B230F(B) vervangen door FK/FT

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2019 16:33 #1108839 door Joost Ruizendaal
B230F(B) vervangen door FK/FT is gemaakt door Joost Ruizendaal
Hallo mede-verenigingsleden,

Kan iemand mij meer vertellen over het vervangen van een B230F of FB door een turbovariant? Ik heb een erg mooie, vroege 940 op het oog maar daar hangt helaas een FB in. Omdat ik veel met een aanhanger rijd, heb ik echt een turbo nodig. Ik weet dat de non-turbo en turbo motoren inwendig behoorlijk verschillen en dat ik niet zomaar een turbo op de FB kan schroeven. Er zal dus een andere motor in moeten.
Nu ben ik behoorlijk handig, heb de ruimte, een motortakel etc. dus dat is allemaal niet zo'n punt. Ik neem aan dat het blok er fysiek gewoon in kan, maar hoe zit het met de kabelboom? Een 940 heeft geen aparte motorkabelboom, dus als de kabelbomen verschillen en gewisseld moeten worden, is dat een flinke bult extra werk.
Met andere woorden, is het "plug & play" of komt er nog heel wat meer bij kijken?

Mooie, goede 940's worden schaars dus ik zal de voor mij ideale combinatie zelf moeten samenstellen. Direct een nette HPT zoeken kan natuurlijk, maar dan ben ik vele duizenden euro's verder en dat vind ik toch wat zonde...

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen. Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2019 21:45 #1454504 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarom denk je een turbo
Waarom denk je een turbo nodig te hebben? Juist bij aanhangergebruik wil je koppel onderin de toeren, iets wat een turbo nooit fatsoenlijk levert. Ga eerst eens met de FB en je aanhanger proefrijden...

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2019 22:02 #1454505 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dat heb ik zeker gedaan, ik
Dat heb ik zeker gedaan, ik heb jaren met een '91 FB automaat gereden. Reed geweldig, maar niet mans genoeg voor mijn aanhanger. Een turbo geeft juist een extra duw in de rug.
Dus: een FT (of aangepaste FK).

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2019 00:45 #1454510 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Combinatie
Kan de combinatie automaat-aanhanger of automaat- handbak nog van wezenlijk invloed zijn op hoe een en ander ervaren wordt ?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2019 08:11 #1454515 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Sloper
Zag van de week bij Rutte in Velserbroek een 94er met een FT en m46 met 200k staan. Turboklok en bekleding. Zal een Royal uitvoering geweest zijn.
Voorkant maar een beetje in puin, motorcompartiment intact.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2019 09:37 #1454518 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Om je vraag te beantwoorden:
Om je vraag te beantwoorden: het is niet plug and play: je zult de kabelboom moeten wisselen of aanpassen. Verder heb je naast de motor ook een andere uitlaat nodig: die van de FB is kleiner dan van een turbo.
Zelf heb ik geen problemen ondervonden bij het rijden met zware aanhangers (de 940 mag nooit meer dan 1800 kg trekken) achter een FB automaat, maar dat is bij mij wel sporadisch gebruik. En ik blijf erbij dat een turbo pas gaat trekken vanaf 1800 toeren en daaronder juist minder doet dan atmosferisch.
Voor dagelijks gebruik met zware aanhangers zou ik helemaal geen 940 adviseren maar een echt trekpaard zoals bijvoorbeeld een Transit, Transporter of Patrol. Of een BMW 5-serie, daar mag in sommige versies 2100 kg achter.
Verder: ik zie heel veel vragen naar allerlei ombouwingen van originele auto's. En niemand die er rekening mee houdt, dat de FEHAC inzet op een harmonisatie van regels voor oldtimers, die erop neerkomen dat die oldtimer in ORIGINELE staat moet zijn om in aanmerking te komen voor allerlei vrijstellingen. Bijvoorbeeld van toekomstige milieuzones...

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2019 15:28 #1454524 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Hartelijk dank, dat van de
Hartelijk dank, dat van de kabelboom wist ik nog niet. Ik meen me te herinneren dat de 940 geen aparte motorkabelboom heeft, klopt dat? In dat geval zou ik dus de kabelboom van de gehele auto moeten wisselen, dat is natuurlijk wel even een klus (elektronica is niet mijn sterkste kant...).

Het gewicht van de aanhanger is het punt niet (over het algemeen tussen 1.000 en 1.300 kg), de luchtweerstand wel.

Tot slot; dank voor de tip v.w.b. de (mogelijke) oldtimerregelingen. Die regelingen zijn voor mij echter niet zo relevant, ik gebruik de auto regelmatig dus wegenbelasting betalen vind ik niet zo'n punt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2019 22:28 #1454535 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het ging me wat dat laatste
Het ging me wat dat laatste betreft eerder om de milieuzones waarvoor eventueel vrijstelling nodig gaat zijn, dan om een beetje extra kosten.
De reden dat de draadboom anders is, lijkt vooral de overstap van LH2.2 naar LH2.4 te zijn en is misschien te vermijden door een turbomotor uit vergeljkbare bouwjaren te zoeken. Maar helemaal zeker of de draadboom binnen hetzelfde bouwjaar voor een FT en een FB wel gelijk is ben ik ook niet, dat kunnen anderen misschien wel beantwoorden. Je zult in elk geval altijd het verschil hebben tussen injectoren met en zonder voorschakelweerstand, en natuurlijk andere ecu's.
Voor de 940 met redblock weet ik het niet zeker, maar zowel de 760 met B28 als de 960/S90 met B6xx4 motor hebben een losse motorkabelboom die met 1 hoofdstekker met de autodraadboom is gekoppeld. Omdat bij de 940 de computers in het interieur zitten kan dat daar best anders zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC