- Berichten: 2
Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2019 03:56 #1108698
door Jurriaan Nijkerk
Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
"Onbegrijpelijk,snap jij dat, de motor houdt in, schokt, trekt stotterend op, lijkt vermogen te missen of slaat over. De klachten gaan soms vergezeld van een brandend lambda lampje.". Een typisch bericht voor het forum.
"Terwijl de wagen het altijd goed heeft gedaan", zeg je dan met ogen vol tranen van onbegrip. Helaas is hebben maar weinigen door dat er bij alle storingen één gemeenschappelijk symptoom is: alles dat defect gaat heeft het tot op dat moment altijd goed gedaan.
En in een geval als dit weet een diagnosetechnicus echter bijna zeker hoe laat het is. Het kan dan gaan om sterk vervuilde inlaatkleppen en injectoren. De oorzaak is bij veel moderne motoren gelegen in de directe injectie maar dat is voor onze rooie blokken blokken eigenlijk helemaal niet relevant, die hebben geen directe inspuiting.
Het belangrijkste verschil tussen directe inspuiting en indirecte inspuiting is dat de brandstof niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Indirect ingespoten benzine heeft normaal gesproken een koelende, spoelende en reinigende werking, maar die valt bij directe inspuiting weg, de kleppen worden ook heter. Het gevolg is dat vervuiling in de moderne motor een stuk sneller optreedt en die vervuiling veroorzaakt de motorproblemen.
Een technicus die ik ken is dan resoluut, hij demonteert de hele handel, straalt de inlaatpoorten en de kleppen met granulaat, Tegenwoordig zijn er ook schoonmaakmiddelen, zoals Pro-Clean. Voordeel is dat het inlaatspruitstuk daarvoor niet hoeft te worden gedemonteerd, nadeel is dat je er speciale apparatuur voor nodig hebt en die heeft niet iedere garage. Maar gelukkig heeft een redgeblockte baksteen geen directe inspuiting, ik schrijf dit alleen voor de volledigheid.
De moderne benzine schijnt echter ook voor vervuiling van injectoren te zorgen. Hierdoor heb je ook een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat van de weeromstuit wel bijregelen, maar dit gaat maar korte tijd goed. Wanneer het het motormanagement niet meer kan compenseren begint de ellende zoals in de titel omschreven. Dit heb ik ooit al eens bij de hand gehad. En laatst nog bij de Witte Dame.
Gelukkig verstookt de Witte Dame net als haar voorgangers LPG, dat ik al ruim 40 jaar LPG in de tank gooi en zij lijdt dus niet aan een benzineverslaving. LPG vervuilt niet. Destijds in de garage van vrienden in Deventer (Volvo, Alfa en Citroën specialisten met een Daihatsu dealerschap), waar ik ook regelmatig wat sierlijke sleutelbewegingen mocht ontplooien, heb ik dit een enkele maal bij benzine-Volvo’s meegekregen. Vandaar dat ik, goed voorbeeld doet goed volgen, er nu zelfs bij LPG een goede gewoonte van maak de stationairklep, de aanpalende leidingen, de luchtslang en de carterventilatie regelmatig schoon te maken., En bij wat ernstiger vervuiling zelfs het gasklephuis demonteer. Voor het gemak doe ik dit dan gelijk met het vervangen van de distributieriem, 75.000 kilometer is een goede interval. Je staat er versteld van hoe vervuild de inlaat soms kan zijn door een vettige drab die kennelijk binnenkomt via de carterontluchting, zelfs bij LPG. Dus de carterontluchting gaat ook los.
Op alles laat ik daarna het wondermiddel remmenreiniger los. Zo wordt de boel brandschoon en wordt geheel ontvet.Zijn dan ook de injectoren vervuild dan zijn er goede middelen die je in een volle tank benzine kiepert. Tank leegrijden en de injectoren werken weer correct. Gelukkig komt deze klacht bij LPG rijden amper voor. Het is niet zo dát de storing optreedt, het verhaal is geschreven voor wannéér het optreedt. Maar de regelmatige schoonmaakbeurt kan niet bepaald echt kwaad.
Bij dit soort oplossingen zijn er ook 'bijvangsten', in dit geval bij het fenomeen remmenreiniger. Tegenwoordig maak ik er ook de autoruiten en spiegels mee schoon, Fantastisch, geen vettige ruiten meer bij een minimaal verbruik. En een tweede biivangst is dat ik er nu zelfs mijn bril mee schoonmaak. Werkt in een woord fantastisch! Komt ook goed uit , dan kan ik zaterdag op de algemene vergadering de mensen die ik al van gezicht ken goed herkennen. En wanneer je mij niet kent, let op een vent die zonder stotterend optrekken en zonder brandend lampje met vol vermogen stralend door zijn brilleglazen kijkt, dat ben ik.
"Terwijl de wagen het altijd goed heeft gedaan", zeg je dan met ogen vol tranen van onbegrip. Helaas is hebben maar weinigen door dat er bij alle storingen één gemeenschappelijk symptoom is: alles dat defect gaat heeft het tot op dat moment altijd goed gedaan.

Het belangrijkste verschil tussen directe inspuiting en indirecte inspuiting is dat de brandstof niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Indirect ingespoten benzine heeft normaal gesproken een koelende, spoelende en reinigende werking, maar die valt bij directe inspuiting weg, de kleppen worden ook heter. Het gevolg is dat vervuiling in de moderne motor een stuk sneller optreedt en die vervuiling veroorzaakt de motorproblemen.
Een technicus die ik ken is dan resoluut, hij demonteert de hele handel, straalt de inlaatpoorten en de kleppen met granulaat, Tegenwoordig zijn er ook schoonmaakmiddelen, zoals Pro-Clean. Voordeel is dat het inlaatspruitstuk daarvoor niet hoeft te worden gedemonteerd, nadeel is dat je er speciale apparatuur voor nodig hebt en die heeft niet iedere garage. Maar gelukkig heeft een redgeblockte baksteen geen directe inspuiting, ik schrijf dit alleen voor de volledigheid.
De moderne benzine schijnt echter ook voor vervuiling van injectoren te zorgen. Hierdoor heb je ook een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat van de weeromstuit wel bijregelen, maar dit gaat maar korte tijd goed. Wanneer het het motormanagement niet meer kan compenseren begint de ellende zoals in de titel omschreven. Dit heb ik ooit al eens bij de hand gehad. En laatst nog bij de Witte Dame.
Gelukkig verstookt de Witte Dame net als haar voorgangers LPG, dat ik al ruim 40 jaar LPG in de tank gooi en zij lijdt dus niet aan een benzineverslaving. LPG vervuilt niet. Destijds in de garage van vrienden in Deventer (Volvo, Alfa en Citroën specialisten met een Daihatsu dealerschap), waar ik ook regelmatig wat sierlijke sleutelbewegingen mocht ontplooien, heb ik dit een enkele maal bij benzine-Volvo’s meegekregen. Vandaar dat ik, goed voorbeeld doet goed volgen, er nu zelfs bij LPG een goede gewoonte van maak de stationairklep, de aanpalende leidingen, de luchtslang en de carterventilatie regelmatig schoon te maken., En bij wat ernstiger vervuiling zelfs het gasklephuis demonteer. Voor het gemak doe ik dit dan gelijk met het vervangen van de distributieriem, 75.000 kilometer is een goede interval. Je staat er versteld van hoe vervuild de inlaat soms kan zijn door een vettige drab die kennelijk binnenkomt via de carterontluchting, zelfs bij LPG. Dus de carterontluchting gaat ook los.
Op alles laat ik daarna het wondermiddel remmenreiniger los. Zo wordt de boel brandschoon en wordt geheel ontvet.Zijn dan ook de injectoren vervuild dan zijn er goede middelen die je in een volle tank benzine kiepert. Tank leegrijden en de injectoren werken weer correct. Gelukkig komt deze klacht bij LPG rijden amper voor. Het is niet zo dát de storing optreedt, het verhaal is geschreven voor wannéér het optreedt. Maar de regelmatige schoonmaakbeurt kan niet bepaald echt kwaad.
Bij dit soort oplossingen zijn er ook 'bijvangsten', in dit geval bij het fenomeen remmenreiniger. Tegenwoordig maak ik er ook de autoruiten en spiegels mee schoon, Fantastisch, geen vettige ruiten meer bij een minimaal verbruik. En een tweede biivangst is dat ik er nu zelfs mijn bril mee schoonmaak. Werkt in een woord fantastisch! Komt ook goed uit , dan kan ik zaterdag op de algemene vergadering de mensen die ik al van gezicht ken goed herkennen. En wanneer je mij niet kent, let op een vent die zonder stotterend optrekken en zonder brandend lampje met vol vermogen stralend door zijn brilleglazen kijkt, dat ben ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2019 12:06 #1453353
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nog even remmenreiniger halen
Nog even remmenreiniger halen voor mijn bril dus, dan kunnen we zaterdag in levenden lijve kennismaken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2019 10:09 #1453377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach elk voordeel heeft zijn
Ach elk voordeel heeft zijn na deel gas is wel de mooiste brandstof is relatief schoon en het vervuild de motor een stuk minder.
Wel moet je de problemen die rijden op gas met zich mee brengen niet vergeten zoals versleten pompen (duur) uitgestelde kleppen ( duur) problemen met injectoren etc etc
Ook vind ik het opsporen van storingen als de auto op gas loopt een stuk lastiger het is toch in de meeste gevallen een systeem wat er later bij ingebouwd is.
Maar ook benzine geeft zo zn problemen alleen ligt dit vaak aan de brandstof zelf, toen ik nog in de garage rond liep hebben we heel wat brandstof systemen gereinigd dit is begonnen toen er euro loodvrij in het leven kwam deze brandstof laat een prachtige groene laag achter in het systeem waar onze fijne mazige injectors maar moeilijk tegen kunnen.
Zou me benieuwen hoe dit gaat worden met de nieuwe brandstof E10.
In de oldtimer wereld is dit nu al een grote ramp aan het worden met name de condens vorming in de tank veroorzaakt grote problemen.
En tja dan de diesel vorige week nog een artikel gelezen een Duitse organisatie ADAC heeft een stuk of twaalf auto merken getest en wat blijkt deze blijken allemaal super schoon!! ik geloof dat er zelf een mercedes tussen zat die o procent nox uitstoot. zie www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/adac-...-bijna-geen-nox-uit/
En dan elektrisch zucht van de week nog hier ergens neer gezet wat een prachtig alternatief dit is, lees ik nog geen dag later dat een Belgische professor heeft berekent dat een een elektrische auto minstens 600.000km moet rijden wil deze schoner zijn dan benzine, dit zit hem met name in het opwekken van de stroom.
Kortom volgens mij hebben ze het daar in Den-haag allemaal achter de ellebogen en wordt er daar maar ook in Brussel achter de schermen alleen maar gelobbyd hoe ze nog meer geld van ons naar binnen kunnen schrapen.
O en remmen reiniger schijnt ook een prachtig afbijt middel te zijn voor autolakken dus pas maar op met het reinigen van je ramen.
Wel moet je de problemen die rijden op gas met zich mee brengen niet vergeten zoals versleten pompen (duur) uitgestelde kleppen ( duur) problemen met injectoren etc etc
Ook vind ik het opsporen van storingen als de auto op gas loopt een stuk lastiger het is toch in de meeste gevallen een systeem wat er later bij ingebouwd is.
Maar ook benzine geeft zo zn problemen alleen ligt dit vaak aan de brandstof zelf, toen ik nog in de garage rond liep hebben we heel wat brandstof systemen gereinigd dit is begonnen toen er euro loodvrij in het leven kwam deze brandstof laat een prachtige groene laag achter in het systeem waar onze fijne mazige injectors maar moeilijk tegen kunnen.
Zou me benieuwen hoe dit gaat worden met de nieuwe brandstof E10.
In de oldtimer wereld is dit nu al een grote ramp aan het worden met name de condens vorming in de tank veroorzaakt grote problemen.
En tja dan de diesel vorige week nog een artikel gelezen een Duitse organisatie ADAC heeft een stuk of twaalf auto merken getest en wat blijkt deze blijken allemaal super schoon!! ik geloof dat er zelf een mercedes tussen zat die o procent nox uitstoot. zie www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/adac-...-bijna-geen-nox-uit/
En dan elektrisch zucht van de week nog hier ergens neer gezet wat een prachtig alternatief dit is, lees ik nog geen dag later dat een Belgische professor heeft berekent dat een een elektrische auto minstens 600.000km moet rijden wil deze schoner zijn dan benzine, dit zit hem met name in het opwekken van de stroom.
Kortom volgens mij hebben ze het daar in Den-haag allemaal achter de ellebogen en wordt er daar maar ook in Brussel achter de schermen alleen maar gelobbyd hoe ze nog meer geld van ons naar binnen kunnen schrapen.
O en remmen reiniger schijnt ook een prachtig afbijt middel te zijn voor autolakken dus pas maar op met het reinigen van je ramen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
10-03-2019 15:41 #1453393
door Jurriaan Nijkerk
Mijn bril gaat al jaren mee....
Wat betreft de remmenreiniger. Deze is meestal op basis van tetrachloorkoolstof. Dit wordt ook in de elektronica gebruikt. Bij voorbeeld voor 'krakende' potmeters. of het schoonmaken van een print. Dit tast geen glas aan. Wel zouden sommige rubbersoorten er niet goed tegen kunnen, maar dat zijn de meer infereure synthetische soorten die op den duur toch versmeren en gaan plakken. Gebruik je weinig op een doekje voor de ruiten dan is er niets loos.
Je kunt het zo zien. In een garage gebruik je regelmatig een vijl of een staalbrorstel. . En hoewel vijlen en staalborstels funest zijn voor bij voorbeeld autolakken, is dit geen reden om de vijl of staalborstel niet meer te gebruiken....
Hetzelfde verhaal gaat trouwens ook op voor remvloeistof en koelvloeistof....
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Grinnik
Mijn bril gaat al jaren mee....
Wat betreft de remmenreiniger. Deze is meestal op basis van tetrachloorkoolstof. Dit wordt ook in de elektronica gebruikt. Bij voorbeeld voor 'krakende' potmeters. of het schoonmaken van een print. Dit tast geen glas aan. Wel zouden sommige rubbersoorten er niet goed tegen kunnen, maar dat zijn de meer infereure synthetische soorten die op den duur toch versmeren en gaan plakken. Gebruik je weinig op een doekje voor de ruiten dan is er niets loos.
Je kunt het zo zien. In een garage gebruik je regelmatig een vijl of een staalbrorstel. . En hoewel vijlen en staalborstels funest zijn voor bij voorbeeld autolakken, is dit geen reden om de vijl of staalborstel niet meer te gebruiken....
Hetzelfde verhaal gaat trouwens ook op voor remvloeistof en koelvloeistof....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
11-03-2019 00:21 #1453407
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Op
Hallo Jur
Ik heb je bril gezien, afgelopen zaterdag. Was de remmenreiniger op?
groetjes
Mathy
Ik heb je bril gezien, afgelopen zaterdag. Was de remmenreiniger op?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam