740 B200ET valt uit na starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2019 23:31 #1108940
door V700 register
740 B200ET valt uit na starten is gemaakt door V700 register
Helaas stil komen te staan met mijn 740 uit 1986, Motronic B200ET, met luchtweger, dubbele BDP sensor, vrij specifiek dus.
Afgelopen dagen wilde de 740 nog wel eens wat onregelmatig lopen op de snelweg (af en toe een hiccup). Ik heb dit geschaard onder de "van dik hout zaagt men planken", het gaat met Motronic soms wat minder geciviliseerd dan met bijvoorbeeld LH.
Nu, vanavond, is de auto helaas stilgevallen. Ik reed weg en de auto sloeg uit (na een meter of 200). Ik kon gelukkig een parkeerplaats halen om te kijken wat er aan de hand was. Het volgende probleem doet zich voor: de auto start, loopt dan even voor +/- 1 a 2 seconden en valt dan uit. Als ik start en gasgeef, gaan de toeren naar 4000/5000 (naar gelang de gaspedaalstand) en slaat hij ook uit. Gas of geen gas, het probleem blijft identiek, hij valt uit na een paar seconden. Ik heb al even losgehaald:
- luchtweger (geen verschil)
- TPS sensorplug (geen verschil)
- Stationairplug (geen verschil)
- druksensor (in de turbo buis) (geen verschil)
- 1 van de 2 BDP sensoren (om en om losgehaald, bij allebei niet starten)
De brandstofpomp hoor je zoemen. Laatste beurt incl. bougies/verdeelkap/kleppen stellen is van een 5/6000km geleden. Hij reed goed. Het lijkt iets electronisch wat er voor zorgt dat ie uitgaat (net alsof de sleutel omgedraaid wordt). Hij loopt naar mijn mening altijd wel wat rijk, maar OK, hij deed het wel gewoon.
Wie heeft er een ideetje?
Afgelopen dagen wilde de 740 nog wel eens wat onregelmatig lopen op de snelweg (af en toe een hiccup). Ik heb dit geschaard onder de "van dik hout zaagt men planken", het gaat met Motronic soms wat minder geciviliseerd dan met bijvoorbeeld LH.
Nu, vanavond, is de auto helaas stilgevallen. Ik reed weg en de auto sloeg uit (na een meter of 200). Ik kon gelukkig een parkeerplaats halen om te kijken wat er aan de hand was. Het volgende probleem doet zich voor: de auto start, loopt dan even voor +/- 1 a 2 seconden en valt dan uit. Als ik start en gasgeef, gaan de toeren naar 4000/5000 (naar gelang de gaspedaalstand) en slaat hij ook uit. Gas of geen gas, het probleem blijft identiek, hij valt uit na een paar seconden. Ik heb al even losgehaald:
- luchtweger (geen verschil)
- TPS sensorplug (geen verschil)
- Stationairplug (geen verschil)
- druksensor (in de turbo buis) (geen verschil)
- 1 van de 2 BDP sensoren (om en om losgehaald, bij allebei niet starten)
De brandstofpomp hoor je zoemen. Laatste beurt incl. bougies/verdeelkap/kleppen stellen is van een 5/6000km geleden. Hij reed goed. Het lijkt iets electronisch wat er voor zorgt dat ie uitgaat (net alsof de sleutel omgedraaid wordt). Hij loopt naar mijn mening altijd wel wat rijk, maar OK, hij deed het wel gewoon.
Wie heeft er een ideetje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 13:09 #1455335
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectoren / verzuipen?
Je schrijft dat je denkt dat hij te rijk staat.
Misschien eens kijken naar het volgende:
Kan het zijn dat een of meer injectoren open blijven staan?
Test:
Haal de injectoren-connectortjes eens allemaal los en start dan de motor.
Waarschijnlijk draait hij dan even op het nog in de inlaat aanwezige brandstofmengsel en slaat na een paar seconden af omdat er geen benzine meer komt.
Dan weet je dus zeker dat er geen brandstof meer in het inlaatspruitstuk zit.
Sluit de stekkers weer aan (desnoods even stuk voor stuk) en kijk wat er gebeurt. Als de motor bijvoorbeeld op 3 pitten wel blijft lopen, dan is de verdenking gericht op een niet (meer) goed werkende vierde injector.
Varieer de test per injector.
Groet, Lieme Huib
Misschien eens kijken naar het volgende:
Kan het zijn dat een of meer injectoren open blijven staan?
Test:
Haal de injectoren-connectortjes eens allemaal los en start dan de motor.
Waarschijnlijk draait hij dan even op het nog in de inlaat aanwezige brandstofmengsel en slaat na een paar seconden af omdat er geen benzine meer komt.
Dan weet je dus zeker dat er geen brandstof meer in het inlaatspruitstuk zit.
Sluit de stekkers weer aan (desnoods even stuk voor stuk) en kijk wat er gebeurt. Als de motor bijvoorbeeld op 3 pitten wel blijft lopen, dan is de verdenking gericht op een niet (meer) goed werkende vierde injector.
Varieer de test per injector.
Groet, Lieme Huib
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 21:30 #1455346
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic k-jetronic?
Je schrijft luchtweger....dus wellicht heb je een k-jetronic. Ik heb hetzelfde gehad en uiteindelijk bleek bij mij de balg tussen luchtweger en inlaatspruitstuk los te zijn.
En, een k-jetronic is een CI systeem; Continue Inspuiting. Dus injectoren staan altijd open, mits de benzinedruk voldoende is.
Anders: alle valse luchtstappen doorlopen?
En, een k-jetronic is een CI systeem; Continue Inspuiting. Dus injectoren staan altijd open, mits de benzinedruk voldoende is.
Anders: alle valse luchtstappen doorlopen?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 16:23 #1455362
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Motronic is geen K-jet, er
Motronic is geen K-jet, er zit een luchtmassameter in die net even anders werkt dan in de LH-exemplaren: in plaats van een meetdraad is er een klep die op stuwdruk opent. Fysiek totaal anders dan bij een k-jet maar functioneel vergelijkbaar.
Die LMM kan versleten zijn, maar dat leidt normaal gesproken tot veel te arm lopen: je kunt dan prima een roodgloeiend uitlaatspruitstuk kweken.
PB me eens waar je zit: ik heb een setje om de ecu uit te lezen.
Die LMM kan versleten zijn, maar dat leidt normaal gesproken tot veel te arm lopen: je kunt dan prima een roodgloeiend uitlaatspruitstuk kweken.
PB me eens waar je zit: ik heb een setje om de ecu uit te lezen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 20:51 #1455366
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Willem, thnx
Dat antwoord had ik al eens gelezen van jou bij een ander topic op dit forum.
Ik werd ff op het verkeerde been gezet door het woord luchtweger....
Ik werd ff op het verkeerde been gezet door het woord luchtweger....
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 10:58 #1455375
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat natuurlijk gewoon een
Wat natuurlijk gewoon een ander woord voor luchtmassameter is... Geen idee waarom ze het bij een K-jet meestal luchtweger noemen: misschien vanwege de vage gelijkenis met een weegschaal?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2019 22:56 #1455394
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic dat denk ik ook
het werkt namelijk als een weegschaal als je er goed naar kijkt. Meer lucht links van de luchtweger hoe hoger links de weegschaalarm zelf, des te lager rechts de weegschaalarm met als gevolg meer brandstof...
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2019 22:59 #1455395
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic trouwens luchtmassameter
doet me meer denken aan 14 deeltjes lucht op 1 deeltje brandstof...dat staat me bij/ergens gelezen (voor een optimale verbranding)
Moderators: Jerry Stam