B230FD stationair toerental probleem

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2018 13:32 #1108456 door V700 register
B230FD stationair toerental probleem is gemaakt door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,

Mijn naam is Ruben en rij dagelijks met 940 Polar van 1995 met B230FD motor. Hij heeft momenteel 405000kms op de teller. Hij is uitgerust met een vialle LPG systeem die destijds speciaal voor Volvo werd ontwikkeld, de installatie werd bij de Volvo dealer geïnstalleerd.
Ik ben steeds tevreden geweest van de auto maar ik heb nu al enkele maanden op zoek naar een probleem met mijn stationair toerental. Ik heb 2 problemen aan de hand, mogelijks hebben ze de zelfde oorzaak maar dat kan ik niet zo zeker zeggen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zit wat ten einde raad denk ik... de problemen doen zich voor zowel op benzine als op lpg.

Probleem 1: Stationair toerental blijft hangen op 1500 tpm of lager maar niet onder de 1100. Ik heb dit voor bij 2 omstandigheden:
-Autosnelweg aan 130km/u bereden en dan de afrit nemen, gas lossen aan rood licht. Motor blijft hangen aan bovenvermeld toerental.
-Hetzelfde gebeurd wanneer ik grote belasting vraag van de auto (bergop of het trekken van zware lasten), opnieuw gas lossen en toerental blijft hangen
In beide gevallen is de gasklep zeker dicht!

Probleem 2: Motor heeft neiging om stil te vallen bij het stoppen of bij het afremmen voor het nemen van een bocht. Als ik het koppelingpedaal indruk (al dan niet samen met het rempedaal) dan zakt de motor zeer snel naar 200-300 toeren of soms zelf naar nul. Waardoor de auto stilvalt, soms kan ik vlug zijn en plankgas geven en dan herneemt de motor zich terug naar zijn normale stationair toerental.

Wat mij sinds de laatste maand wel opvalt is dat hij gewoon bij stilstand ook lichtjes schud, wat hij vroeger niet deed. Ook heeft de toerenteller soms een schokkend beeld weer, hij kan plots wippen van 500 naar 1000 zonder dat de motor van toerental veranderd. En dan heb ik, vooral op lpg, dat de auto tijdens het accelereren soms 2-3seconden blijft hangen op 2500tpm, en dan zakt hij plots terug naar normaal stationair toerental.

Ik heb zelf al vanalles gecheckt:

-Ik dacht meteen aan valse lucht maar vacuumslangen zijn OK, ik heb ook de collector gedemonteerd, gecontroleerd en de dichtingen vervangen maar zonder succes. Ook geen lekkage aan carterontluchting.
-Af en toe maakt de auto foutcode 2.1.2 lambdasonde geen of onjuist signaal. Sonde vervangen samen met katalysator maar zonder succes, fout komt na enkele weken terug.
-Temperatuursensor voor ECM vervangen, negatief
-Toerentalsensor vervangen, negatief
-LMM gewisseld van OK-wagen, negatief
-Klepspeling gecontroleerd, OK
-Ander gasklephuis gemonteerd, negatief
-Omloopluchtklep vervangen, negatief
-Rembekrachtiger gesuprimeerd, negatief
-LPG verdamper gesuprimeerd, negatief
-ECM gewisseld van B230FB, negatief
-Rookmachine aangesloten maar nergens een lek aanwezig

Ik ben ten einde raad en hoop hier iemand te vinden die mij een andere test kan voorstellen of een gelijkaardig probleem heeft kunnen oplossen.
Ik heb op dit forum een topic gelezen van liv uit 2008, en dit lijkt mij identiek hetzelfde probleem. Er staat echter geen oplossing vermeld. Misschien kan iemand zich dit herinneren?
Alvast bedankt
Mvg Ruben


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-12-2018 14:22 #1451184 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik neig ernaar om de CIS-klep
Ik neig ernaar om de CIS-klep/gaskleppenhuis te verdenken.
Ik gok zo dat jij CIS-klep "omloopluchtklep" noemt...als het beestje maar een naam heeft.

Probleem 1; lijkt er op dat de CIS-klep wagenwijd openstaat, en feitelijk dus niets meer regelt. Dat veroorzaakt een toerental wat overeenkomt met wat jij omschrijft.

Probleem 2: Hier lijkt het eerder alsof de CIS-klep compleet dicht staat. Hoewel het toerental dan zo rond de 500rpm zou moeten blijven hangen. Die +-500rpm is met een gesloten CIS-klep, en gesloten gasklep. Alleen laat de gasklep in de meest gesloten stand genoeg lucht door om +-500rpm te handhaven.

Ik zou in eerste instantie eens het kijken naar de gasklep, maak hem eens goed schoon en kijk dan vooral hoe deze afgesteld staat. Staat hier op de site nog wel ergens een instructie van. De CIS-klep wordt namelijke (mede) aangestuurd door de stand van de gasklep, hier zit een schakelaar op welke aangeeft of de CIS-klep in standje stationair of "standby" moet gaan staan.




Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-12-2018 14:25 #1451185 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie onderstaande links voor
Zie onderstaande links voor wat meer info:

Controle gas-klep:
volvo700vereniging.nl/node/17794

Controle CIS-klep:
volvo700vereniging.nl/node/8982

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2018 19:45 #1451194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste,
Beste,

Bedankt voor je info, maar na de CIS en gasklep te wisselen is er eigenlijk niets veranderd. Ik kan het checken, hou je op de hoogte.

Mvg Ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 07:11 #1451204 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Lpg-benzineomschakeling
Ik zou hiereens naar kijken. Het kan zijn dat de motor af en toe op dubbele brandstof loopt. Ik heb zelf geen lpg. Er staat veel op het forum en je krijgt vast nog advies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 09:46 #1451209 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lpg
Denk we hier het niet moeten zoeken in het lpg omschakelrelais omdat die zelf al aangeeft dat het zowel op benzine als lpg zich voordoet. Of een klep is lek zodat de lpg niet goed afsluit en dat dit problemen geeft.
Maar CIS klep of iets in dat circuit klinkt mij ook het meest in de richting.
Ben niet bekent met de FD motor maar zit hier ook een gaskleppositie op?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 14:43 #1451221 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B230FD is een B230FB met de
B230FD is een B230FB met de nokkenas van de B230F. Dus ja, die heeft een gaskleppositiesensor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-12-2018 14:51 #1451223 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Meten is weten, vandaar de
Meten is weten, vandaar de link naar de 2 info-pagina's.
Met het vervangen van onderdelen sluit je helaas niet alle problemen uit (zoals bv kabelbreuken)

Tevens is het goed om te weten dat deze basis-instellingen ook werkelijk goed staan. Een goed begin is het halve werk ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD