Hoor geen zoem bij contact aanzetten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2018 11:35 #1108519
door V700 register
Hoor geen zoem bij contact aanzetten is gemaakt door V700 register
Ik heb heel het forum doorzocht, maar geen antwoord gevonden...
Hier het probleem: tot een tijdje geleden hoorde ik de benzinepomp 2 seconden zoemen als ik het contact aan zette. Dat is normaal.
Maar sinds een tijdje hoor ik dat niet meer. Tevens heeft de auto (940 lpt uit 94) soms problemen om aan te slaan. Hij draait goed rond, maar slaat nauwelijks of niet aan. Met een extra booster starter aansluiten gaat het wel, met moeite.
Accu alleen draait het niettemin goed rond. Maar ik heb dus de indruk dat hij net wat benzine tekort komt omdat hij die twee seconden drukopbouw mist. Er hangt na al dat verwoede starten ook geen benzinelucht in of rond de auto.
Niet erg lang geleden is de benzinepomp al vervangen (voor mijn tijd). Die zou dus goed moeten zijn en aangezien hij, als hij eenmaal loopt, geen problemen heeft denk ik ook wel dat de pomp in orde is.
Hoe kan het dat de initiële 2 seconden weg zijn? Een relais? Een zekering?
Grt, Pom.
Hier het probleem: tot een tijdje geleden hoorde ik de benzinepomp 2 seconden zoemen als ik het contact aan zette. Dat is normaal.
Maar sinds een tijdje hoor ik dat niet meer. Tevens heeft de auto (940 lpt uit 94) soms problemen om aan te slaan. Hij draait goed rond, maar slaat nauwelijks of niet aan. Met een extra booster starter aansluiten gaat het wel, met moeite.
Accu alleen draait het niettemin goed rond. Maar ik heb dus de indruk dat hij net wat benzine tekort komt omdat hij die twee seconden drukopbouw mist. Er hangt na al dat verwoede starten ook geen benzinelucht in of rond de auto.
Niet erg lang geleden is de benzinepomp al vervangen (voor mijn tijd). Die zou dus goed moeten zijn en aangezien hij, als hij eenmaal loopt, geen problemen heeft denk ik ook wel dat de pomp in orde is.
Hoe kan het dat de initiële 2 seconden weg zijn? Een relais? Een zekering?
Grt, Pom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2018 12:11 #1451859
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Om te beginnen Pom, stel jij twee minuten zoemen, dat is normaal.
Ik weet dat dit vaker gesteld is op het forum maar ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ja, ik heb ook altijd dat even zoemen ervaren, totdat mijn brandstofrelais de geest gaf, toen hoorde ik het niet meer.
Nieuw relais, het zoemen was terug en de motor startte weer.
Vorig jaar in Zweden gestrand met een defecte brandstofpomp, en nu met nieuwe brandstofpomp en nieuw relais geen zoemetje meer te horen.
Het is dus geen wet.
Als de motor eenmaal loopt, kun je dan ook gewoon rijden, vermogen vragen?
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Ik weet dat dit vaker gesteld is op het forum maar ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ja, ik heb ook altijd dat even zoemen ervaren, totdat mijn brandstofrelais de geest gaf, toen hoorde ik het niet meer.
Nieuw relais, het zoemen was terug en de motor startte weer.
Vorig jaar in Zweden gestrand met een defecte brandstofpomp, en nu met nieuwe brandstofpomp en nieuw relais geen zoemetje meer te horen.
Het is dus geen wet.
Als de motor eenmaal loopt, kun je dan ook gewoon rijden, vermogen vragen?
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2018 12:21 #1451861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
2 Minuten? 2 Seconden 
Ik kan gewoon vermogen vragen.
Dat zoemen hoort blijkbaar bij mijn pomp en bij jouw oude. Die pomp is niet recent vervangen, maar ruim voordat het zoemen ophield.
Relais is het onderzoeken waard. Ik vroeg me alleen af of, als die stuk is, de pomp het überhaupt nog wel zou doen. Uit jouw relaas kan ik dat niet helemaal halen: kreeg je hem nog wel aan de gang zonder relais?
Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor, en dat er een andere reden is dat hij soms niet aanslaat. Benzinefilter is destijds samen met pomp vervangen, dus daar zal het hem ook niet in zitten.

Ik kan gewoon vermogen vragen.
Dat zoemen hoort blijkbaar bij mijn pomp en bij jouw oude. Die pomp is niet recent vervangen, maar ruim voordat het zoemen ophield.
Relais is het onderzoeken waard. Ik vroeg me alleen af of, als die stuk is, de pomp het überhaupt nog wel zou doen. Uit jouw relaas kan ik dat niet helemaal halen: kreeg je hem nog wel aan de gang zonder relais?
Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor, en dat er een andere reden is dat hij soms niet aanslaat. Benzinefilter is destijds samen met pomp vervangen, dus daar zal het hem ook niet in zitten.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2018 12:59 #1451866
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
ja, twee seconden natuurlijk, en bij mij was het gelijk niet meer starten, helemaal niet meer dus.
En als jij hem na lang doorstarten aan de gang krijgt kan denk ik geen relais kwestie kan zijn.
Als jij het zoemen nu mist, wat er eerst wel was, wijst toch richting pomp denk ik.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
En als jij hem na lang doorstarten aan de gang krijgt kan denk ik geen relais kwestie kan zijn.
Als jij het zoemen nu mist, wat er eerst wel was, wijst toch richting pomp denk ik.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2018 12:34 #1451885
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is terug
Na alle 4 lpi zekeringen te hebben vervangen en de auto weer op lpi te rijden, is de zoem ook terug. Ga toch denken dat ik dus de lpi pomp hoor.
Wat gebleven is, is het zeer moeilijke aanslaan van de auto. Nogmaals, loopt hij eenmaal dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Daar ga ik eens wat meer info over zoeken.
Grt, Pom.
Wat gebleven is, is het zeer moeilijke aanslaan van de auto. Nogmaals, loopt hij eenmaal dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Daar ga ik eens wat meer info over zoeken.
Grt, Pom.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2018 13:15 #1451886
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Ik heb geen idee of je een lpi pomp hoort zoemen Pom, ik weet niets van gas.
Ik had volgens mij wel al een ander draadje van jou gelezen over gas.
Zou jij geen twee brandstof probleem hebben? Dat start ook beroerd.
Er zijn wel mensen op het forum die je daar verder mee kunnen helpen.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Ik had volgens mij wel al een ander draadje van jou gelezen over gas.
Zou jij geen twee brandstof probleem hebben? Dat start ook beroerd.
Er zijn wel mensen op het forum die je daar verder mee kunnen helpen.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2018 14:16 #1451888
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou kunnen
Maar aangezien het probleem optreedt zowel als ik alleen op benzine rijd als wanneer ik lpi gebruik denk ik (simpel?) dat ik geen last kan hebben van lekkende lpi injectors.
Verder zie ik op de oude rekening wel staan dat er een benzinepomp is vervangen, maar of dat in de tank of onder de auto is zie ik er niet aan. Ik geloof trouwens na een halfslachtige inspectie dat ik geen pomp onder de auto heb. De auto is nieuw geleverd eind 1995.
Ik ben best technisch maar jeetje, wat is er een hoop nieuws te leren bij een auto die je helemaal niet kent
Nog zo wat: ik heb hem in juni gekocht en mertkte toen vaak dat de auto een paar uur na een ritje enorm naar benzine stonk. Ook toen wilde hij soms zomaar niet starten en een dag later weer in 1 keer, zonder dat hij van zijn plek was geweest. Ik dacht al aan de drukregelaar, maar het is vanzelf over gegaan. Misschien toch de moeite van het onderzoeken waard.
Ik zou zo graag een faq hebben met bv locatie van allerlei belangrijke onderdelen, met foto's uiteraard. Nu zoek ik daar erg veel naar over gansch het net. Iemand een tip?
Grt, Pom.
Verder zie ik op de oude rekening wel staan dat er een benzinepomp is vervangen, maar of dat in de tank of onder de auto is zie ik er niet aan. Ik geloof trouwens na een halfslachtige inspectie dat ik geen pomp onder de auto heb. De auto is nieuw geleverd eind 1995.
Ik ben best technisch maar jeetje, wat is er een hoop nieuws te leren bij een auto die je helemaal niet kent

Nog zo wat: ik heb hem in juni gekocht en mertkte toen vaak dat de auto een paar uur na een ritje enorm naar benzine stonk. Ook toen wilde hij soms zomaar niet starten en een dag later weer in 1 keer, zonder dat hij van zijn plek was geweest. Ik dacht al aan de drukregelaar, maar het is vanzelf over gegaan. Misschien toch de moeite van het onderzoeken waard.
Ik zou zo graag een faq hebben met bv locatie van allerlei belangrijke onderdelen, met foto's uiteraard. Nu zoek ik daar erg veel naar over gansch het net. Iemand een tip?
Grt, Pom.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2018 10:12 #1451900
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zoempomp
Het is helemaal niet interessant of een pomp even zoemt of niet. Interessant is of je voldoende benzinedruk hebt op de injectorrail. Is de druk goed, dan zou ik mij niet te veel zorgen maken.
Ik heb ooit een benzinepomp (onder de wagen) er uit gegooid omdat deze rare geluiden maakte. Niet weggegooid, altijd handig bij een noodgeval. Een maatje belde, maanden later. Of ik toevallig een pomp had liggen. Het was zaterdag en hij wilde de volgende dag vroeg weg voor een weekje er uit, huisje gehuurd. Omdat de herrie-pomp nog werkte toen ik hem uit de wagen haalde hebben wij 'm maar tijdelijk uit nood onder zijn wagen gezet. Wie schetst mijn verbazing dat hij er, na drie jaar en 40.000 km verder, nog steeds mee rijdt. En het geval maakt ook geen herrie meer...
Ik heb ooit een benzinepomp (onder de wagen) er uit gegooid omdat deze rare geluiden maakte. Niet weggegooid, altijd handig bij een noodgeval. Een maatje belde, maanden later. Of ik toevallig een pomp had liggen. Het was zaterdag en hij wilde de volgende dag vroeg weg voor een weekje er uit, huisje gehuurd. Omdat de herrie-pomp nog werkte toen ik hem uit de wagen haalde hebben wij 'm maar tijdelijk uit nood onder zijn wagen gezet. Wie schetst mijn verbazing dat hij er, na drie jaar en 40.000 km verder, nog steeds mee rijdt. En het geval maakt ook geen herrie meer...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2019 13:32 #1452194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoemen
Het is normaal dat je zowel de LPi pomp als de benzinepomp even kort hoort draaien als je de motor op contact zet. Alleen de eerste keer trouwens, als je het contact daarna af en aanzet gebeurt dat niet meer. Beide pompen worden via het benzinepomprelais aangestuurd. Het pomprelais zelf wordt op zijn beurt weer door de ECU aangestuurd.
De benzinepomp draait altijd, de LPi pomp alleen als je LPG hebt geselecteerd (groene lampje). De LPi pomp is meestal luidruchtiger en overstemt de benzinepomp. Waarschijnlijk is wat jij hoort zoemen dus inderdaad de LPi pomp. Als je de motor afzet op benzine (rode lampje), dan zul je de volgende keer bij contact aanzetten alleen de benzinepomp horen.
Ik denk bij slecht aanslaan van een koude motor toch eerder aan een lekkende Lpi injector, zeker omdat de motor verder goed draait op benzine. Wordt het slechter aanslaan erger naarmate de motor langer tijd niet heeft gedraaid?
De benzinepomp draait altijd, de LPi pomp alleen als je LPG hebt geselecteerd (groene lampje). De LPi pomp is meestal luidruchtiger en overstemt de benzinepomp. Waarschijnlijk is wat jij hoort zoemen dus inderdaad de LPi pomp. Als je de motor afzet op benzine (rode lampje), dan zul je de volgende keer bij contact aanzetten alleen de benzinepomp horen.
Ik denk bij slecht aanslaan van een koude motor toch eerder aan een lekkende Lpi injector, zeker omdat de motor verder goed draait op benzine. Wordt het slechter aanslaan erger naarmate de motor langer tijd niet heeft gedraaid?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2019 14:32 #1452195
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Er is bij mij in 2017 een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en sindsdien hoor ik geen brom meer, ook niet bij eerste maal contact aan na dagen stilstaan.
Ik weet dat het fenomeen bestaat, ik heb het ook 20 jaar gehoord, maar weet nu dat het dus ook zonder kan.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Ik weet dat het fenomeen bestaat, ik heb het ook 20 jaar gehoord, maar weet nu dat het dus ook zonder kan.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Moderators: Jerry Stam