, maar meestal blijft het beperkt tot een sterk zwabberende toerenteller. Vooral tussen de 80 en 110 kilometer per uur lijkt het probleem het ergst, als de motor minder toeren maakt"
Ik maak uit de tekst twee fenomenen op
1. Bokken dus toerentalwisselingen en
2. Probleem beperkt tot zwabberende tpm teller
Ik maak uit de tekst twee fenomenen op
1. Bokken dus toerentalwisselingen en
2. Probleem beperkt tot zwabberende tpm teller
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2019 02:22 #1455955
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Trillingen?
Wanneer de boel weer een eigen leven gaat lijden, let dan even op of dit niet ontstaat bij een bepaalde trilling. Dat zou kunnen duiden op een slecht contact (long shot...). Of rversteegs vonkversterker, die zou ook los kunnen zitten.
Moderators: Jerry Stam