Foutcode 4-3-1 B 204GT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 19:10 #1108393
door V700 register
Foutcode 4-3-1 B 204GT is gemaakt door V700 register
Hallo,
Mijn 780 B 204 GT heeft de foutcode 4-3-1 (ivm temperatuurgever die signaal van de temperatuur in de radiator naar TCU stuurt).
Ik heb op het forum al wat gelezen over deze foutcode bij de B204 GT motor, maar eigenlijk nog geen afdoende oplossing gelezen of iemand die ze heeft weten te ontmaskeren.
Is iemand intussen bekend met de oorza(a)ken van deze code ? Biedt vervangen van de sensor soelaas ?
mvg,
Tom
Mijn 780 B 204 GT heeft de foutcode 4-3-1 (ivm temperatuurgever die signaal van de temperatuur in de radiator naar TCU stuurt).
Ik heb op het forum al wat gelezen over deze foutcode bij de B204 GT motor, maar eigenlijk nog geen afdoende oplossing gelezen of iemand die ze heeft weten te ontmaskeren.
Is iemand intussen bekend met de oorza(a)ken van deze code ? Biedt vervangen van de sensor soelaas ?
mvg,
Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 19:56 #1450517
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daar was iets mee ja...
Nu ik je topic lees gaat er ergens in mijn grijze cellen een lampje branden idd. Daar was iets mee met die motoren herinner ik mij. Jaren en jaren geleden heb ik daar eens iets over gelezen. Ik denk heel hard na maar weet niet meer wat het was.
Was het niet dat die sensor niet meer te krijgen was of en dat men er een standaard sensor in zette of zo? Ik meen dat een ex lid die bij Philips werkte er onderzoek had naar gedaan (ik kom niet op zijn naam). Was het wel een NTC of weerstand en geen diode / transistor schakeling die werd gebruikt om de temperatuur te meten?
Was het niet dat die sensor niet meer te krijgen was of en dat men er een standaard sensor in zette of zo? Ik meen dat een ex lid die bij Philips werkte er onderzoek had naar gedaan (ik kom niet op zijn naam). Was het wel een NTC of weerstand en geen diode / transistor schakeling die werd gebruikt om de temperatuur te meten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 20:10 #1450518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik meen
Ik meen dat dat Johan Vlagsma was die dat destijds heeft uitgezocht.. En volgens mij is die sensor van origine geen NTC of weerstand maar een diode / transistor schakeling dacht ik. En die was niet meer te krijgen geloof ik en Volvo heeft hem vervangen voor een NTC - weerstand met blijvende problemen. Hij heeft die originele sensor ge-reversed engineered meen ik. Zoiets was het meen ik. Johan is geen lid meer. Het lag in die richting als ik mij niet vergis. Hij was destijds het vermogen aan een B204FT blok aan het opvoeren. De sensoren die je koopt voor dat blok zijn niet de originele maar een NTC en daar kwaem kennelijk de problemen van. Of het echt een probleem is, is de vraag.
Pin mij er niet op vast als het niet juist is.
Pin mij er niet op vast als het niet juist is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 21:00 #1450520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat was het..
Het verhaal komt weer voor me. Het was idd geen NTC weerstand maar een diode transistorschakeling, een PTAT of zo. Dat is een temperatuur afhankelijke stroombron (proportional to absolute temperature). Die sensor werd niet meer gemaakt en is vervangen door een NTC. Dat lijkt ook op een stroombron maar niet een ideale. De ECU van een 204FT is inderdaad anders. Dat zal de mapping in de EPROM zijn maar mss ook hardware net iets anders tov andere LH jetronic units dus vervangen naar een NTC was niet helemaal de bedoeling en je krijgt soms foutmeldingen. Hij heeft destijds de originele sensor nagemaakt met halfgeleiders.
Dit was wat mij bovenkomt van inderdaad heel, heel lang geleden. Wat je koopt dus bij Volvo is niet wat het origineel bedoeld is, het is vervangen door een NTC.
Dit was wat mij bovenkomt van inderdaad heel, heel lang geleden. Wat je koopt dus bij Volvo is niet wat het origineel bedoeld is, het is vervangen door een NTC.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 21:13 #1450521
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klein vraagje:
Het is niet de sensor die in de radiateur steekt (als die er in steekt) maar het gaat over de sensor die de temperatuur meet van het koelwater in het motorblok en dus op het motorblok is gemonteerd. Want daar ging dit verhaal over.
Volgens mij zit er geen sensor op de radiateur?
Volgens mij zit er geen sensor op de radiateur?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 11:39 #1450534
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel sensor op de radiator
Hallo,
Er zit wel degelijk een sensor op de radiator die rechtstreeks verbonden is met pin 9 van de TCU.
De sensor op het motorblok is een andere.
mvg,
Tom
Er zit wel degelijk een sensor op de radiator die rechtstreeks verbonden is met pin 9 van de TCU.
De sensor op het motorblok is een andere.
mvg,
Tom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 21:06 #1450554
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NTC sensor in radiator
Hoi Tom,
Kijk hier maar eens op blz 3: volvo700vereniging.nl/sites/default/publ.../Codes_B204FT_GT.pdf
De temperatuursensor in de radiator zal niet duur zijn (<20 euro?). Check eerst alle aansluitingen en bedrading, meet eventueel de sensor uit het circuit. Indien nodig vervangen.
Wees blij dat je geen codes voor de EGT sensor hebt want die zijn vrijwel niet meer te vinden en wel essentieel voor deze mooie motoren.
Hartelijke groet van Johan (ja hij is er nog steeds
(heb je de 780 ook al in het 780coupe.com register opgenomen?)
Kijk hier maar eens op blz 3: volvo700vereniging.nl/sites/default/publ.../Codes_B204FT_GT.pdf
De temperatuursensor in de radiator zal niet duur zijn (<20 euro?). Check eerst alle aansluitingen en bedrading, meet eventueel de sensor uit het circuit. Indien nodig vervangen.
Wees blij dat je geen codes voor de EGT sensor hebt want die zijn vrijwel niet meer te vinden en wel essentieel voor deze mooie motoren.
Hartelijke groet van Johan (ja hij is er nog steeds

(heb je de 780 ook al in het 780coupe.com register opgenomen?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 23:32 #1450563
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah, OK
Het verhaal wat ik beschreef ging over de TEMP sensor op het blok.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 20:48 #1450710
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor zoeken
Hallo
De doc die Johan vermeldt met de codes had ik inderdaad al gezien. Het is op basis daarvan dat ik de code heb ontleed.
Ik ga op zoek naar een nieuwe sensor.
Schroeft die uit de radiator of zit hij er in geklemd ?
Mvg
Tom
De doc die Johan vermeldt met de codes had ik inderdaad al gezien. Het is op basis daarvan dat ik de code heb ontleed.
Ik ga op zoek naar een nieuwe sensor.
Schroeft die uit de radiator of zit hij er in geklemd ?
Mvg
Tom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2019 20:28 #1455134
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het was inderdaad de sensor
het was inderdaad de sensor op de radiateur.
Tom
Tom
Moderators: Jerry Stam