Ecu schakelt massa injector niet

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2019 10:38 #1108800 door V700 register
Ecu schakelt massa injector niet is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een motorombouw voor een volvo 740 naar b230 lh2.4
Nu wil de motor niet aanslaan maar ik heb wel bougievonk.
Heb ook brandstofdruk alleen hoor ik de injectoren niet tikken.
Nu heb ik op 1pin van alle injector stekkers wel spanning 12v.
Het lijkt er dus op dat het ecu de massa niet schakeld.
Wanneer ik een injector erop laat zitten heb ik ook 12v op de andere stekkerpin.
Wanneer ik de injector er weer afhaal loopt deze spanning langzaam terug naar 0v.
Ik heb volgende week denk ik wel de mogelijkheid om een ander ecu te proberen.
Maar wil eigenlijk de rest eerst uitsluiten.
Wie kan mij helpen?

Gr. Theo


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2019 13:33 #1454316 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Injectorprobleem
De bougies hebben niets met de injectorente maken. Zelfs nu niet ;-)

De werking van de injectoren is te controleren met het diagnosekastje. Contact aan, stekker in positie 6, drie maal de knop gedurende 3 seconden indrukken met een tussenpoos van 2 seconden. Dan gaat na ongeveer 20 seconden het Ledje flikkeren en worden beurtelings de injectoren en de CIS klep gedurende een halve minuut aangestuurd, je moet deze componenten dan horen klikken. Voelen met de hand of luisteren met een stethoscoop is beter. Of door in plaats van de stethoscoop een schroevendraaier op de injector te zetten en het handvat in je oor te steken. Nou ja, zoiets ;-)

Ook kunt je een spanningszoeker op de minkant van de injector zetten. Licht deze op dan maakt de min-kant geen massacontact. Gebruik daarvoor geen gewone spanningszoeker maar een met een hoge inwendige weerstand, zoals een Midlock TE-62 (automaterialenhandel) of zet er een universeelmeter op (Die dan ook niet uit mag slaan of een spanning aangeven).

De volgende handeling zal dan het doormeten van je leidingen zijn. Een vuil/slecht massacontact is een van de meest voorkomende oorzaken. Bij de LH Jetronic 2.4 kan daarom het relais van de radio-ontstoring een boosdoener zijn. Dit zit namelijk in de massaleiding van de injectoren en wordt aangestuurd vanuit de ECU.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2019 17:24 #1454318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa van de ECU
Is de massa van de ECU zelf ook in orde?

Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 03:04 #1454336 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Heeft de ecu een roze etiket
Heeft de ecu een roze etiket erop?
Indien ja dan kijk maar meteen voor een andere (niet roze)
Weet even het nummer niet uit mn hoofd (dacht 561 of zoiets) maar de kleur wel.
Is een heel veel voorkomend euvel.
Injectoren worden dan niet aan massa gelegd.
Kan gerepareerd worden maar een andere ecu van een jonger type Is geen probleem.
Deze lh2.4.2 Is nog een oudere generatie van de lh2.4.
Een jongere uit een 940 van na 1992 Is ook geen probleem (ecu niet uit de 5xx serie maar uit de 9xx serie met lh2.4.4)
Als je een 951 vind kan je hem ook ooit nog eens chippen.
Alle ecu na de roze zijn beter en hebben die probleem doorgaans niet met injectoren. Ik heb er al meerdere gehad met dit probleem ter reparatie.
Let wel op dat je geen turbo ecu koopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 03:27 #1454338 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Net toch even het nummer
Net toch even het nummer opgezocht van de ecu die dit probleem vaak hebben.
Het Is idd 561, meestal hebben die een roze etiket ipv wit.
Sommige zijn wit met 561, die hebben hetzelfde euvel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 14:37 #1454343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massaprobleem
Het is een 984 ecu dus geen met roze etiket.
Heeft de behuizing vh ecu ook massa nodig?
Met diagnose test doen werken zowel de injectoren als de cisklep niet.
En hebben de injectoren zelf (bezuizing)ook massa nodig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 15:44 #1454344 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Met een 984 ecu heb je alles
Met een 984 ecu heb je alles nodig mbt immobiliser.
Hij moet vrijgave krijgen dmv chipherkennning in sleutel.
Als je die niet hebt dan kan je een eeprom van een ouder type tot 967 erin plaatsen, tuning Chips of een andere ecu.
984 Is een ecu voor turbo motoren.
Het Is me niet helemaal duidelijk wat je aant maken bent.
Had de een 740 Turbo op lh2.2?
Misschien wel handig om alles te vermelden.
Lh2.4 zijn de benzine versies nl allen vanaf 1989, turbo of niet
Massa van ecu komt via de kabels, niet via behuizing

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 16:09 #1454346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben bezig om van 740 2.0
Ben bezig om van 740 2.0 turbo motoronic om te bouwen naar b230fk lh2.4
Heb motor, cisklep,lmm,m90bak enz overgezet van een donor 940
Maar als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat het ecu de juiste contactsleutel ziet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 17:05 #1454347 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Met een 984, 981 (van de 2
Met een 984, 981 (van de 2 liter) en 977 ja.
Als je hierin een ouder type eeprom in zet dan heb je hier geen probleem mee.
Ik weet niet hoe je de ecu aansluit.
Neem aan zoals de auto waaruit de ecu kwam?
Gehele donor auto van 1997/98?
De 984 eeprom stuurt de fan anders aan ivm andere climate control aansturing.
Hier op zoekfunctie vind je die wel.
Enige fout die in de beschrijving staat Is dat het probleem zit voordoet wegen een 984 ecu.
Dit Is onjuist, ligt nl aan de 984 chip.
Wanneer je de 984 chip in een 977 ecu zet in een 977 auto dan heb je hetzelfde probleem (vorige week zelf nog getest met een medelid).
Aangezien jou kabelboom de laatste versie Is dan zal je met een oudere versie de omgekeerde procedure moeten uitvoeren (niet heel veel werk)
Misschien allemaal niet eens nodig zonder climate maar dat weet ik even niet zeker.
Beter in 1 keer goed zonder fan problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2019 17:20 #1454349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 2.0 had een viscofan en de
De 2.0 had een viscofan en de b230 heeft een elektriche fan.
Ik weet niet of dit gemakkelijk aan te sturen is
De ventilator heeft nl. 2 standen en word aangestuurd door een relais.
De 740 heeft trouwens geen airco
De vorige ecu is een motoronic 023 zit daar de juiste eeprom in dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD