Interessante info wellicht ? of reeds bekend ?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2019 00:22 #1108965
door Peter Beezemer
Interessante info wellicht ? of reeds bekend ? is gemaakt door Peter Beezemer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2019 16:39 #1455553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk :-)
Er staat dat Penta een 2.3 16V had met het gewone 230 onderblok. Dan moet Penta daar ook een distributie gebeuren bij hebben 
Rob

Rob
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2019 19:49 #1455559
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
dat lijkt me ook want die kleppen gaan niet vanzelf open en dicht.
Maar zowel AQ151 als AQ171 niet makkelijk te vinden.
Maar het PRV verhaal is ook interessant. Daar was hier laatst nogal wat te lezen over.
Of ie nu wel of niet ooit als V8 bedoeld was bijvoorbeeld.
Maar zowel AQ151 als AQ171 niet makkelijk te vinden.
Maar het PRV verhaal is ook interessant. Daar was hier laatst nogal wat te lezen over.
Of ie nu wel of niet ooit als V8 bedoeld was bijvoorbeeld.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2019 19:01 #1455595
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Betrouwbaarheid
Aardig artikel met weliswaar wat tegenstrijdigheden. Zo wordt in de zesde alinea over de B204FT gemeld dat "Crankshaft, conrods and pistons are all forged".
Even verderop onder 'Special Versions': "It has a forged crankshaft, cast pistons, and 13 mm (0.5 in) connecting rods." Dat is - wat de zuigers betreft - in tegenspraak met de eerste bewering en nogal slorig, dunkt me...
Ook wordt beweerd dat de 16V kop door Porsche is ontworpen. Laat ik nu, sinds ik mijn 960 met B204FT-motor in 2001 kocht, in de veronderstelling verkeren dat de kop is ontwikkeld bij Cosworth...
Wikipedia: "Introduced in 1989 for the 740 GLE (and later used in the 940/960), The 16-Valve Redblock motors were offered in both a 2.0–litre Turbo (B204FT/GT) and a 2.3–litre 155 PS (114 kW) naturally aspirated version (B234F). The head was designed for Volvo by Cosworth."
Geeft te denken over de betrouwbaarheid van de inhoud op motor-car.net. Veel van de tekst blijkt bovendien gekopieerd van Wikipedia. In elk geval waar het de Volvo redblocks betreft. Ach, het blijft mensenwerk...
Adriaan
Even verderop onder 'Special Versions': "It has a forged crankshaft, cast pistons, and 13 mm (0.5 in) connecting rods." Dat is - wat de zuigers betreft - in tegenspraak met de eerste bewering en nogal slorig, dunkt me...
Ook wordt beweerd dat de 16V kop door Porsche is ontworpen. Laat ik nu, sinds ik mijn 960 met B204FT-motor in 2001 kocht, in de veronderstelling verkeren dat de kop is ontwikkeld bij Cosworth...
Wikipedia: "Introduced in 1989 for the 740 GLE (and later used in the 940/960), The 16-Valve Redblock motors were offered in both a 2.0–litre Turbo (B204FT/GT) and a 2.3–litre 155 PS (114 kW) naturally aspirated version (B234F). The head was designed for Volvo by Cosworth."
Geeft te denken over de betrouwbaarheid van de inhoud op motor-car.net. Veel van de tekst blijkt bovendien gekopieerd van Wikipedia. In elk geval waar het de Volvo redblocks betreft. Ach, het blijft mensenwerk...
Adriaan
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2019 15:33 #1455696
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volvo zelf schreef in het
Volvo zelf schreef in het pers-introductieboek van de 960 dat de 24V kop (waarvoor de 16V van de redblock gewoon een prototype is) in samenwerking met het Porsche research centrum in Weissach is ontworpen. Dat maakt de bewering van motor-car.net waarschijnlijker dan de tekst van wikipedia.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2019 17:35 #1455765
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dat klopt helemaal, Willem.
Dat klopt helemaal, Willem. Zelf hield ik aanvankelijk nog even vast aan Cosworth. Maar iemand die - naar mijn overtuiging - uitsluitsel kon geven is Anthony Hyde, de Australische Volvo-autoriteit. Hij schreef mij het volgende:
“Hi Adriaan, good question but I would say Porsche as they helped previously with the B230 inlet manifold. Cosworth heads would be far more sophisticated and better designed than the Volvo 16V head (so they didn’t break timing belt bolts). And they would be worth a fortune.
So there you go.
Anthony
Australia.
Waar ik van opkeek, was dat Porsche blijkbaar ook een aandeel had in het ontwerp van de B230. Zo zie je maar weer: nooit te oud om etc.
Adriaan
“Hi Adriaan, good question but I would say Porsche as they helped previously with the B230 inlet manifold. Cosworth heads would be far more sophisticated and better designed than the Volvo 16V head (so they didn’t break timing belt bolts). And they would be worth a fortune.
So there you go.
Anthony
Australia.
Waar ik van opkeek, was dat Porsche blijkbaar ook een aandeel had in het ontwerp van de B230. Zo zie je maar weer: nooit te oud om etc.
Adriaan
Moderators: Jerry Stam